اخبار داغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی کشور اعلام کرد

خراسان شمالی رکورددار استفاده از بذرهای گواهی شده مراکز تحقیقات کشاورزی کشور

خراسان شمالی رکورددار استفاده از بذرهای گواهی شده مراکز تحقیقات کشاورزی کشور
کامبیز بازرگان گفت: خراسان شمالی رکورد دار استفاده از بذور گواهی شده مراکز تحقیقات بخش کشاورزی کشور است که در حال حاضر ضریب نفوذ استفاده از بذور گواهی شده گندم و جو در این استان به بیش از 50 درصد رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامبیز بازرگان، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان مرکز تحقیقات کشاورزی ایران، در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: مهمترین عامل ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی، بهره گیری از فناوری های نوین و افزایش نفوذ دانش نوین در بخش کشاورزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

بازرگان گفت: ایران نیز همانند بسیاری از کشورها، مجموعه تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی را دارا است.

,

وی افزود: این مجموعه شامل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج است که در این مجموعه 20 موسسه تحقیقاتی با هزار و 760 نفر عضو هیات علمی و هشت هزار نفر پرسنل در سطح کشور فعالیت دارند.

,

وی عنوان کرد: سالانه بر روی چهار هزار پروژه در این مراکز تحقیقاتی، تحقیق و مطالعه انجام می شود که نتایج تایید شده این مطالعات در این مراکز مورد بهره برداری بخش کشاورزی قرار می گیرند.

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با یادآوری این مطلب که ایران در منطقه خشک دنیا واقع شده است، اظهار کرد: بخش کشاورزی در ایران باید سازگار با شرایط خشکسالی و کم آبی باشد.

,

وی گفت: تحقیقات بر روی تولید بذور سازگار با کم آبی و خشکسالی به منظور کشت در دیم زارها از جمله طرح های تحقیقاتی و در دست مطالعه این مراکز تحقیقاتی اشاره شده در وزارت جهاد کشاورزی است.

,

وی با اعلام اینکه ایران در این زمینه به دست آوردهای بسیار خوبی دست یافته است، عنوان کرد: تا به کنون، در این راستا، ارقام بذری متنوعی در زمینه گیاهان علوفه ای، حبوبات، غلات و دانه های روغنی متناسب با خشکسالی برای کشت در دیم زارها در مراکز تحقیقاتی کشاورزی کشور تولید و تایید شده اند.

,

بازرگان خاطر نشان کرد: گیاه دانه روغنی کاملینا آخرین دست آورد تحقیقاتی این موسسات تحقیقات کشاورزی در کشور بوده است.

,

وی افزود: در سال جاری، 500 هکتار زمین زیر بار کشت این گیاه روغنی رفته اند تا بذور حاصل شده از این سطح زیر کشت، برای توسعه کشت آن در دیم زارهای کشور، مورد بهره برداری قرار گیرد.

,

وی در خاتمه درباره ضریب استفاده از بذور گواهی شده کشاورزی در سطح کشور نیز اعلام کرد: در حال حاضر میانگین سهم استفاده از بذور گواهی شده توسط کشاورزان در سطح کشور به حدود 35 درصد رسیده است که البته در سطح دنیا نیز میانگین ضریب استفاده از بذور گواهی شده در بخش کشاورزی همین مقدار است.

,

معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری این مطلب که میزان بهره برداری از این بذور در سطح استان های مختلف، متفاوت است، عنوان کرد: در خراسان شمالی میزان ضریب نفوذ استفاده از بذور گواهی شده گندم و جو به بیش از 50 درصد رسیده است که موجب افتخار است.

,

بازرگان تصریح کرد: خراسان شمالی در استفاده از بذور گواهی شده مراکز تحقیقاتی کشور رکورد دار است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه