اخبار داغ

معضل خاموش این روزهای یزد؛

استعمال سیگار و قلیان در خانواده های یزدی دیگر قبحی ندارد

استعمال سیگار و قلیان در خانواده های یزدی دیگر قبحی ندارد
مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: همراهی خانواده ها و شکسته شدن قبح مصرف مواد دخانی باعث کاهش سن مصرف مواد دخانی در استان یزد شده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمد عطابخش در گفتگو با یزدرسا،با اعلام اینکه سازمان بهزیستی آمار رسمی و جامع در خصوص مصرف دخانیات ندارد اظهار داشت:  متاسفانه آمار رسمی و جامع در خصوص مصرف دخانیات در کشور و استان به  دلیل عدم شفافیت و مقاومت افراد مبتلا به مصرف وجود ندارد و عمده امارها مربوط به افراد مصرف کننده مواد در مراکز اقامتی و سرپایی اعتیاد که جهت درمان به آن مراکز مراجعه کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی در مورد کاهش سن مصرف مواد دخانی در یزد نیز تصریح کرد: شکسته شدن قبح مصرف دخانی و همراهی خانواده ها با نوجوانان مخصوصا در استفاده از قلیان، تبلیغات و سودجویی شرکت ها و سوداگران مواد دخانی، افزایش ساعات کاری و فشار شغلی والدین و در نتیجه فرصت کمتر جهت وقت گذاشتن با فرزندان و... از مهمترین دلایل کاهش سن مصرف مواد دخانی در استان یزد محسوب می شود.

,

مدیرکل بهزیستی استان در مورد علت های تمایل بانوان یزدی به مصرف دخانی نیز تصریح کرد: گاها دختران نوجوان برای جلوگیری از افزایش وزن و نشان دادن خود به عنوان فردی مستقل اقدام به مصرف مواد دخانی می کنند و همچنین متاسفانه در حال حاضر سیگار کشیدن نوعی اقدام جایگزین برای کاهش تنش و اضطراب حساب شده و این موضوع خود در افزایش مصرف مواد دخانی تاثیر گذاشته شده است.

,

وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی مردم نیز بر افزایش مصرف مواد دخانی در بین بانوان تاثیر گذار بوده و متاسفانه در حال حاضر استفاده از قلیان در بسیاری از جمع های خانوادگی و دوستانه به عنوان نوعی تفریح و خوش گذرانی در بین اعضای خانواده محسوب شده که باعث شده قبح مصرف این مواد در جامعه شکسته شود و در کنار این عوامل یکی از مهمترین مسائل که وجود دارد فقدان مهارت نه گفتن به ویژه هنگام پیشنهاد توسط همسالان است.

,

عطابخش مصرف مواد دخانی و قلیان را عامل ایجاد بیماری هایی مختلف در بانوان دانسته و ابراز داشت: مهمترین این بیماری ها شامل افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، مثانه، حلق و مری ، افزایش بروز تصلب شرائین( تنگی عروق خونی) و ابتلا به سکته های قلبی و مغزی، سرطان دهانه رحم و همچنین بر سیستم تناسلی و تخمک گذاری بانوان نیز اثرات مخربی میگذرد.

,

مدیر کل بهزیستی استان یزد در پایان اظهار داشت: این اداره کل فعالیت های آموزشی متعددی در زمینه مصرف مواد دخانی در سطح جامعه درحال اجرا دارد که مهمترین انها طرح ماد(طرح مشارکت اجتماعی دانش آموزی)، فعالیت های پیشگیری اجتماع محور در محلات توسط موسسات و پایگاههای سلامت اجتماعی با همکاری تسهیل گران دوره دیده و استفاده از ظرفیت های صداوسیما و رسانه های جمعی سعی دارد تا آگاهی بخشی های لازم را در زمینه خطرات مصرف این مواد برای جامعه داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه