اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی لرستان:

۳ میلیون دام علیه تب برفکی واکسینه می‌شود/ تجهیز ۷ کشتارگاه به دستگاه پیش‌سرد

۳ میلیون دام علیه تب برفکی واکسینه می‌شود/ تجهیز ۷ کشتارگاه به دستگاه پیش‌سرد
زبردست گفت: ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دام تا تیرماه امسال علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، مصطفی زبردست شامگاه یکشنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه استان با اشاره به کشتار غیر مجاز دام اظهار داشت: یکی از عمده ترین دلایل کشتار غیر مجاز ریشه در فرهنگ دارد و برخی خانواده ها برای نذورات اقدام به این نوع کشتار می کنند اما در سطح کشتارگاه های استان ناظر شرعی و بهداشتی نظارت دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

وی افزود: گاهی از موارد افرادی برای سود بیشتر اقدام به کشتار غیر مجاز می کنند که نیاز است دستگاه هایی مانند شهرداری همکاری کنند که در این راستا سال گذشته ۱۹ نفر که اقدام به کشتار غیر مجاز کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند و از ابتدای سال تاکنون سه نفر که سلامت مردم را تهدید می کردند به مراجع قضایی معرفی شدند.

,

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: خیلی از بیماری ها می تواند از طریق لاشه منتقل شود و لازم است از طریق کشتارگاه، کشتار دام صورت گیرد.

,

زبردست با اشاره به پیرکشی گفت: استان ما جزء استان های دامپرور است که نباید دام پیر کشتار شود که در این راستا طرح هویت گذاری لاشه ها در دستور کار قرار گرفت که سبب شد تا موارد پیرکشی کاهش یابد البته همه قصابی های سراسر استان مورد بازرسی قرار می گیرند.

,

وی با بیان اینکه دو واحد تولیدی داروی دامی در استان وجود دارد، بیان کرد: کمبود داروی دامی در استان نداریم و به اندازه نیاز فراهم است، با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد تولید دام به صورت سنتی است تلاش می شود قسمتی از واکسن را به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار دهیم که در استان دو مجموعه تولیدی بایر افلاک و زاگرس فارمد بروجرد در تهیه داروهای دامی فعالیت دارند.

,

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به واکسیناسیون دام ها، تصریح کرد: واکسن تب برفکی سال گذشته مشکلی نداشتیم و امسال هم از ابتدای تیر آغاز می شود و هدف ایمن سازی دام است که سه میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام واکسینه می شوند.

,

زبردست عنوان کرد: در استان ۸۷ داروخانه، ۶۸ درمانگاه و ۱۱ شرکت پخش داروهای دامی وجود دارد و در همه نقاط استان این خدمات ارائه می شود اما در حوزه آبزیان و اسب در صورتی که به عنوان مراکز درمانی و دارویی متقاضی وجود داشته باشد، مجوز لازم ارائه می شود.

,

وی با اشاره به ارتقای سلامت شیر گفت: از ابتدای سال تاکنون طرح ارتقای بهداشتی شیر در دستور کار قرار داده شد و ۱۲ دستگاه دیگر در ارتقای بهداشتی شیر نقش دارند که عملیات ممیزی گاوداری در دستور کار قرار گرفت، همچنین مراکز جمع آوری شیر باید ممیزی شود و موظف به برطرف کردن ایرادات هستند.

,

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: آموزش زنان روستایی موضوع دیگری است که در بهبود شیر نقش دارد البته امروزه در سطح استان ماست بندی‌های بسیار زیادی وجود دارد که سبب می شود شیر بی کیفیت روانه این مراکز شود و لازم است این ماست بندی ها ساماندهی شوند.

,

زبردست با اشاره به اینکه در همه شهرستان به جز رومشکان کشتارگاه وجود دارد عنوان کرد: در خرم‌آباد، کوهدشت و نورآباد کشتارگاه صنعتی بوده و تعدادی از کشتارگاه های استان سنتی هستند که در تملک شهرداری بوده مانند کشتارگاه بروجرد، پلدختر، ازنا و الیگودرز که مشکلی نداریم اما بزرگترین چالش استان کشتارگاه دورود است و علیرغم اینکه ایرادات را به شهردار دورود اعلام کردیم ولی اقدامی برای رفع انجام نشده و تا زمانی که ایرادات برطرف نشود پیگیری و معرفی به مراجع قضایی انجام می شود.

,

وی بیان کرد: کشتارگاه های خرم آباد، دلفان، سلسله، پلدختر، ازنا، الیگودرز و بروجرد مجهز به دستگاه پیش سرد هستند و تلاش می شود مابقی کشتارگاه ها هم به این دستگاه مجهز شوند.

,

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: در استان لرستان ۱۰ کشتارگاه طیور وجود دارد که ظرفیت تولید ۲۲ هزار قطعه مرغ در ساعت را دارند و کلیه مراحل کشتار رصد می شود.

,

زبردست با اشاره به هویت گذاری سگ ها گفت: شناسایی و هویت گذاری ۱۰ هزار قلاده سگ انجام شده و پارسال ۹ هزار و ۵۰۰ سگ علیه هاری واکسینه شدند.

,

وی بیان کرد: در مجموع ۱۹ کشتار گاه دام و طیور در استان فعال هستند که کلیه مراحل توسط ناظرین در کشتارگاه ها مورد بازرسی قرار می گیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه