اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

آیا بازار مسکن در انتظار ریزش قیمت‌هاست؟/ میزان افت قیمت همچنان با افزایش افسار گسیخته سال قبل تراز نشده است

آیا بازار مسکن در انتظار ریزش قیمت‌هاست؟/ میزان افت قیمت همچنان با افزایش افسار گسیخته سال قبل تراز نشده است
قیمت مسکن در دو ماه گذشته با توقف رشد، روند کاهشی را در پیش گرفته است و کارشناسان با پیش بینی ادامه این روند تا پایان سال، حتی از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن هم سخن می‌گویند با این حال مردم منتظر پایین آمدن و منطقی شدن قمت مسکن هستند؛ اما این موضوع چقدر احتمال دارد که رخ دهد؟
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها بازار مسکن نشان از این دارد که در دو ماه گذشته روند رشد قیمت مسکن متوقف شده و سیر نزولی در پیش گرفته است؛ کاهش متوالی قیمت مسکن در تهران، مردم را به پایین آمدن و منطقی شدن قیمت خوش‌بین کرده است، یک واقعیت موجود در این روند نزولی این است که کاهش قیمت با در نظر گرفتن افزایش غیر منطقی بازار مسکن نسبت به سایر بازارها، طبیعی و قابل انتظار بوده است.

واقعیتی که در آمار دیده می‌شود این است که ریزش میانگین قیمت مسکن در دو ماه ابتدایی امسال، به دلیل همبستگی با سایر بازارها و کاهش نوسانات در بازارهای دارایی موازی، در یک مسیر طبیعی رخ داده است؛ با این تفاوت که همان‌طور که در مسیر رفت، سرعت رشد قیمت در بازار مسکن آهسته‌تر از سایر بازارها بوده بنابراین در مسیر برگشت نیز، قیمت با شتاب و سرعت کمتری کاهش پیدا خواهد کرد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,

نقش افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار مسکن

, نقش افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار مسکن, نقش افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار مسکن,

دیگر واقعیت بازار مسکن، سرعت‌گیر در بخش رشد قیمت آن است که پس از آن در مسیر کاهش حرکت کرد. از نگاه فعالان بازار مسکن طی ماه‌های گذشته، افزایش قابل‌توجه قیمت نهاده‌های ساختمانی، به مهم‌ترین دغدغه و ابهام مسیر کاهشی قیمت مسکن بدل شده، که اجازه نداد، روند کاهشی شتاب بیشتری بگیرد و در افزایش قیمت‌ها موثر بود.

بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ عرصه منازعه میان دو گروه بدبین و خوش‌بین به آینده شده است. خوش‌بین‌ها با استناد به رفتار سایر بازارها و میزان افزایش قیمت‌ها در این بازار از سال قبل نوید کاهش را می‌دادند؛ در مقابل برخی دیگر با اشاره به عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی روند کاهش قیمت در این بازار را منتفی می‌دانستند.

گزارش بانک مرکزی گویای پایین آمدن متوسط قیمت مسکن در میانه بهار ۱۴۰۰ است؛ با این اتفاق که متوسط قیمت مسکن در سال جدید نسبت به پایان سال ۹۹ کمتر شده است. کاهش ۱/۸ درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت در ادامه کاهش ۱/۳ درصدی افت قیمت فروردین ماه را براساس گزارش بانک مرکزی داشتیم که در مجموع در دو ماه نخست سال ۳.۱ درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

,
,
,
,
,

با این حساب در سال ۱۴۰۰ منحنی متوسط قیمت مسکن در تهران نزولی بوده؛ کاهش پیاپی قیمت مسکن از تابستان ۹۸ بی‌سابقه بوده است. با این حساب افت دو ماه قیمت مسکن را می‌توان از دو زاویه تحلیل کرد: روند بازارهای رقیب در زمستان گذشته و اتفاقات رخ داده در نیمه اردیبهشت امسال.
 

,
,

کاهش قیمت مسکن پیش بینی می‌شد

, کاهش قیمت مسکن پیش بینی می‌شد, کاهش قیمت مسکن پیش بینی می‌شد,

با در نظر گرفتن مسائل بیان شده، می‌توان روند کنونی کاهش قیمت حاکم شده بر بازار مسکن را یک روند طبیعی قلمداد کرد. با توجه به همبستگی بازارها با یکدیگر انتظار می‌رفت پس از تعدیل بازار سرمایه، قیمت ارز و قیمت سکه، بازار مسکن نیز وارد فاز کاهش قیمت شود. البته با توجه به اینکه جهش قیمتی در این بازار متناسب با جهش قیمت در بازار سرمایه نبود؛ طبیعتا کاهش و تعدیل قیمت نیز مانند این بازار نیست، اما در قالب این روند انتظار می‌رود تا دو ماه آینده روند نزولی بر بازار حاکم باشد و بین دوباره ۵ تا ۱۰ درصد از سطح متوسط قیمت مسکن کاسته شود.

,

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در هفته‌های گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار راه دانا؛ درباره کاهش قیمت مسکن در تهران گفته بود: بعد اینکه بارها اعلام شد روند قیمت ملک نزولی است و کاهش پیش بینی شده بود؛ اکنون کاهش ۲۰ درصدی قیمت را در بازار املاک را مشاهده می‌کنیم، که البته این کاهش قیمت باید بیشتر از ۲۵ درصد باشد.

, راه دانا,

 

,

افزایش قیمت غیر منطقی بود

, افزایش قیمت غیر منطقی بود, افزایش قیمت غیر منطقی بود,

وی با بیان اینکه روند نزولی قیمت مسکن همچنان ادامه دارد و این روند منطقی است، گفت: افزایش قیمت مسکن در سال گذشته به هیچ عنوان منطقی نبود و بیشتر تابع هیجانات قیمتی در بازارها بود؛ لذا این کاهش قابل پیش‌بینی است و روند آن احتمالا ادامه دار خواهد بود.

قلی خسروی ادامه داد: با کاسته شدن از قیمت و افزوده شدن بر توان خریداران، تعداد معاملات نسبت به قبل مثل وضعیت کنونی افزایش خواهد یافت و این به نفع خریداران، فروشندگان و مشاوران املاک است. رکود در بازار مسکن به زیان همه از جمله فروشنده است که برای تبدیل ملک خود به وجه نقد چاره‌ای جز کاهش قیمت ندارد؛ لذا این امر موثر بر کاهش ۲۰ درصدی قیمت در بازار شده است.
به گزارش خبرنگار راه دانا؛ با توجه شیوع کرونا و اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی مشاوران املاک مشمول تعطیلی اجباری شدند و خانوارها نیز تمایل به بازدید از املاک یا رفت و آمد به ملک مورد معامله در این وضعیت را نداشتند. این رفتار را می‌توان در تعداد معاملات املاک اردیبهشت ردیابی کرد که کمترین میزان در چند سال گذشته بوده است. 

, نزولی قیمت مسکن همچنان ادامه دارد و این روند منطقی است,
,
,
, راه دانا,

البته میزان معاملات اردیبهشت در مقایسه با فروردین ۸۸ درصد رشد داشته اما در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۶۵ درصد کاهش را ثبت کرده است. حجم معاملات در دومین ماه سال ۳ هزار و ۹۳۸ واحد بوده،  در حالی که در ماه مشابه سال قبل ۱۱ هزار و ۳۱۰ معامله انجام شد. از این منظر انتظار می‌رود با تعدیل آثار کرونا و بازگشت عرضه و تقاضا به بازار روند کاهش قیمت متوقف شود.

,
افت قیمت مسکن تا پایان سال چقدر است؟
, افت قیمت مسکن تا پایان سال چقدر است؟, افت قیمت مسکن تا پایان سال چقدر است؟,
 
,
فارغ از مسائل بیان شده، بازار مسکن در میان‌مدت تحت‌تاثیر عوامل مختلفی است؛ از جمله این متغیرها قیمت نهاده‌های ساختمانی برای تولید مسکن است. هزینه ساخت اگر روند فزاینده خود را حفظ کند، نمی‌توان انتظار داشت که مسیر کاهش قیمت پایدار باشد. این هزینه، قیمت تمام شده ساخت‌وساز را بالا می‌برد و طبیعتا با افزایش قیمت تمام شده و تورم انتظاری حاکم بر اقتصاد ایران احتمال کاهش مستمر قیمت مسکن بالا نیست.
, فارغ از مسائل بیان شده، بازار مسکن در میان‌مدت تحت‌تاثیر عوامل مختلفی است؛ از جمله این متغیرها قیمت نهاده‌های ساختمانی برای تولید مسکن است. هزینه ساخت اگر روند فزاینده خود را حفظ کند، نمی‌توان انتظار داشت که مسیر کاهش قیمت پایدار باشد. این هزینه، قیمت تمام شده ساخت‌وساز را بالا می‌برد و طبیعتا با افزایش قیمت تمام شده و تورم انتظاری حاکم بر اقتصاد ایران احتمال کاهش مستمر قیمت مسکن بالا نیست.,

در انتها باید اشاره کرد سیاست‌های اقتصادی اعمال شده در این حوزه از جمله افزایش میزان وام برای ساخت و مالیات بر خانه‌های خالی و وام ودیعه و طرح‌هایی مشابه مسکن ملی و یا مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن از جمله طرح‌هایی است که در ایجاد روند مثبت در بازار مسکن موثر است که همین امر لزوم برنامه ریزی دقیق برای اجرا این طرح‌ها را یادآور می‌شود.

,
قیمت مسکن در چند سال گذشته به طور متوسط رشدی بیش از سایر بازارها داشته است و کارشناسان پیش بینی می‌کنند که افت قیمت در این بازار بسیار بیشتر از سایر بازارها باشد؛ البته باید منتظر سیاست‌های دولت سیزدهم در این بخش باشیم و با احتمال رونق ساخت و ساز (تولید و عرضه مسکن) و همچنین کاهش تورم انتظاری با توجه به سرکارآمدن دولتی کارآمد می‌تواند بر سرعت کاهش قیمت مسکن را بیشتر کند؛ با این حال کارشناسان پیش بینی کاهش بیشتر از ۳۰ درصد قیمت را تا پایان تابستان و یا پایان سال انتظار دارند؛ البته برخی کارشناسان پیش بینی ریزش قیمت مسکن را پیش بینی می‌کنند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/ط
, انتهای پیام/ط]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه