اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

خطر نابودی تمامی پهنه های کشاورزی یزد به علت کاهش آب تخصیص یافته

خطر نابودی تمامی پهنه های کشاورزی یزد به علت کاهش آب تخصیص یافته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: آب اختصاص یافته به کشاورزی استان یزد به شدت کاهش یافته است و کشاورزی استان را با مشکل مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، سید ابوالفضل وکیلی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته  جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت:برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به این شکل بوده که با صرفه جویی از منابع آب اختصاص یافته به کشاورزی حدود ده درصد را به بحث شهرکهای صنعتی کشاورزی اختصاص دهد اما متاسفانه همان منابع وعده داده شده نیزمحقق نشده و حتی  کاهش نیز داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی ادامه داد: آب های مورد استفاده در کشاورزی استان عمدتا از چاههای خود استان تامین می شود ومعمولا قابلیت استفاده برای مصارف شرب ندارد اما متاسفانه آب اختصاص یافته به کشاورزی استان به ۲۳۰هزارمترمکعب کاهش یافته که باعث شده حدود۴۵پهنه گسترده کشاورزی در معرض خطر قرار گیرد.

,

وکیلی با بیان اینکه  به صورت مکرر از مسئولین استان و کشور درخواست داشته ایم در زمینه قانون توزیع عادلانه آب، استان  یزد را معاف نمایند تصریح کرد: طبق قانون صنایع در صورت بهره برداری از چاههای کشاورزی این امکان برایشان مهیا می شود که بتوانند آب مورد بهره برداری قرار گرفته را در واحدهای صنعتی مورد استفاده قراردهند که با توجه به کمبود منابع آبی استان این موضوع مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

,

وی در ادامه با اشاره به اینکه  یک میلیون و۸۰۰هزارتن میزان تولیدات کشاورزی استان می باشد که ارزش آن حدود ۱۵هزارو۳۰۰میلیارد تومان می باشد خاطرنشان کرد: تنوع کشت سیاست استان می باشد که سعی داریم  از این طریق کمترین ضرر را کشاورزان متحمل شوند.

,

وکیلی در مورد ظرفیت های صادراتی کشاورزی استان نیز تصریح کرد: به علت ۵۴۰هزارتن تولیدات کشاورزی استان، نیازمند پایانه های صادراتی در سطح استان می باشیم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام و مکان یابی آن نیز انجام شده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه برنامه چشم انداز ۴ساله جهاد کشاورزی یزد به زودی تکمیل و وارد فاز عملیاتی خواهد شد اظهار داشت: مهمترین چالش های چالش های پیش روی ما شامل منابع آبی و افزایش خشکسالی ها، سرما زدگی، تکمیل زنجیره تولید می باشد.

,

وی یکی از برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان تکمیل زنجیره  تولید وکشتارگاهی استان ذکر و تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۴واحد کشتارگاهی در سطح استان فعال می باشند که امیدواریم با ورود سرمایه گذاران استان بتوانیم در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.

,

وکیلی ضمن اعلام وابستگی شدید به تامین نهاده ها به خارج استان تاکید کرد: این موضوع از یک لحاظ مثبت بوده زیرا میتوانیم از پتانسیل ها و منابع آبی داخل استان برای کشت دیگر محصولات استفاده کنیم واز لحاظ دیگر یک نکته منفی می باشد زیرا که وابستگی به استانهای دیگر است ودر صورت بروز مشکلاتی مانند سرمازدگی برای تامین آنها به مشکل بر میخوریم.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان اظهار داشت: در حوزه مکانیزاسیون ۷۴۰ مییلیارد ریال تسهیلات ارائه شده، در حوزه کودهای شیمیایی نیز ۱۹ هزار و ۵۷۱ تن کود بین کشاورزان توزیع  و مجموعه کودهای توزیع شده  بیش از ۲۰ هزار تن بود که سهمیه امسال ۲۴ هزار تن است و همچنین در سال ۹۹ حدود۲۹۰دستگاه تراکتور بین کشاورزان توزیع و سهمیه شش ماه اول سال جاری نیز ۱۹۰دستگاه می باشد.

,

انتهای پیام/ 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه