اخبار داغ

نسلی که به شماره افتاد!

مرگ مرموز فوک‌های خزری در سواحل مازندران

مرگ مرموز فوک‌های خزری در سواحل مازندران
تلفات مرموز فوک خزری این تنها بازمانده دریای بزرگ تتیس که حالا یگانه پستاندار بزرگ‌ترین دریاچه دنیا و نمادی بومی و منحصر‌فرد در دریای خزر است؛ ساحل‌نشینان را نگران ساخته است و تلاش‌ها برای علت‌یابی این واقعه مشکوک ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، فوک خَزَری یا به زبان بومی استان‌های شمالی سگِ آبی، یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیا است که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صیدِ بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند جدی تدابیر ویژه حمایتی است.

فوک خزری این تنها بازمانده دریای بزرگ تتیس که حالا تنها پستاندار بزرگ‌ترین دریاچه دنیا و نمادی بومی و منحصر‌فرد در دریای خزر است؛ طی سالیان متمادی اخیر با بی‌توجهی و نامهربانی حاشیه‌نشینان دریای خزر، این روزها حال نزاری دارد و دانه دانه از این دردانه خزری کم و کم‌تر می‌شود!

فوک‌ها، جانورانی با ارزش‌اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می‌آورند و نابودی آن‌ها اکوسیستم خزر را به خطر می‌اندازد.

طی سال جاری اخبار تلخ و دردناک مرگ این گونه ارزشمند آبزی دریای خزر، همگان را سخت آزرده است و برای اطلاع از کم و کیف ماجرا و دلایل این مرگ‌های مشکوک به سراغ رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران رفتیم که جزییات این گپ‌وگفت را در ذیل می‌خوانید:

کامران نصیر احمدی رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت تنها بازمانده پستاندار دریای خزر و دلایل مرگ‌ مرموز فوک خزری، گفت: فوک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که در رأس هرم غذایی نیز وجود دارد.

وی افزود: قبلا همین فوک از خرچنگ‌های دریایی تغذیه می‌کرد و غذای مورد علاقه‌اش، خرچنگ دریایی بود اما با انقراض و حذف این خرچنگ‌ها از دریای خزر، انواع ماهی‌ها به ویژه ماهی کلیکا به‌عنوان منبع اصلی تغذیه فوک‌ها به شمار می‌آید.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حال بررسی علت مرگ فوک‌های خزری هستیم.

این مسئول ادامه داد: این مرگ و میرها به نسبت مرگ و میرهای 12 ماهه سال‌های گذشته، بنظر می‌رسد آمار رو به بالایی نبوده است.

نصیر احمدی بیان کرد: به هر حال این مسئله بررسی‌های بیشتر یکی- دو هفته‌ای را می‌طلبد تا بتوان اظهار نظر دقیقی در این باره ارائه کرد.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 7 قلاده فوک خزری، تلفات داشتیم و تلفات‌ها هم آنگونه که نشان می‌دهد به این نحو است که وضعیت فیزیکی بدن لاشه‌ها به گونه‌ای نیست که بتوان چیز خاصی را دریابیم.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران، اعلام کرد: از آن طرف نیز بنظر می‌رسد که یک ارتباط معناداری بین این تلفات با تلفات‌ دسته جمعی روسیه وجود داشته باشد و به همین خطر می‌طلبد که بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد تا ببینیم واقعا علت چه بوده است.

این مسئول تصریح کرد: می‌توانم به ضرس قاطع بگویم که 70 تا 80 درصد علت این واقعا ارتباطی با سواحل ما ندارد.

نصیر احمدی متذکر شد: آمار مشخصی از تعداد دقیق فوک‌های خزری وجود ندارد اما تخمینی که از تعداد فوک‌های خزری زده می‌شود حدود 110 هزار قلاده است.

گفتنی است فوک‌ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر دارند، مهاجرت می‌کنند.

فوک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر به ویژه روسیه مهاجرت می‌کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه