اخبار داغ

کارنامه دولت اردوغان در مبارزه با کرونا؛

انتفاد مخالفین از سرعت واکسیناسیون در ترکیه/ چرا اردوغان سه بار واکسن تزریق کرد؟

انتفاد مخالفین از سرعت واکسیناسیون در ترکیه/ چرا اردوغان سه بار واکسن تزریق کرد؟
وزارت بهداشت و درمان ترکیه در دوران مبارزه با کرونا، کارنامه قابل قبولی ارائه داده و در حوزه‌های مهمی همچون گستردگی تست‌گیری و واکسیناسیون خوب عمل کرده اما احزاب مخالف بر سه موضوع مهم به عنوان انتقادات اصلی تأکید می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مقامات وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده‌اند که دو عامل مهم قرنطینه و همچنین واکسیناسیون گسترده، موجب آن شده که تابلوی شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف این کشور، با تغییر جدی روبرو شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

ترکیه امیدوار است که با تداوم وضعیت فعلی، رفته رفته به کشورهایی بپیوندد که در مورد شیوع کرونا، تا حد قابل توجهی آسوده‌خاطر شده‌اند.

,

از آنجایی که در برخی مناطق ترکیه، گروه‌هایی از مردم و به ویژه افراد سالمند، در مورد واکسیناسیون مقاومت کرده و حاضر نشده‌اند واکسن دریافت کنند، در برخی از فرمانداری‌ها، گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که کار آن‌ها، مراجعه به افراد سالمند و تلاش برای اقناع آنان در مورد مفید بودن و بی‌خطر بودن واکسن کرونا است.

,

آمارها از چه قرار است؟

, آمارها از چه قرار است؟,

در حالی که ترکیه، قبلاً تعداد ۶۵ هزار مبتلا در یک شبانه‌روز را به عنوان رکورد تلخ و نگران‌کننده ثبت کرده بود، حالا این میزان با کاهش ۹۰ درصدی روبرو شده و آن گونه که متخصصین و پزشکان می‌گویند، نور انتهای تونل، پیداست.

,

بر اساس آمارهایی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ملی ترکیه منتشر کرده، تابلوی کنونی شیوع بیماری کرونا و مبارزه با آن در این کشور، از این قرار است:

,

تعداد مبتلایان در ۲۴ ساعت اخیر ۶ هزار و ۱۲۶ نفر.

,

تعداد فوت‌شدگان در ۲۴ ساعت اخیر ۹۲ نفر.

,

تعداد تست‌های انجام شده در ۲۴ ساعت اخیر ۲۲۵ هزار مورد.

,

تعداد دوزهای اول و دوم واکسن کرونا در ۲۴ساعت ۳۰۳ هزار و ۵۲۸ دوز.

,

تعداد شفا یافتگان ۵ میلیون و ۱۵۵ هزار نفر.

,

تعداد کل تست‌های انجام شده ۵۵ میلیون و ۲۵۱ هزار مورد.

,

تعداد کل مبتلایان از آغاز تاکنون ۵ میلیون و ۲۸۳ هزار نفر.

,

تعداد کل فوت‌شدگان ۴۸ هزار و ۶۸ نفر.

,

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده که در کلان‌شهر ۱۴ میلیونی استانبول، کاهش آمار مبتلایان، در روزهای اخیر، امیدوارکننده بوده است.

,

اوضاع واکسیناسیون از چه قرار است؟

, اوضاع واکسیناسیون از چه قرار است؟,

وزارت بهداشت ترکیه اعلام کرده که مجموع دوزهای اول و دوم واکسن کرونا که تاکنون در کشور تزریق شده به ۳۰ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۸۹۶ دوز رسیده است. تقسیم‌بندی دوزها از این قرار است:

,

۱.دوز اول۱۷ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۷۸۳ نفر.

,

۲.دوز دوم ۱۳ میلیون و ۸ هزار و ۱۱۳ نفر.

,

در این میان، مجموع واکسن تزریق شده در استانبول ۵ میلیون و ۳۷ هزار و ۲۹۲ دوز، در آنکارا ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۹۶۳ دوز و در ازمیر نیز به ۲ میلیون و ۸۱ هزار و ۸۹۹ دوز رسیده است.

,

انتقاد از اردوغان بابت دوز سوم

, انتقاد از اردوغان بابت دوز سوم,

برخی از رسانه‌های نزدیک به احزاب مخالف دولت ترکیه اعلام کرده‌اند که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور، احتمالاً تنها رهبر جهان است که برخلاف روال معمول، نه دو بار، بلکه سه بار، واکسن کرونا را تزریق کرده است.

,

مراد امیر نماینده مردم آنکارا در پارلمان ترکیه در این مورد گفته است: «تنها دو واکسیناسیون اردوغان به طور رسمی‌در رسانه‌ها بازتاب یافت. واکسن سوم از کجا آمد؟ توضیح این موضوع پیچیده نیست. ما قبلاً هم گفته بودیم که تعدادی از مقامات حزب حاکم، به طور پنهانی واکسینه شده‌اند. این سخن رئیس‌جمهور، حرف ما را ثابت می‌کند. یک بار در خفا و دو بار در برابر دوربین‌ها واکسینه شده است».

,

انگین اوز کوچ از نمایندگان پارلمان گفته است: «برای هم‌وطن عادی، یک دوز هم ندارند اما برای اردوغان ۳ دوز تزریق می‌شود. این منصفانه نیست».

,

روزنامه جمهوریت نیز چنین نوشته که واکسن سوم اردوغان در بسیاری از رسانه‌های خارجی از جمله تایمز بازتاب یافته و نویسندگان خارجی پرسیده‌اند که در شرایطی که مردم ترکیه با کمبود واکسن روبرو هستند، چرا باید شخص رئیس‌جمهور، سه بار واکسینه شود؟»

,

پروفسور مهمت جیحان از اطبای بیمارستان حاجت تپه نیز گفته است: «در هیچ کجای جهان، پیشنهادی برای دوز سوم وجود ندارد. خود من و دوستان و همکارانم، دو بار واکسن زده‌ایم و همین حالا اگر بخواهم دوز سوم را تزریق کنم، سامانه اطلاعاتی وزارت بهداشت، مطلقاً چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و لازم هم نیست».

,

کُندی سرعت واکسیناسیون

, کُندی سرعت واکسیناسیون,

ظاهراً مقامات بهداشتی ترکیه از بابت خرید و دپوی واکسن‌های مورد نیاز خود از کشورهای چین، روسیه، آلمان و انگلیس تا حدودی آسوده‌خاطر هستند و فعلاً مشکل خاصی برای واکسن ندارند، اما واقعیت این است که در عمل، هنوز هم واکسیناسیون گسترده، شتاب قابل توجهی به خود نگرفته است.

,

غمزه آککوش ایلگزدی از معاونین رهبر حزب جمهوری خلق در این مورد گفته است: «بر اساس اعلام نظر دانشمندان و متخصصین، حالت اطمینان‌بخش برای عملیات واکسیناسیون و بالا بردن سطح امنیت سلامت جامعه این است که در چنین مواقعی، در شبانه‌روز، به طور متوسط هشتصد هزار نفر واکسینه شوند. اما متأسفانه آمارهای رسمی‌وزارت بهداشت ملی ترکیه نشان‌دهنده این است که در یک و نیم ماه اخیر، تنها ۱ بار توانسته‌ایم رکورد پانصد هزار واکسن در یک شبانه‌روز را بشکنیم و به طور میانگین، دویست و ده هزار نفر در بازه زمانی ۲۴ ساعت واکسینه شده‌اند که نسبت آن به شرایط ایده آل، یک به چهار است و نمی‌تواند آسودگی خاطر به دنبال بیاورد».

,

برخی از روزنامه‌نگاران نیز اعلام کرده‌اند که با وجود آنکه سامانه ملی ثبت‌نام برای دریافت واکسن و تعیین نوبت، عملکرد نسبتاً رضایت بخشی داشته اما در برخی موارد نیز مشاهده شده که مردم با وجود تعیین وقت قبلی، برای دریافت واکسن، مراجعه نکرده‌اند و در مواردی نیز در محل تعیین شده، بی‌نظمی‌و اتلاف وقت مشاهده شده است.

,

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده که تحلیل داده‌های آماری نشان‌دهنده این است که در اغلب مناطق جغرافیایی ترکیه وضعیت خوب و رو به بهبود مشاهده شده و در صورتی که مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه دهند، ترکیه تا دو ماه دیگر با ماسک، وداع خواهد کرد.

,

در پایان باید گفت، وزارت بهداشت و درمان ترکیه در دوران مبارزه با کرونا، کارنامه قابل قبولی ارائه داده و در حوزه‌های مهمی‌همچون گستردگی تست گیری و واکسیناسیون، خوب عمل کرده، اما احزاب مخالف، بر سه موضوع مهم به عنوان انتقادات اصلی تأکید می‌کنند: اول اینکه دولت در دوران شیوع گسترده ویروسی کرونا، از ارائه کمک‌های مالی بلاعوض به خانواده‌های فقیر و حمایت کافی از اصناف و فعالان اقتصادی خودداری کرده و بسیاری از مردم در شرایط سختی هستند. دوم اینکه دولت و شخص رئیس‌جمهور در اتخاذ تصمیمات مرتبط با محدودسازی، قرنطینه و عادی‌سازی، تابع نظرات دانشمندان و متخصصین هیئت‌علمی‌مبارزه با کرونا نیستند و انتقاد سوم مخالفین، این است که دولت در جریان تلاش برای پایان دادن به شرایط قرنطینه و اعلام شرایط عادی، پیش از هر چیز انگیزه مالی و اقتصادی دارد و تلاش برای بازگشت میلیون‌ها توریست خارجی به ترکیه، برای دولت از سلامت مردم مهم‌تر است.

,

در هر صورت، دولت ترکیه در شرایط فعلی، مانند دیگر کشورهای جهان، با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو شده اما از آنجایی که درآمد بخش توریسم، یکی از مهم‌ترین منابع مالی تأمین ارز این کشور است، شرایط دشوار در ترکیه، ملموس‌تر و مشهودتر است. در نتیجه نه‌تنها دولت، بلکه بخش خصوصی هم برای رسیدن به شرایط عادی و پایان دوران ماسک و پروتکل‌های سختگیرانه، روزشماری می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه