اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

خام فروشی معضل اساسی اقتصاد کشور/ اداره کشور بدون نفت باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد

خام فروشی معضل اساسی اقتصاد کشور/ اداره کشور بدون نفت باید در اولویت دولت آینده قرار گیرد
پادام کارشناس اقتصادی گفت: خام فروشی مسئله اساسی در کشور ما است و دولت آینده باید برای مدیریت کشور بدون درآمد نفت برنامه‌ داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید سجاد پادام در گفتگو با یزدرسا، با اشاره به مناظرات اتنخاباتی و مسئله اقتصاد به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم گفت: اقتصاد کشور ما دارای چند مشکل ساختاری و اقتصادی است که اشکال در نظام مالیاتی و نظام بودجه‌ریزی از جمله این موارد است که همه این‌ها از خام فروشی ناشی می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با بیان اینکه دولت جدیدی که بر سرکار می‌آید باید بتواند برای مدیریت کشور بدون وجود نفت برنامه‌‌ریزی کند، افزود: خام فروشی مسئله اساسی در کشور ما است و نظام بودجه‌ریزی را دچار مشکل می‌کند به گونه‌ای که کشور از نظر بودجه‌ای به درآمدهای نفتی وابسته می‌شود.

,

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: خام فروشی همچنین شفافیت و پاسخگویی را کاهش می‌دهد چرا که وقتی کشور با درآمدهای نفتی و خام فروشی اداره شود و منابع درآمدی چون مالیات سهم چندانی در اداره کشور ندارند پاسخگویی در قبال مردم و شفافیت کاهش و فساد افزایش می‌یابد.

,

پادام ادامه داد: وابسته بودن به نفت و درآمدهای نفتی موجب متزلزل شدن نظام مالیاتی می‌شود و کارآمد نبود نظام مالیاتی، عدالت در جامعه را کاهش می‌دهد، در حالی که مالیات در دنیا ابزار مهمی برای برقراری عدالت است و مالیات از درآمد افراد اخذ می‌شود اما در ایران مالیات بر مشاغل داریم و با اینکه کارگران و کارمندان باید مالیات پرداخت کنند هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند اما در بین آنها افرادی قرار دارند که درآمد میلیاردی دارند و این عدالت نیست.

,

وی گفت: نظام مالیاتی کارآمد جامعه را به عدالت نزدیک می‌کند اما وجود خام فروشی موجب می‌شود نظام مالیاتی تضعیف و به همان میزان از عدالت اجتماعی دور شویم علاوه بر اینها، خام فروشی بی انضباطی مالی را به همراه دارد و تولید را تضعیف می‌کند، موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود و از همه مهم‌تر تحریم‌پذیری کشور را افزایش می‌دهد.

,

این کارشناس اقتصادی افزود: خام فروشی موجب می‌شود که کشور فقط به چند کشور نفت خود را بفروشد و از این جهت مذاکره دشمنان ما و امریکا با این چند کشور کار ساده‌ای است و می‌توانند به راحتی آنها را راضی کنند تا از خرید نفت ما خودداری کنند و مورد تحریم قرار گیریم.

,

پادام اضافه کرد: مهم‌ترین عامل مشکلات اقتصادی کشور ما خام فروشی است، زمانی که نفت تبدیل به فرآورده‌ای مثل بنزین شود هر کشوری که خودرو دارد حاضر به خرید آن است و مذاکره امریکا با آنها کار راحتی نیست بنابراین تحریم‌پذیری کشور نیز کم می‌شود.

,

وی گفت: دولت برای اینکه بتواند سیاست‌های رفاهی و مالیاتی را به نتیجه برساند باید بتواند تورم را در کشور کنترل کند و توجه به این دو مقوله یعنی جلوگیری از خام فروشی و کنترل تورم، می‌تواند موجب توسعه پایدار در کشور شود به این معنی که مسائل کشور به صورت بنیادی حل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه