اخبار داغ

روایتی از رودهای متعفن؛

"بمب میکروبی" چهره پایتخت اقتصادی کشور را مخدوش کرده است/ "فاضلاب"؛ سهم مردم از دستاورد توسعه شهری

"بمب میکروبی" چهره پایتخت اقتصادی کشور را مخدوش کرده است/ "فاضلاب"؛ سهم مردم از دستاورد توسعه شهری
کانال‌های پهناوری که سال‌ها پیش مسئولیت جابجایی فاضلاب را بر عهده داشتند، حالا در عصر مدرن، در شهری برخوردار از سیستم جمع‌آوری فاضلاب، بیش از گذشته بکار گرفته شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ شهرستان بندرعباس با جمعیتی بالغ بر ۶۸۰ هزار نفر و برخوداری از موقعیت فوق استراتژیک به شهری مهم برای کشور ایران تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

قرارگیری بنادر مهم تجاری کشور و صنایع تولیدی بزرگ همچون فولاد، آلومینیوم و شرکت های تولیدی نفت و گاز باعث گردیده بندرعباس را پایتخت اقتصاد کشور لقب دهند.

,

رشد و توسعه شهری در پایتخت اقتصادی کشور به فراخور اهمیت آن در گذر زمان اتفاق نیفتاده است و سهم این شهر بندری از این همه موقعیت و بسترهای خدادای فقط درآمد زایی برای اداره کشور بوده است.

,

مهم ترین اولویت در بسترسازی شهرها حفظ محیط زندگی از آلودگی و آلایندگی ها می باشد که در کلانشهر بندرعباس نه تنها دستورالعمل های سازمانی مشکل آلایندگی را حل نکرده است بلکه فاضلاب این شهر نیز روز به روز آلودگی میکروبی را به مردم و محیط زیست هدیه می دهد.

,

, ,

فاضلاب بندرعباس از محل تصفیه‌خانه شهر رها می‌شود

, فاضلاب بندرعباس از محل تصفیه‌خانه شهر رها می‌شود,

رها سازی شبانه فاضلاب از محل تصفیه خانه فاضلاب این شهر معضلی بود که حتی خبرنگاران واحد مرکزی خبر صدا و سیمای استان هرمزگان به صورت مستند به آن پرداختند و این معضل روزهایی به کما رفت اما هم اکنون احساس بوی نامطبوع در محله های این شهر حکایت از آغاز دوباره رها سازی شبانه فاضلاب دارد.

,

حسین پور یکی از ساکنین محله چاهستانی های شهر بندرعباس در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: این محله از محدوده غربی به خور گورسوزان بندرعباس منتهی می شود که قریب به یک ماه است ساکنین محله از بوی نامطبوعی که سحرگاه تا ساعاتی از صبح ادامه دارد گلایه مند هستند.

,

وی با بیان اینکه منشاء این بوی بد رها سازی فاضلاب از محل تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس است، تصریح کرد: رها سازی فاضلاب به گونه ای می باشد که استشمام این بو فقط در محیط بیرون از منزل نیست و در درون منزلمان نیز از این بوی بد آرزده خاطر هستیم و بر سلامت روان مردم تاثیر گذاشته است.

,

فاضلاب، المان شهری را ویران کرده است

, فاضلاب، المان شهری را ویران کرده است,

صادقی یکی از ساکنین محله آزاداگان در گفت و گو با خبرنگار میدانی شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: شهرستان بندرعباس با توجه به شرایط فوق استراتژیک خود هنوز از امکانات ابتدایی شهری به خوبی برخودار نیست و هم اینک بافت شهری و المان های این شهر گواه این موضوع است.

,

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه سیستم جمع آوری فاضلاب در برخی از محله های این شهرستان اجرا شده است گفت: شهروندان توقع دارند هرچه سریع تر موضوع ورود پساب به دریا حل شود.

,

صادقی افزود: شکل قرارگیری پساپ در خورهای شهرستان بندرعباس زیبنده نیست و نه تنها ساکنین از این وضع اسفبار دلخور هستند بلکه مسافران و گردشگران را نیز تحت شعاع قرار می دهد.

,

وی در ادامه با بیان اینکه رها سازی فاضلاب در شهر بر سلامت مردم تاثر منفی خواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: محیط زیست دریایی نیز در معرض آلودگی قرر گرفته است و تا سال های آینده بایست فاتحه زیست بوم های ساحلی این شهر را خواند.

,

, ,

خور گورسوزان؛ بمب میکروبی بغل گوش شهروندان بندرعباس

, خور گورسوزان؛ بمب میکروبی بغل گوش شهروندان بندرعباس,

حسام الدین انصاریان از فعالان اجتماعی شهرستان بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار میدانی شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: خورگورسوزان یکی از خورهایی ست که به طول تقریبی ۳ کیلومتر از میان شهر بندرعباس می گذرد، خوری تاریخی که خاطره های فراوانی را در دل خود جای داده است.

,

انصاریان افزود: گورها یا هندوهای تجارت پیشه ی ساکن بندرعباس قدیم، اموات و مردگان خود را در این خور می سوزاندند و کلید بهشت را همراه خاکستر و استخوان های نیم سوخته به دریای فراخ کرت ( اقیانوس) می فرستادند، اما امروز این خور که از میان محلات چاهستانی ها، نخل پیرمرد، منبرک عباسک، شهناز، هواگشت و … می گذرد، گندآب های تعفن و بدبویی را تولید می کند که سلامت شهروندان بندرعباسی را به مخاطره انداخته است.

,

وی گفت: ایستگاه پمپاژ فاضلاب در ورودی “پنجه علی” نیز با فرستادن فاضلاب و پساب شهری به این خور منظره ای استثنایی به وجود آورده و وضع را چه بسا در شرایط بدتری قرار داده است.

,

فعال اجتماعی شهرستان بندرعباس تصیح کرد: خوری که زمانی گذرگاه آب های فصلی و مد دریا بود هم اینک به روان آب عفن و بدبو و میکروب زایی تبدیل شده است که محیط زیست و سلامت شهروندان بندرعباسی را تهدید می کند.

,

, ,

تلاش سرمایه‌گذاران به جایی نرسید

, تلاش سرمایه‌گذاران به جایی نرسید,

انصاریان عنوان کرد: طرح های متعددی از سوی سرمایه گذاران مختلف برای ساماندهی و رفع این معضل شهری و تبدیلش به یک فرصت تقدیم به ارگان های متولی امر شد اما دریغ از تغییر و کاری هوشمندانه و تخصصی.

,

وی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان بندرعباسی در این محدوده (محلات کمربندی، چاهستانی ها، نخل پیرمرد، منبرک عباسک، شهناز، هواگشت و …) زندگی می کنند و خطر آلودگی محیطی آنان را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم تمام فریادها هیچ یک از ارگان های ذیربط از آب منطقه ای گرفته که متولی اصلی است تا شهرداری بندرعباس که مدیریت شهری را به عهده دارد وقتی به این معضل اساسی در شهر بندرعباس نمی گذراند.

,

شهروند بندرعباسی گفت: این خور به مثابه ی یک بمب میکروبی هر روز و هر ساعت از شبانه روز می ترکد و بهداشت و محیط زیست و سلامت مردم محلات را تهدید می کند در صورتیکه اگر ملاک عمل، تنها منفعت مردم باشد می توان از این معضل به عنوان یک فرصت برای اشتغال زایی مردم همین محلات و رونق گردشگری منطقه استفاده کرد.

,

بار میکروبی فاضلاب بندرعباس ۵ برابر استاندارد است

, بار میکروبی فاضلاب بندرعباس ۵ برابر استاندارد است,

حبیب مسیحی تازیانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار میدانی شبکه اطلاع رسانی هرمز اظهار کرد: فاضلاب بندرعباس هیچ گونه تصفیه ای روی آن صورت نمی گیرد و اگر هم این امر شکل گرفته باشد باز هم آلوده است.
مسیحی تازیانی با بیان اینکه چندین سال است که فاضلاب این شهر به دریا روانه می شود، تاکید کرد: مردم شهرستان بندرعباس از بوی متعفن فاضلاب دیگر خسته شده اند.

,
,

وی ورود دستگاه قضایی به مساله فاضلاب و حمایت استاندار هرمزگان جهت سامان بخشی به فاضلاب این شهر را اقدامی قابل تحسین دانست و تصریح کرد: صنایع غرب شهرستان بندرعباس مسئولیت تصفیه فاضلاب این شهرستان و هدایت آن به سمت صنایع غرب برای مصارف صنعتی را برعهده گرفته اند که انتظار می رود تا پایان سال پیشرفت چشم گیری در این حوزه شاهد باشیم.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه امیدواریم امسال پایان مدیریت فاضلاب بندرعباس باشد، تاکید کرد: این اتفاق مهم اگر به سرعت نیز پیش نرود اما حد انتظار ما این خواهد بود که استاندارهای محیط زیستی را رعایت و خسارت های ناشی از این اتفاق را کاهش دهیم.

,

, ,

سواحل "کپشکن سورو" و همجوار "خور گورسوزان" آلوده هستند

, سواحل "کپشکن سورو" و همجوار "خور گورسوزان" آلوده هستند,

مسیحی تازیانی با اشاره به فاضلاب منتهی به دریا اظهار کرد: مناطق کپشکن سورو و سواحل همجوار خور گورسوزان به شدت از بار میکروبی برخودار بوده و آلوده هستند و شرایط استفاده از ساحل و شنا در این مناطق محیا نمی باشد.

,

علی رقم تمام مشکلات عدیده ای که ورود فاضلاب شهرستان بندرعباس به دریا ایجاد کرده است، مردم این شهرستان چشم انتظار اقدامی جهادی در زمینه حل این بحران شهری هستند.

,

خورهای متعفن و بد بوی این شهر روزگاری می توانند به ظرفیت گردشگری این شهر تبدیل شوند و مردم این شهرستان چشم انتظار وعده های تحقق نیافته در این خصوص هستند.

,

امیدواریم که هر چه سریع تر این تهدید به فرصت هایی برای گردشگری بندرعباس و ایجاد زمینه اشتغال برخی از شهروندان تبدیل شود.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه