اخبار داغ

گزارشی از واکسن هراسی در ایران؛

بازارگرمی ویروس‌های ریشه‌کن شده در سایه ترس‌های کرونایی/ واکسن‌های ایرانی در گیرودار کسب مجوز برای تولید انبوه

بازارگرمی ویروس‌های ریشه‌کن شده در سایه ترس‌های کرونایی/ واکسن‌های ایرانی در گیرودار کسب مجوز برای تولید انبوه
واکسن هراسی واژه ای نو در بین مردم است که با راه افتادن این جنبش از کشور آمریکا و انتشار مطالبی نادرست در مورد واکسن و ایجاد اضطراب و ترس در بین مردم باعث کم شدن تمایل مردم برای تزریق واکسن شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ویروس نوپدید کرونا، با آمدنش واژه های نویی را ایجاد کرده است، با آغاز واکسیناسیون کووید 19 در سراسر جهان، در کشور ایران نیز واکسیناسیون در سنین مختلف براساس اولویت های شغلی و سنی در دستور اجرا قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

در حال حاضر در ایران چهار واکسن ساخت داخل، به مرحله کارآزمایی رسیده اند که دو واکسن برکت و پاستور در مرحله دریافت مجوز از وزارت بهداشت هستند تا بتوانند وارد فاز تولید انبوه و واکسیناسیون عمومی شوند.

,

بنابراین تاکنون واکسیناسیون هایی که در داخل کشور انجام شده است، با استفاده از واکسن های وارداتی بوده اند که به دلیل تحریم هایی اعمال شده از سراسر جهان علیه ایران، مشکلاتی در حوزه واردات واکسن براساس حدنصاب سفارش داده شده به وجود آمده و گروه زیادی از مردم در انتظار دوز دوم واکسن وارداتی هستند که به تاخیر مواجه شده است.

,

از همه این ها که بگذریم واکسن هراسی، واکسن هراسی واژه ای نو در بین مردم است که با راه افتادن این جنبش از کشور آمریکا و انتشار مطالبی نادرست در مورد واکسن و ایجاد اضطراب و ترس در بین مردم باعث کم شدن تمایل مردم برای تزریق واکسن شد است.

,

مطالبی درباره پیامدها و عوارض تزریق واکسن در شبکه‌های اجتماعی در حالی دست به دست می شود که دنیا امیدوار است با واکسیناسیون همگانی، انسان‌ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره پیش از این همه‌گیری برگردند.

,

 

,

, ,

 

,

شرکت های واکسن سازی خارجی به تعهداتشان درباره ایران عمل نکردند

, شرکت های واکسن سازی خارجی به تعهداتشان درباره ایران عمل نکردند, شرکت های واکسن سازی خارجی به تعهداتشان درباره ایران عمل نکردند,

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد در رابطه با جدیدترین آمار از واکسن ایرانی توضیح داد: در چندین شرکت دارویی ایرانی مراحل ساخت واکسن ایرانی در حال انجام است و دو واکسن ایرانی برکت و پاستور تاکنون وارد مرحله کارآزمایی بالینی سه شده اند، که در هفت یا هشت استان به صورت پایلوت، فراخوان ثبت نام نیز داده شده است.

, عصراترک ,

وی ادامه داد: اگر در مراحل کارآزمایی بالینی تمامی امور به خوبی پیش رود و مستندات واکسن توسط غذا و دارو تایید شود، طبق اعلام تولیدکنندگان این واکسن ها، اوایل تیرماه به نتیجه می رسد و در مرحله تولید انبوه قرار خواهد گرفت.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سراسر جهان  واکسن به یک موضوع چالشی تبدیل شده است، گفت: باتوجه به اینکه 85 درصد واکسن ها در سراسر جهان در هشت کشور تولید می شوند بنابراین خیلی نمی توان روی این واکسن ها حساب کرد.

,

لاری بیان داشت:  کشورهای تولید کننده واکسن به تعهداتشان عمل نکردند و میزان واکسن وارد شده به کشور بسیار کمتر از دوزهای تقاضا داده شده است، بنابراین امیدمان به واکسن های ایرانی است که به مرحله تولید انبوه برسد.

,

 

,

, ,


شیوع ویروس های ریشه کن شده با داغ شدن بازار کرونا

,
, شیوع ویروس های ریشه کن شده با داغ شدن بازار کرونا, شیوع ویروس های ریشه کن شده با داغ شدن بازار کرونا,

پروفسور علی کرمی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ایران در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در فضای مجازی شائبه های زیادی در رابطه با واکسن مطرح می شود، گفت: واکسن ماده بیولوژیکی است که به بدن تزریق می شود و سیستم ایمنی را با تولید آنتی بادی و سلولی تحریک می کند، که مجموعه همه آنها باعث می شود بدن نسبت به عوامل عفونی مقاوم شود.

, عصراترک ,

کرمی با بیان اینکه سابقه واکسیناسیون در تاریخ ایران به 500 سال گذشته و زمانی که مردم به روشهای سنتی خودشان را در برابر بیماری همچون آبله ایمن می کردند،برمی گردد، اظهارکرد: معروف ترین واکسن های ایرانی 9 واکسنی هستند که به کودکان تزریق می شود و اطفال را در برابر بیماری هایی از جمله سرخک، سرخچه، فلج اطفال، عریان، سیاه سرفه و سل ایمن می کند، به گونه ای که این ویروس ها در کشور ریشه کن شده است.

,

 این فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک با اشاره به اینکه با آمدن ویروس نوپدید کرونا، هراسی در جامعه ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: برنامه های مقابله ای ستاد کرونا هم اشتباه بوده و به دلیل ترسی که با عدم آموزش به خانواده ها ایجاد کردند، باعث شد تا بسیاری از خانواده ها از ترس ابتلا به کرونا در طول یک سال گذشته، از تزریق واکسن اطفال ممانعت کرده اند و همین قضیه باعث آغاز مجدد سرخک در بین اطفال شده است.

,

پروفسور کرمی با بیان اینکه در حال حاضر هراس از فلج اطفال نیز وجود دارد، گفت: تمامی این موارد نشات گرفته از اضطراب ها و استرس هایی است که در فضای مجازی منتشر می شود.

,

وی با تاکید بر اینکه افراط و تفریط در تمام عرصه ها اشتباه است، افزود: اکنون به شدت نگران شیوع ویروس هایی هستیم که از کشور خارج  و ریشه کن شده بودند.

,

 

,

کاهش سطح پوشش واکسیناسیون در کشور از 97 درصد به 84 درصد

, کاهش سطح پوشش واکسیناسیون در کشور از 97 درصد به 84 درصد, کاهش سطح پوشش واکسیناسیون در کشور از 97 درصد به 84 درصد,

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) علت شیوع مجدد ویروس سرخک در کشور را تردد اتباع بیگانه از طریق مرزها خواند و گفت: این در حالی است که ایران، کشور پیشرفته ای در حوزه خانه های بهداشت است و با داشتن 70 هزار خانه بهداشت فعال در دورافتاده ترین روستاها، وضعیت بهداشت مردم کنترل شده است.

,

پروفسور کرمی با بیان اینکه با شیوع کرونا، براساس آمار مرکز مدیریت بیماری ها، سطح پوشش واکسیناسیون در کشور از 97 درصد به 84 درصد رسیده است، اضافه کرد: بیماری های ریشه کن شده، دوباره درحال شیوع هستند.

,

وی بیان داشت: کشورهایی که در مرزهای شرقی ایران قرار دارند، پوشش واکسیناسیون شان کمتر از 60 درصد است و به دلیل تردد در کشورما  ویروس ها را وارد می کنند.

,

 

,

, ,


نگرانی خانواده ها از ابتلا به کرونا، سرخک را شیوع داد

,
, نگرانی خانواده ها از ابتلا به کرونا، سرخک را شیوع داد, نگرانی خانواده ها از ابتلا به کرونا، سرخک را شیوع داد,

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله با بیان اینکه مردم در دوگانگی بین واکسن اطفال و کرونا گیر افتاده اند و سردرگم شده اند، گفت: این دو واکسن از هم مجزا هستند، اما مردم از ترس اینکه با حضور در مراکز بهداشت به ویروس کرونا مبتلا شوند، واکسن اطفال را نیز تزریق نمی کنند.

,

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) با بیان اینکه کرونا دنیا را به هم ریخته و اطلاع رسانی دچار اختلال شده است، اظهارکرد: مردم به جای رسانه های رسمی به سمت فضای مجازی میل پیدا کرده اند و در فضای مجازی افراد بدون علم، کلیپ های مبنی بر مغناطیسی شدن، آهنربایی شدن، منتشر می کنند و باعث ایجاد استرس در بین مردم می شوند.

,

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله با بیان اینکه چهار واکسن ایرانی در مرحله تولید قرار دارند، گفت: واکسن ایرانی برکت، اولین واکسنی است که در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ساخته شد که فاز اول و دوم تولید آن تمام شده و فاز سوم در مراحل نهایی قرار دارد و برای تست به 200 هزار نفر تزریق شده است و براساس نتایجی که گزارش شده، خبرهای خیلی خوبی در راه است.

,

پروفسور کرمی با بیان اینکه واکسن برکت نسبت به ویروس جهش یافته انگلیسی نیز ایمنی خوبی داشته است، تصریح کرد: تاکنون بعد از تزریق این واکسن عارضه ای دیده نشده به غیر از کمی خارش در محل تزریق و آلرژی های خفیف که در تزریق تمامی واکسن ها ممکن است مشاهده شود.

,

وی تاکید کرد: این نتایج برای واکسن ایرانی در حالی است که واکسن آکسفورد که تزریق شد، طبق مقالاتی که منتشر شد، فاجعه به همراه داشته است.

,

 

,

سختگیری در دادن مجوز به واکسن های ایرانی

, سختگیری در دادن مجوز به واکسن های ایرانی, سختگیری در دادن مجوز به واکسن های ایرانی,

این فوق تخصص زیست مولکولی و مهندسی ژنتیک با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون واکسن برکت تولید و تحویل وزارت بهداشت شده است، اضافه کرد: سئوال اینجاست که چرا در مورد واکسن ایرانی سخت گیری به این اندازه بالاست، اما واکسن های خارجی به سرعت وارد کشور می شوند.

,

پروفسور کرمی با اعلام این موضوع که واکسن برکت از ویروس کشته تولید شده است و در داخل آن هیچ جیوه ای وجود ندارد، یادآور شد: مردم برای کسب اطلاعات کامل و علمی در حوزه واکسن وارد سایت انستیتو رازی شوند و به جای اینکه از فضاهای مجازی اطلاعات غیر استاندارد دریافت کنند به راحتی در مورد ترکیبات واکسن ها اطلاعات کسب کنند.

,

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله با بیان اینکه کشور ایران قطب واکسن سازی منطقه است، خاطرنشان کرد: هم اکنون موضوع اصلی، واکسن اطفال است که اگر تزریق نشود و بیماریهای شایع کودکان رواج پیدا کند، فاجعه است و زحمات 42 ساله کشور به هدر خواهد رفت.

,

وی همچنین عنوان داشت: واکسن کرونا ایرانی آماده و ایمن است، اما متاسفانه برای دریافت مجوز سخت گیری های غیرمنطقی را در دستور کار داده اند، که باعث تاخیر در روند تولید انبوه شده است.

,

 

,

, ,


با تولید انبوه واکسن های ایرانی، مردم  منتظر واکسن های وارداتی نخواهند بود

,
, با تولید انبوه واکسن های ایرانی، مردم  منتظر واکسن های وارداتی نخواهند بود, با تولید انبوه واکسن های ایرانی، مردم  منتظر واکسن های وارداتی نخواهند بود,

پروفسور کرمی با بیان اینکه کشور ایران با 60 سال سابقه تولید واکسن هایی با ویروس کشته امتحانش را پس داده و مشکلی در این زمینه ندارد، افزود: دومین واکسن ایرانی، پاستور، بر پایه پروتئین نو ترکیب است که به صورت مشترک با کوبا در دست تولید است و شبیه واکسن هپاتیت که نزدیک 25 سال است تزریق می شود، در واقع پروتئین خالص است.

,

وی تاکید کرد:سازمان غذا و دارو باید مجوز تولید انبوه  دو واکسن ایرانی که کارآزمایی بالینی را طی کرده اند، صادر کند، تا زمانی که واردات واکسن ها به تعویق می افتد، مردم منتظر دریافت دوز دوم نباشند.

,

پروفسور کرمی همچنین با اشاره به اینکه واکسن انستیتو رازی هم همچون واکسن پاستور اما با تفاوت هایی در فاز دوم تولید قرار دارد، گفت: آخرین واکسن ایرانی به نام شهید فخری زاده که توسط وزارت دفاع تولید شده نیز با نام فخرا،همچون واکسن برکت بر پایه ویروس کشته شده است.

,

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن اجباری نیست، خاطرنشان کرد: مردم حق دارند که سوال کنند چه واکسنی برای تزریق وجود دارد.

,

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله با اشاره به اینکه امیدوار هستیم که مسئولان وزارت بهداشت با تدبیر بیشتر از تولیدات داخل حمایت کنند، گفت: از اطلاع رسانی های هراس آوری که در حوزه بیماری کرونا انجام شده، گلایه مندیم چراکه باعث شده مردم بدلیل ترس از ابتلا به کرونا در مقابل سایر ویروس ها نیز کودکانشان را واکسینه نکنند.

,

 

,

اختلاف نظربین اعضای ستاد کرونا باعث سردرگمی مردم شده است

, اختلاف نظربین اعضای ستاد کرونا باعث سردرگمی مردم شده است, اختلاف نظربین اعضای ستاد کرونا باعث سردرگمی مردم شده است,

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی اوقات بین اعضای ستاد کرونا اختلاف نظرهایی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: این اختلاف نظرها باعث ایجاد سردرگمی برای مردم شده، اما به مردم اطمینان می دهم که در حوزه واکسن اطلاعاتی که از طریق منابع علمی منتشر می شود حقیقت دارد.

,

پروفسور کرمی با اشاره به اینکه جنبش واکسن هراسی از آمریکا شروع شد و وارد ایران شده است، گفت: کلیپ های خارجی بدون دقت ترجمه می شوند که با بررسی هایی که انجام می شود، نشان از غیرعلمی بودن آنها دارد.

,

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشگی بقیه الله اضافه کرد: تزریق واکسن کرونا اجباری نیست و اینکه همه مردم باید واکسن بزنند تحلیل اشتباهی است، زیرا چین با تدبیر درست تقریبا ویروس را در کشور به صفر رسانده است.

,

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مردم از تزریق واکسن خودداری می کنند، گفت: مردم نگران هستند که صنعت و تجارتی پشت این قضیه وجود دارد و منافع شخصی در کار است، از طرفی نشر اطلاعات غلط و ترساندن مردم باعث واکسن هراسی شده است.

,

, ,


راه اندازی جنبش های واکسن هراسی برای ایجاد اختلال در روند تزریق واکسن

,
, راه اندازی جنبش های واکسن هراسی برای ایجاد اختلال در روند تزریق واکسن, راه اندازی جنبش های واکسن هراسی برای ایجاد اختلال در روند تزریق واکسن,

حمیدرضا شرکاء، اپیدمیولوژیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: در تاریخ واکسیناسیون کشور در 40 سال گذشته میزان مرگ کودکان زیر پنج سال از 174 مورد در یک هزار نفر به 15 در یک هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

, عصراترک ,

وی ادامه داد: یکی از دلایل کم شدن مرگ کودکان تزریق واکسن بیماری های واگیر است که اثربخشی واکسن را در سطح جامعه به صورت عملی نشان داده است، به گونه ای که در رابطه با تزریق واکسن کودکان، والدین حساسیت دارند و پیگیر تزریق واکسن ها می شوند.

,

شرکاء با بیان اینکه در حال حاضر نسبت به تزریق واکسن در کشور، اعتماد سازی شده است، گفت: اما گروه هایی در داخل یا خارج کشور و کشورهای غربی با راه انداختن جنبش های ضد واکسن سعی در ایجاد اختلال در روند تزریق دارند.

,

این مقام مسئول بیان داشت: در رابطه با واکسن کرونا نیز شاید یکی از دلایل هراس مردم این باشد که این بیماری جدید و ناشناخته است و مردم همیشه نسبت به مسائل جدید مقاومت دارند اما پذیرش کم کم انجام می شود.

,

 

,

بسیاری از اخبار کرونایی که در فضای مجازی منتشر می شود، پایه علمی ندارند

, بسیاری از اخبار کرونایی که در فضای مجازی منتشر می شود، پایه علمی ندارند, بسیاری از اخبار کرونایی که در فضای مجازی منتشر می شود، پایه علمی ندارند,

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل اورژانسی و کنترل بیماری که در سطح جهان وجود دارد، شاید مردم گمان کنند که این واکسن ایمنی کافی را ندارد و از عوارض بعد از تزریق استرس داشته باشند، گفت: همچنین شبکه های اجتماعی به این امر دامن می زنند.

,

وی ادامه داد: مردم شبکه های پرطرفدار را پیگیری می کنند در حالی که اطلاعاتی نادرست و ناصحیح در حوزه سلامت و کرونا در این صفحات بارگذاری می شود.

,

شرکاء خاطرنشان کرد: بسیاری از اخباری که در رابطه با بیماری کرونا و راه های پیشگیری از آنها در شبکه های اینترنتی منتشر می شود، پایه علمی ندارند و بعد از مدتی تکذیب می شوند، اما مردم معمولا باتوجه به اینکه آگاهی در این حوزه تخصصی ندارند، مطالبی را که در شبکه های اجتماعی می بینند، باور می کنند.

این کارشناس مسئول اضافه کرد: معمولا در شبکه های اجتماعی خبر را به گونه ای که دوست دارند منتشر می کنند، به طور مثال خبری در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه از هشت میلیون نفری که در آلمان واکسن را تزریق کردند، 13 هزار نفر بعد از تزریق واکسن، به بیماری کووید 19 مبتلا شدند و این موضوع را به عنوان یک خبر ناایمن بودن واکسن برای کرونا منتشر کردند و هراس زیادی در بین مردم ایجاد شد.

,
,
,

وی گفت: این در حالی است که با بررسی دقیق این آمار به این نتیجه خواهید رسید که 13 هزار نفر به نسبت هشت میلیون نفر کمتر از یک درصد است که بعد از تزریق واکسن به بیماری مبتلا شده اند و این یعنی بیش از 99 درصد این واکسن اثربخشی داشته است.

,

اپیدمیولوژیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در حوزه مطالب منتشر شده در فضای مجازی دو نکته وجود دارد، گفت: ابتدا اینکه مدیران شبکه های اجتماعی، که صفحات با تعداد بالای دنبال کننده دارند، باید داده های صحیح را منتشر کنند و با هدف جذب مخاطبان بالا به مسائل دروغ دامن نزنند، همچنین مردم باید اطلاعات حوزه سلامت را از صفحات معتبر دنبال کنند.

,

این کارشناس مسئول اظهار داشت: در کشور ایران، وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و هر محصول جدید، دارو، واکسن، توزیع می شود، برای اطمینان مردم باید تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد، بنابراین مطالعاتی روی آنها صورت می گیرد که تاثیرات، عوارض و کارآمدی آنها سنجیده شود.

,

 

,

واکسن های کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند

, واکسن های کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند, واکسن های کرونای ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند,

شرکاء اظهار داشت: کارآزمایی بالینی در چندین مرحله صورت می گیرد که در مرحله اول روی تعداد محدودی از افراد زیر 100 نفر، در فاز دوم بالای 100 نفر و در فاز سوم بیشتر از هزار نفر این واکسن را تزریق می کنند، تا اثربخشی و عوارض جانبی وخیم و یا خفیفی که برای افراد تزریق می شود، بررسی شود.

,

وی با بیان اینکه چندین ماه از خبر تولید واکسن ایرانی در کشور می گذرد، گفت: تاکنون این واکسن در اختیار سیستم سلامت برای تزریق عمومی قرار نگرفته است، زیرا مراحل کارآزمایی بالینی را طی می کند.

,

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که پس از گذراندن فاز سوم کارآزمایی بالینی و استفاده واکسن در سطح جامعه نیز، عوارض واکسن و مسائلی که ممکن است برای تزریق کنندگان واکسن به وجود بیاورد، توسط سیستم سلامت رصد و مورد بررسی قرار می گیرد، و این مرحله، فاز چهارم کارآزمایی بالینی است که بعد از توزیع عمومی به وجود می آید.

,

وی یکی دیگر از راهکارهای ایجاد اطمینان بیشتر در مردم در رابطه با واکسن کرونا را تزریق براساس گروه های سنی خواند و گفت: به طور مثال تاکنون برای افراد زیر 18 سال و یا زنان باردار کارآزمایی بالینی انجام نشده است و این نشان دهنده این است که سیستم سلامت به صورت دقیق موضوع ایمن بودن واکسن را بررسی می کند.

,

 

,

افراد با تزریق واکسن کرونا، به شیوه حاد درگیر بیماری نمی شوند

, افراد با تزریق واکسن کرونا، به شیوه حاد درگیر بیماری نمی شوند, افراد با تزریق واکسن کرونا، به شیوه حاد درگیر بیماری نمی شوند,

شرکاء ابراز داشت: با تزریق واکسن کرونا فرد به شکل شدید و حاد به بیماری مبتلا نخواهد شد و ممکن است در برخی از افراد یک بیماری خفیف بعد از آلوده شدن به کرونا ایجاد شود.

,

اپیدمیولوژیست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مطرح کرد: براساس آمار منتشر شده در وزارت بهداشت، بیشترین فوت ناشی از کرونا در افراد بالای 60 سال است، که با تزریق واکسن در افراد بالای 60 سال می تواند از ابتلای شدید بیماری پیشگیری کرد و موارد مرگ را به دلیل ابتلا به کووید کاهش داد.

,

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه