اخبار داغ

گزارشی از نقش شوراها در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها؛

آبادانی شهرها در گرو انتخاب اصلح/ نماینده شورای شهر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

آبادانی شهرها در گرو انتخاب اصلح/ نماینده شورای شهر چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
انتخابات شورای شهرها، حقی مردم سالارانه برای کسانی است که پیشرفت و آبادانی مناطق شهری خود را از حاکمیت مطالبه می‌کنند؛ حقی که هر چهار سال پیشروی آنها قرار داده می‌شود تا با انتخاب نافراد اصلح سرنوشت امور شهری خود را رقم بزنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، در نیمه نخست امسال فعالیت دوره پنجم شورای شهر و روستا نیز به پایان می رسد و پرونده آن بسته می شود و نمایندگان دوره ششم این پارلمان محلی فعالیت خود را آغاز می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

الان که هفته تبلیغات  نامزدهای شورای شهرها در مناطق شهری است و این نامزدها علاوه بر فضای مجازی از فضای بصری شهری در نقاط معین و غیر معین برای نصب پوستر و بنرهای خود استفاده می کنند تا خود، کارنامه خود و برنامه های خود را به عموم معرفی کنند.

,

این تبلیغات و انتخابات پایان هفته جاری به جامعه یادآوری می کند که تعیین سرنوشت کشور، منطقه و محله در دستان مردم و با اراده مردم است. و این حق تعیین سرنوشت از جمله شاخص های مردم سالاری است.

,

اما نکته قابل تامل آن است که مردم در تعیین این سرنوشت و بهره گیری از این حق، چقدر آگاهانه تصمیم می گیرند! آیا مردم پس از گذشت پنج دوره از انتخابات شورای شهر و روستا آگاهی و شناخت کافی از رسالت، اهداف و وظایف کاری پارلمان محلی شورای شهر را بدست آورده اند؟

,

فاکتور و معیار انتخاب نامزد یا نامزدها چه مواردی هستند؟ به طور کلی شناخت واقعی از نامزدها و پی بردن به کارآیی و توانمندی آنها چگونه و توسط کدام ابزار باید صورت بگیرد؟ نتایج و پیامد انتخاب های درست و اشتباه چه آینده ای را برای امور مردم و شهرها رقم می زند؟ اینها سوالاتی هستند که همواره در آستانه برگزاری انتخابات به ویژه انتخابات شوراها تکرار می شوند و رسانه ها نیز به انعکاس آنها می پردازند.

,

حال جامعه و خوانندگان باید به خود پاسخ دهند، آیا انعکاس اخبار شوراها در دوره فعالیت شوراها و پرداختن به اخبار انتخابات و طرح سوالات این چنینی موجب شده است تا خود را برای انتخاب نامزد یا نامزدهای اصلح آماده کنند و در پای صندوق های رای با اطمینان خاطر به انتخاب های خود باور داشته  و امید داشته باشند که آبادانی شهر آنها مسیر پیشرفت را می پیماید و مسیر در جا زدن و حتی محاکمه و زندانی شدن برخی از نمایندگان پارلمان محلی و شهرداران دوباره رقم نمی خورد.

,

این گزارش در گفت و گو با برخی از فعالان اجتماعی و اساتید دانشگاهی به موضوع گره خوردن سرنوشت امور مردم و شهرها به انتخابی اصلح پرداخته است تا روشنگری ای باشد برای استفاده درست از این حق مردم سالاری و اهمیت به جایگاه مطالبه گری.

,

 

,

 نیاز شورای شهرها به اشخاص پاک دست، شجاع، دارای تخصص و تجربه کاری

,  نیاز شورای شهرها به اشخاص پاک دست، شجاع، دارای تخصص و تجربه کاری,  نیاز شورای شهرها به اشخاص پاک دست، شجاع، دارای تخصص و تجربه کاری,

در همین باره، حسین پیلتن، از اعضای دوره های اول تا چهارم شورای شهر بجنورد درباره انتخاب نامزدهای اصلح برای شورای شهرها اظهار کرد: بنده 14 سال عضو شورای شهر بجنورد( مرکز خراسان شمالی) بوده ام.

,

پیلتن تصریح کرد: شورای شهرها به اشخاص متدین، پاک دست، شجاع، قاطع که دارای تخصص و تجربه کاری نیز هستند، نیاز دارد.

,

وی گفت: انتخاب نامزدها برای عضویت در شورای شهرها با فاکتورهایی که بیان کردم، آینده روشنی برای پیشرفت عمران و امور شهرها رقم خواهد زد.

,

وی با یادآوری این مطلب که بنده عضو دوره اول شهر بجنورد نیز بودم، بیان کرد: به عقیده بنده عملکرد دوره اول شورای شهرها به خصوص در شهر بجنورد در مقایسه با چهار دوره پس از آن، بسیار بهتر بود.

,

این عضو دوره های اول تا چهارم شورای شهر بجنورد گفت: در دوره اول، بیشتر افراد راه یافته به شورای شهرها افرادی پخته و آگاه به قوانین و ضوابط مربوط به شوراها و شهرداری ها بودند و ملاک عمل آنها، کار و ارتقای حوزه شهری خود بود که این امر در شهر بجنورد نیز تجربه شد.

,

 

,

, ,

 

,

با این وجود، وی از عملکرد دوره دوم تا پنجم شورای شهر بجنورد و برخی دیگر از مناطق شهری کشور انتقاد کرد و افزود: در استان هایی از جمله خراسان شمالی متاسفانه انتخاب اعضای شورای شهرها نه بر اساس انتخاب اصلح بلکه بر اساس قوم گرایی و انتخاب دوستان انجام شد.

,

وی وجود اختلاف نظرهای عمیق میان اعضای شورای شهرها، درگیری های اعضای شورای شهرها با یکدیگر، محکوم کردن یکدیگر و عدم موفقیت شهرداری ها در دست یابی به درآمدهای پایدار را از نتایج راه یافتن اشخاص غیر اصلح به این پارلمان محلی برشمرد.

,

پیلتن همچنین تصریح کرد: دستگیری شماری از اعضای شورای شهرها و شهرداران در سطح کشور در دوره پنجم فعالیت شورای شهرها در کشور گویای عدم موفقیت این پارلمان محلی در اجرای وظایفشان بوده است.

,

وی گفت: اگر مردم از جایگاه، اهداف و وظایف شورای شهرها و شهرداری ها آگاهی کامل و دقیقی می داشتند قطعا افراد ناکارآمد به پارلمان محلی راه نمی یافتند.

,

این عضو دوره های اول تا چهارم شورای شهر بجنورد خاطر نشان کرد: رسانه ها و صدا و سیما بر معرفی و تبیین جایگاه وظایف پارلمان محلی برای مردم نقش بسیار مهمی دارند که باید در زمینه آگاهی بخشی جامعه به طور جدی ورود کنند.

,

 

,

عدم شناخت مردم از جایگاه و وظایف پارلمان محلی موجب انتخاب های قومی و قبیله ای می شود

, عدم شناخت مردم از جایگاه و وظایف پارلمان محلی موجب انتخاب های قومی و قبیله ای می شود, عدم شناخت مردم از جایگاه و وظایف پارلمان محلی موجب انتخاب های قومی و قبیله ای می شود,

یک خبرنگار حوزه خبری شورای شهر و شهرداری در مرکز خراسان شمالی نیز با انتقاد از عملکرد دوره پنجم شورای شهر بجنورد اظهار کرد: در این دوره شاهد بودم که بیشتر اعضای این شورا در این دوره یا در حال دعوا کردن و یا تخریب یکدیگر بودند و پرداختن به موضوعات و امور شهری در بجنورد به حاشیه رفته بود.

,

این خبرنگار افزود: در دوره پنجم در شورای شهر بجنورد از 9 عضو فقط سه عضو متعهدانه مسائل مردم و امور شهر بجنورد را پیگیری می کردند و مابقی به دنبال منفعت طلبی های خود بودند.

,

وی یادآور شد: اختلاف نظرها و حاشیه سازی در دوره های قبل تر شورای شهر نیز وجود داشت اما به شوری دوره پنجم نبود.

,

وی گفت: عدم شناخت مردم از جایگاه و وظایف این پارلمان محلی موجب شده است تا معیار اصلی مردم در انتخاب نامزدها، فاکتور قومی و قبیله ای باشد.

,

این خبرنگار همچنین افزود: با توجه به اینکه شورای شهرها و شهرداری ها نتوانسته اند عملکرد قوی ای از خود بر جای بگذارند که آثار آن در سطح شهرها جاری باشد، مردم تا حدودی نسبت به جایگاه این پارلمان محلی بی تفاوت شده اند.

,

وی با توصیه بر اینکه مردم در این دوره از انتخابات، نامزدهای متعهد، متخصص و با تجربه را انتخاب کنند، یادآور شد: درصورتیکه نامزدهایی که در این دوره به ساختمان شورای شهرها راه پیدا می کنند، قوی تر و عملگرا تر اقدام و به وظایف خود متعهدانه عمل کنند، قطعا اعتماد جامعه را به جایگاه پارلمان محلی و اهداف آن افزایش خواهند داد.

,

 

,

, ,

 

,

نامزدها، دغدغه رفع مشکلات شهری و مردم را داشته باشند

, نامزدها، دغدغه رفع مشکلات شهری و مردم را داشته باشند, نامزدها، دغدغه رفع مشکلات شهری و مردم را داشته باشند,

علیرضا باغچقی، نائب رییس پیشین شورای اسلامی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: قانون، مدیریت امور شهرها و محلات را به عنوان مهمترین وظیفه پارلمان محلی شورای شهرها تعریف کرده و مد نظر قرار داده است.

,

باغچقی گفت: مبتنی بر این تعریف قانون از جایگاه پارلمان محلی، هر فردی مبتنی بر دیدگاه، تخصص و تجربه امکان نامزدی برای نشستن بر کرسی این پارلمان را دارد.

,

وی بیان کرد: با توجه به اینکه شورای شهر دارای کمیسیون های مختلف از جمله عمرانی، فرهنگی، شهرسازی و مالی است، افراد با تحصیلات مختلف می توانند برای نامزدی در این پارلمان کاندیدا شوند.

,

وی تصریح کرد: اما نکته بسیار مهم برای عضویت در شورای شهر آن است که مدرک تحصیلی تنها ملاک نامزدی نیست، بلکه باید تعهد برای رفع دغدغه های مردم در شهرها و رفع مشکلات پیش روی امور شهری در وجود اشخاصی که نامزد می شوند، بسیار قوی باشد.

,

نائب رییس پیشین شورای اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: رسانه ها وظیفه دارند که این مسائل را برای جامعه تشریح و درباره آن با مردم صحبت کنند و این جایگاه را به مردم بشناسانند و البته مردم نیز وظیفه دارند در این باره بیشتر بدانند.

,

باغچقی توصیه کرد: مردم به تبلیغات عجیب و غریب و دور از منطق برخی از نامزدها اهمیتی ندهند و به جای تکیه بر شعارهایی که داده می شود از نامزدها بخواهند که برنامه ارائه دهند.

,

 

,

عملکرد شوراها باید تضمین کننده منافع شهروندان و عامل پیشرفت امور شهری باشند

, عملکرد شوراها باید تضمین کننده منافع شهروندان و عامل پیشرفت امور شهری باشند, عملکرد شوراها باید تضمین کننده منافع شهروندان و عامل پیشرفت امور شهری باشند,

بهروز دستجردی، مسئول کمیته انطباق مصوبات شورای شهرها در فرمانداری بجنورد نیز در این باره اظهار کرد: شورای اسلامی شهر، نهادی غیر سیاسی است که باید ظرفیت های موجود همچنین چالش های موجود شهری را شناسایی کند و در تعامل با شهرداری بابت بهره گیری از ظرفیت ها و رفع چالش ها در قالب طرح و برنامه راهکار تدوین کنند.

,

دستجردی در ادامه گفت: شورای شهرها با عملکرد موثر خود باید تضمین کننده منافع شهروندان و عامل پیشرفت امور شهری باشند.

,

وی عنوان کرد: بنابراین مردم باید در نظر داشته باشند که شوراها در راستای وظایف تعریف شده توسط قانون گذار برای آنها حرکت کنند و نامزدها از بیان وعده هایی که خارج از این وظایف است، اجتناب کنند.

,

وی تاکید کرد: برای تحقق آنچه که قانون برای جایگاه پارلمان محلی مد نظر قرار داده است بر وظیفه جامعه است تا انتخاب اصلح را داشته باشند.

,

مسئول کمیته انطباق مصوبات شورای شهرها در فرمانداری بجنورد همچنین یادآور شد: مردم از خود بپرسند که چه شد شماری از اعضای شورای شهرها و شهرداران بازداشت و زندانی شدند.

,

وی افزود: مردم نتجه انتخاب های خود را در این اتفاقات ارزیابی کنند.

,

دستجردی همچنین توصیه کرد: مردم عملکرد منتخبان خود را با حضور در جلسات رسمی هفتگی پارلمان محلی پیگیری و کارآیی آنها را رصد کنند و ناظر بر عملکرد آنها باشند.

,

 

,

, ,

 

,

کم توجهی به جایگاه پارلمان محلی، حق مطالبه گری را کاهش می دهد

, کم توجهی به جایگاه پارلمان محلی، حق مطالبه گری را کاهش می دهد, کم توجهی به جایگاه پارلمان محلی، حق مطالبه گری را کاهش می دهد,

علی سلیمان پور، استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی و جامعه شناسی نیز در گفت و گو با عصر اترک بیان کرد: قانون، تصمیم گیری در قلمرو امور شهری را بر عهده شورای شهر قرار داده است که اگر انتخاب نمایندگان این پارلمان محلی بر اساس دلسوزی، عالمانه و کارشناسانه باشد موجب توسعه پیشرفت مناطق شهری خواهد شد.

,

سلیمان پور همچنین با بیان اینکه این مجلس محلی، نماد مردم سالاری است، گفت: مردم با انتخاب خود در انتخابات شوراها، سرنوشت سیاسی و اجتماعی همچنین عمرانی شهری خود را در دست می گیرند.

,

وی تصریح کرد: بنابراین مردم با حضور در پای صندوق های رای به منتخبان اصلحی که دارای برنامه، تخصص، تجربه، تعهد و شجاعت هستند، رای دهند و از انتخاب نامزدهایی بر اساس شاخص قوم گرایی اجتناب کنند.

,

این استاد دانشگاه افزود: مردم، نامزدها را موشکافانه مورد بررسی و شناخت قرار دهند.

,

سلیمان پور تصریح کرد: کم توجهی به جایگاه این پارلمان محلی، حق مطالبه گری را کاهش می دهد بنابراین رسانه ها در گفت و گو با کارشناسان اهمیت جایگاه این پارلمان محلی را برای مردم تبیین کنند.

,

 

,

نهادهای اجتماعی ذاتا موجب رشد اجتماعی می شوند

, نهادهای اجتماعی ذاتا موجب رشد اجتماعی می شوند, نهادهای اجتماعی ذاتا موجب رشد اجتماعی می شوند,

حسن شکوری نصب، استاد دانشگاه در رشته علوم سیاسی نیز اظهار کرد: برای اولین بار در سال 77 موضوع شوراها در کشور اجرایی شد که 22 سال از عمر آن درقالب پنج دوره می گذرد و در ماه جاری نیز دوره ششم انتخابات شورا اسلامی برگزار خواهد شد.

,

شکوری نصب گفت: برای ارزیابی عملکرد شوراها 22 سال را عمر زیادی نمی دانم چرا که شورا یک نهاد اجتماعی، عمومی و بسیار فراگیر در سطح کشور است که عمر زیادی ندارد.

,

وی افزود: به نظر بنده حداقل باید 50 سال از عمر آن بگذرد تا اثرات آن را در اجتماع و توسعه ببینیم تا بتوانیم ارزیابی موثر بودن و یا نبودن شوراها را داشته باشیم.

,

وی در ادامه بیان کرد: به عقیده بنده می توان گفت که شورا در کشور هنوز در دوران نوجوانی و ورود به دوره جوانی خود قرار دارد و هنوز به دوره تکامل و رشد خود نرسیده است که بتوانیم ارزیابی کنیم که آیا عملکردی موثر داشته اند یا خیر.

,

این استاد دانشگاه گفت: اما در مجموع نه تنها شوراها بلکه هر فرآیندی که موجب حضور و مشارکت مردم در امور عمومی جامعه بشود لازم است.

,

وی افزود: در یک بررسی کلی می توانیم بگوییم نهادهای اجتماعی که شوراها هم بخش از آن هستند گذشته از اینکه چه وظایفی و چه اهدافی برای آنها تبیین شده باشد، ذاتا موجب رشد اجتماعی می شوند و به نحوی تعاملات و توسعه اجتماعی را به همراه دارند و مشارکت مردم در امور خودشان موجب می شود از رشد عقلانی بیشتری بهره بگیرند و در عین حال در نتیجه آزمون و خطایی که دارند آن جایگاه شهروندی خودشان را پیدا بکنند.

,

شکوری نصب همچنین بیان کرد: دولت اگر نگاهش به نهادهای مدنی به خصوص شوراهای مطابق با قانون اساسی باشد، شوراها بیشتر می توانند حرکت واقعی خود را نشان بدهند، اگر اعتقاد و رفتاری خلاف داشته باشند قطعا شوراها آن جایگاه خود را نخواهند داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه