اخبار داغ

گزارش؛

تهدید فاضلاب برای سبزی ها/ مواد غذایی سالم بخرید

تهدید فاضلاب برای سبزی ها/ مواد غذایی سالم بخرید
استفاده از آب آلوده برای سبزی کاری ها یکی از موضوعاتی است که می تواند نگرانی هایی را برای سلامت مردم به وجود بیاورد بر همین اساس بایستی برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، استفاده از آب آلوده برای سبزی کاری ها یکی از موضوعاتی است که می تواند نگرانی هایی را برای سلامت مردم به وجود بیاورد بر همین اساس بایستی برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

, ,

در حال حاضر ۹۵ درصد آب رودخانه قره سو فاضلاب است

, در حال حاضر ۹۵ درصد آب رودخانه قره سو فاضلاب است, در حال حاضر ۹۵ درصد آب رودخانه قره سو فاضلاب است,

بهمن خدادادیان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: به منظور برخورد با سبزی کاری های آلوده گشت های بازرسی در منطقه فعال شده و تاکنون هفت هکتار سبزی آلوده شناسایی و حکم قضایی برای تخریب آن اخذ شده است.

, مرصادنیوز,

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه افزود: بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی، محیط زیست، مرکز بهداشت، بخشداری، نیروی انتظامی به همراه کارشناسان امور آن برای تأیید برداشت بی‌رویه آب از رودخانه قره سو انجام شده است.

,

خدادادیان خاطرنشان کرد: کشاورزان مقصر نیستند زیرا سال ها در اراضی کشاورزی خود کشت کرده اند اما فاضلاب شهر کرمانشاه با دبی بسیار بالایی بدون تخلیه وارد رودخانه قره سو شده و این آب برداشت می شود.

,

وی عنوان کرد: همچنین چشمه هایی که معمولاً تا شهریورماه آب داشتند امسال خشک شده اند و در حال حاضر ۹۵ درصد آب رودخانه قره سو فاضلاب است بنابراین کشاورزی به ویژه سبزی و صیفی کاری باعث انتقال آلودگی ها   بیماری های انگلی، وبا، امراض روده ای، پوستی، قارچ و سرطان دستگاه گوارش می شود.

,

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: این فاضلاب حاوی فلز سنگین است همچنین آلودگی های صنعتی کارگاه های مکانیکی، رنگ کاری، تعویض روغن از نقاط مختلف شهر واحد فاضلاب می‌شود پس فلزات سنگین هم در فاضلاب شهر کرمانشاه  وجود دارد و از طریق زنجیره غذایی وارد بدن انسان می‌شود و خطرناک است.

,

, ,

خدادادیان تصریح کرد: هر گونه کشت غیرمجاز با فاضلاب ممنوع است و این موضوع به کشاورزان حاشیه قره سو به ویژه در منطقه درود فرامان اعلام شده است.

,

وی افزود: البته هرگونه کشت غیرمجاز با فاضلاب ممنوع است اما بر اساس اولویت بندی کشت سبزی و صیفی جات نسبت به محصولاتی چون ذرت و غلات حساسیت بیشتری دارد.

,

خدادادیان خاطرنشان کرد: دستور دستگاه قضایی، مصوبه ستاد مقابله با کرونا و شورای تامین بر شناسایی و تخریب سبزی کاری های آلوده است البته در وهله نخست به کشاورزان فرصت داده می شود  خود نسبت به تخریب سبزی کاری های آلوده اقدام کنند در غیر این صورت حکم قضایی اتخاذ می شود.

,

, ,

باید موضوع تصفیه خانه فاضلاب در اولویت باشد

, باید موضوع تصفیه خانه فاضلاب در اولویت باشد, باید موضوع تصفیه خانه فاضلاب در اولویت باشد,

محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در استان کرمانشاه چند چالش زیست محیطی وجود دارد از جمله اینکه تصفیه خانه فاضلاب نداریم و فاضلاب کرمانشاه به قره سو وارد می‌شود در حالی که قره سو رودخانه‌ای بود که می‌توانست سبب ارتقای محیط زیست کرمانشاه شود و برای مباحث گردشگری بسیار مفید و تاثیر گذار باشد اما به چالش‌ زیست محیطی در وسط شهر کرمانشاه تبدیل شده و بوی نامطبوع و فضای بسیار متعفنی را ایجاد شده به گونه ای که محیط زیست را به خطر انداخته است.

, مرصادنیوز,

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید موضوع تصفیه خانه فاضلاب در اولویت باشد و با بودجه خوبی که امسال اختصاص یافته با سرعت و قدرت بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

,

رشیدی تصریح کرد: چالش تصفیه خانه فاضلاب، محیط قره سو و آبشوران چرخه نامتعادلی را در محیط زیست کرمانشاه ایجاد می کند و این آب ها به اطراف کرمانشاه وارد و در مزارع و صیفی کاری ها مورد استفاده قرار می گیرد و همان محصولاتی که آلودگی دارند در چرخه غذایی مردم وارد و موجب مشکلاتی می شود.

,

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه از نظر سرطان جز شهرهای با آمار بالا هستیم که یکی از دلایل آن ممکن است همین اثر آلودگی های زیست محیطی باشد.

,

, ,

مردم باید سبزی سالم، بدون لکه و کپک را از مراکز معتبر خریداری کنند

, مردم باید سبزی سالم، بدون لکه و کپک را از مراکز معتبر خریداری کنند, مردم باید سبزی سالم، بدون لکه و کپک را از مراکز معتبر خریداری کنند,

سمیه سلیمانی مهر در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه ممکن است نیترات و باقیمانده آفت‌کش‌ها در سبزیجات بر اثر استفاده از آفت کش ها، حشره کش ها، فلزات سنگین

, مرصادنیوز,

افزایش یابد مردم باید نکاتی را رعایت کنند.

,

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: مردم باید سبزی سالم، بدون لکه و کپک را از مراکز معتبر خریداری کنند و پس از خرید بسته به بافت سبزی، آن را بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در محلول آب، یک قاشق غذاخوری نمک و یک غذاخوری سرکه قرار دهند و پس از چند بار آب کشی کنند تا آلودگی باکتریایی نداشته باشند.

,

سلیمانی مهر خاطرنشان کرد: با این حال نمی توان گفت به طور کامل نیترات و آفت کش های موجود در سبزی از بین می‌رود.

,

, ,

وی عنوان کرد: مواد غذایی آلوده به باکتری، ویروس، حشره کش و آفت کش، فلزات سنگین بیماری‌هایی چون بیش فعالی در کودکان، تضعیف سیستم ایمنی و سرطان را ایجاد می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه