اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

"دارو"های ساده که نوشدارو شده اند!/ آیا قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو علت کمبود و گرانی است؟

"دارو"های ساده که نوشدارو شده اند!/ آیا قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو علت کمبود و گرانی است؟
کمبود داروهایی که چندی پیش بدون نسخه هم قابل تهیه بود این روزها به یکی از معضلات اساسی کشور تبدیل شده؛ بررسی‌ها نشان می دهد رفع این معضل پیچیده از گزارش رسانه و نقد مطبوعات بر نمی‌آید و دستگاه هایی مانند سازمان بازرسی و مجلس باید به ساماندهی این حوزه ورود کنند.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از خبرهایی که پیرامون نایاب شدن داروهای خاصی مانند انسولین قلمی طی چند ماه گذشته منتشر شد، این روزها اخبار نایاب شدن داروهایی مانند قرص فاموتیدین که یکی از داروهای ساده گوارش و رفع ناراحتی های معده است، به گوش می رسد. اخباری که حتی مسئولان بر کمبود آن صحه گذاشته اند و برخی کمبود آنها را به استفاده مشترک این داروها در درمان بیماری کرونا مربوط دانسته اند؛ با اینهمه به نظر می رسد مشکل دارو مشکل دامنه‌داری است که موج گرفتاری های آن تازه آغاز شده و تبعات آن در آینده بیشتر نمایان خواهد شد که در ادامه به دلایل این مدعا بیشتر خواهیم پرداخت.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با اینهمه تماس های دانا با مسئولان اتحادیه و انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو به پاسخی متقن و شفاف نرسید و معضل کمبود دارو همچنان کلاف سردرگمی است که مبداء و منشاء کمبود و نابسامانی در قیمت گذاری آن به درستی مشخص نیست و هر مرجعی با تمام توان احتمال قصور خود را به دیگر ارگان ها و مسئولان منتسب کرده و خود را مبرا از هر خطایی می داند؛ با اینهمه هرگز نمی توان به منشاء اصلی کمبود داروها رسید و در راستای رفع این معضل کوشید.

,

 

,

کمبود بی سابقه دارو در 15 سال اخیر/ کمبودهای دارویی بیداد می‌کند

, کمبود بی سابقه دارو در 15 سال اخیر/ کمبودهای دارویی بیداد می‌کند, کمبود بی سابقه دارو در 15 سال اخیر/, کمبودهای دارویی بیداد می‌کند,

در تاریخ 22 خرداد سال جاری دکتر علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به چالش‌های حوزه داروسازی و داروخانه‌داری در کشور می گوید که مهم‌ترین موضوع درخواستی ما، دسترسی مردم به دارو است. متاسفانه در حال حاضر کمبودهای دارویی بیداد می‌کند و طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر هیچ گاه به اندازه امروز کمبود دارویی نداشتیم. ما که در داروخانه کار می‌کنیم، شاهدیم که برای بدیهی‌ترین داروها و حتی برای یک داروی زخم معده ساده هم مردم دنبال دارو می‌گردند و برای انسولین مردم گرفتارند.

,

 

,

سوء مصرف مردم و بی اخلاقی برخی داروخانه ها به کمبود دارو دامن می زند

, سوء مصرف مردم و بی اخلاقی برخی داروخانه ها به کمبود دارو دامن می زند, سوء مصرف مردم و بی اخلاقی برخی داروخانه ها به کمبود دارو دامن می زند,

دکتر ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با دلایل اصلی کمبود برخی از داورهایی که در چند حوزه مشترک مورد استفاده قرار می گیرند گفت: متاسفانه تحریم های غرب علیه کشورمان موجب شده که گذشته از واردات دارو از لحاظ تامین موارد اولیه هم در تنگنا و مضیقه قرار بگیریم.

, دکتر ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛, دکتر ملک فاضلی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

 

,

داروهایی که برای درمان کرونا هم استفاده دارند

, داروهایی که برای درمان کرونا هم استفاده دارند, داروهایی که برای درمان کرونا هم استفاده دارند,

وی در ادامه افزود: شیوع کرونا هم مزید بر علت شده و در مدتی که از فراگیری این بیماری می گذرد، دپو و ذخیره برخی از داروها را با مشکل مواجه کرده که از این میان می توان به داروهایی اشاره کرد که بصورت تخصصی برای درمان بیماری دیگری تولید شده اند، اما در درمان کووید19 هم کارایی دارند؛ مانند داروهای اعصاب و روان از جمله "فلوکسیتین" یا "فنی‌تویین" که متاسفانه امروزه بصورت عجیبی در سطح کشور به ویژه شهرستان های کوچک نایاب شده اند.

,

 

,

فروش بدون نسخه دارو

, فروش بدون نسخه دارو, فروش بدون نسخه دارو,

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: برخی از این داروها متاسفانه بصورت آزاد و بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسند؛ مثلا آنتی بیوتیک‌ها که برای درمان عفونت دندان و یا عفونت ریه در هنگام سرماخوردگی استفاده می شوند و به رغم تاکید مداوم جامعه پزشکی مبنی بر عدم استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک مردم همچنان این داروها را سرخود استفاده می کنند.

,

 

,

ایران رکورددار مصرف بی رویه دارو 

, ایران رکورددار مصرف بی رویه دارو , ایران رکورددار مصرف بی رویه دارو ,

وی با اشاره به برخی از داروهایی که استفاده فراوانی در سطح کشور دارند، گفت: برخی از داروهایی که نام بردیم، معمولا در هر خانه ای در شهر و روستا پیدا می شوند و در هیچ کشوری مانند کشور ما سابقه مصرف دارو از جمله مسکن ها، آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و...تا این حد بالا نیست؛ چرا که هرکس کوچکترین احساس ناراحتی و سردرد بکند فورا مسکن مصرف می‌کند؛ بنابراین همین مصرف بالا  وسوء مصرف در استفاده از داروهای دیگر که بدون نسخه یا پارتی بازی از داروخانه ها تهیه می شوند، موجب کمبود دارو در سطح کشور به ویژه شهرستان های کوچک تر شده است.

,

 

,

داروخانه های محتکری که به فکر سود زیادند

, داروخانه های محتکری که به فکر سود زیادند, داروخانه های محتکری که به فکر سود زیادند,

, ,

 

,

فاضلی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بدبختانه برخی از داروخانه ها که اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند و تنها به فکر فروش و سود بیشتر هستند به محض اینکه از خبر کمبود دارویی در کشور واقف می شوند، سریعا اقدام به احتکار داروهای کمیاب می کنند.

,

این نماینده مجلس عنوان کرد: البته نباید تصور کرد که کمبود دارو در جهان تنها مربوط به کشور ما می شود؛ در حالیکه بسیاری از کشورها بخاطر بحران کرونا درگیر این مشکل هستند؛ حتی کشورهایی که صنایع دارویی قدرتمندی دارند.

,

 

,

لزوم راه اندازی سامانه ای برای توزیع عادلانه دارو در سراسر کشور

, لزوم راه اندازی سامانه ای برای توزیع عادلانه دارو در سراسر کشور, لزوم راه اندازی سامانه ای برای توزیع عادلانه دارو در سراسر کشور,

وی با اشاره به رنج دو چندان مناطق مرزی، روستاها و شهرهای کم برخوردار افزود: از آنجایی که امکانات و تجهیزات دارویی و پزشکی برای تهران و ابر شهرها به هر شیوه ممکن تدارک دیده می شود، بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها و مناطق محروم و مظلوم در چنین شرایطی که کمبودی فراگیر می شود، باید سختی بیشتر و دوچندانی را تحمل کنند و رنج بیماری را برخود هموار کنند تا بالاخره دوره کمبود یک دارو یا محصول به پایان برسد. مثلا در حوزه انتخابی بنده که بجز کرونا سرخک هم کودکان را رنج می دهد ما با مشکلات عدیده ای در حوزه بهداشت و درمان دست به گریبان هستیم.

,

نماینده مردم سراوان با اشاره به لزوم برخورداری سامانه ای برای رصد و توزیع عادلانه دارو در تمام نقاط کشور گفت: دستگاه های متولی باید موقعیت توزیع عادلانه دارو و تجهیزات پزشکی را در تمام نقاط کشور فراهم کنند؛ ضمن آنکه دستگاه های ناظر با رصد 24 ساعته امکان سوء استفاده برخی از داروخانه هایی که سود زیادتری دارند و با بداخلاقی توزیع می شوند، برخورد قاطع کنند.

,

 

,

معضل خرید بیش از نیاز دارو

, معضل خرید بیش از نیاز دارو, معضل خرید بیش از نیاز دارو,

وی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: مردم هم باید در صورتیکه دارویی کمیاب می شود، با خرید چند برابر نیاز خود موجب نایاب شدن داروهای کمیاب نشوند؛ و در صورت خرید بیش از نیاز خود با سرآمد تاریخ انقضاء داروها باید آنها را دور بریزند. در این حالت خود از داروها استفاده نمی‌کنند و از طرفی از مصرف بیماران نیازمند هم جلوگیری می‌کنند. 

,

 

,

 اظهارات متناقض رئیس بانک مرکزی و کارشناسان دارو

,  اظهارات متناقض رئیس بانک مرکزی و کارشناسان دارو,  اظهارات متناقض رئیس بانک مرکزی و کارشناسان دارو,

نکته دیگری که می توان از آن به عنوان بزرگترین مانع کمبود دارو یاد کرد، مقوله تامین ارز است که متاسفانه برای پیگری و رسیدگی رسانه ها ابعاد شفافی ندارد.

, نکته دیگری که می توان از آن به عنوان بزرگترین مانع کمبود دارو یاد کرد، مقوله تامین ارز است که متاسفانه برای پیگری و رسیدگی رسانه ها ابعاد شفافی ندارد.,

 

,

, ,

 

,

در روز چهارم خرداد یکی از سایت های خبری نوشت: اردیبهشت ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی، ادعا کرد؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت، ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده شده. با این حال محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران،چندی بعد در گفت و گو با سایت خبری تجارت نیوز با رد ادعای رئیس بانک مرکزی، گفته است که از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای مجموع واردات مواد اولیه و کالای نهایی و واکسن کرونا پرداخت شده است.

, اردیبهشت ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی، ادعا کرد؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشت، ۵۰۰ میلیون دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده شده, عبدالناصر همتی, محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران،چندی بعد در گفت و گو با سایت خبری تجارت نیوز با رد ادعای رئیس بانک مرکزی، گفته است که از ابتدای سال تا ۲۰ اردیبهشت جمعا فقط ۱۱ میلیون دلار برای مجموع واردات مواد اولیه و کالای نهایی و واکسن کرونا پرداخت شده است., محمد عبده‌زاده, رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران,

یک روز قبل از سخنان عبده زاده، وحید محلاتی مدیرعامل هلدینگ داروپخش در کلاب هاوس عنوان کرد که از ابتدای سال تاکنون رقمی نزدیک به صفر، ارز به دارو تخصیص داده شده است.

, وحید محلاتی مدیرعامل هلدینگ داروپخش در کلاب هاوس عنوان کرد که از ابتدای سال تاکنون رقمی نزدیک به صفر، ارز به دارو تخصیص داده شده است., وحید محلاتی مدیرعامل هلدینگ داروپخش , از ابتدای سال تاکنون رقمی نزدیک به صفر، ارز به دارو تخصیص داده شده است.,

مرتضی خیرآبادی، مدیرعامل شرکت داروسازی هما فارمد و نماینده دوره ششم مجلس  نیز ادعا کرد که از ۲۰ اسفندماه ۹۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی هیچ ارزی به دارو اختصاص نداده است.

, مرتضی خیرآبادی، مدیرعامل شرکت داروسازی هما فارمد و نماینده دوره ششم مجلس  , مرتضی خیرآبادی، مدیرعامل شرکت داروسازی هما فارمد و,  نماینده دوره ششم مجلس  , نیز ادعا کرد که از ۲۰ اسفندماه ۹۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی هیچ ارزی به دارو اختصاص نداده است., از ۲۰ اسفندماه ۹۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بانک مرکزی هیچ ارزی به دارو اختصاص نداده است.,

طبق روایت وی از روز ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۲۰ میلیون دلار ارز به دارویی‌ها تخصیص داده شده که آن هم یورو بوده نه روپیه هند و یوان چین که مورد نیاز شرکت‌های دارویی است. به همین دلیل هم دارویی‌ها تلاش کرده‌اند تا با رایزنی با شرکت‌های پتروشیمی، روپیه این شرکت‌ها را دریافت کنند و ظاهرا موفق نشده‌اند.

,

با این حال به نظر می‌رسد با این که مدت زمان عدم تخصیص ارز عنوان شده از سوی هر یک از فعالان صنعت دارو متفاوت است، تمام آن‌ها در قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو دست کم در چند ماه اخیر متفق‌القول هستند. پیش‌از این نیز تعدادی از فعالان صنعت دارو عدم تخصیص ارز را عامل کمبود برخی داروها از جمله انسولین قلمی در چند ماه گذشته اعلام کرده‌ بودند.

, با این حال به نظر می‌رسد با این که مدت زمان عدم تخصیص ارز عنوان شده از سوی هر یک از فعالان صنعت دارو متفاوت است، تمام آن‌ها در قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو دست کم در چند ماه اخیر متفق‌القول هستند. پیش‌از این نیز تعدادی از فعالان صنعت دارو عدم تخصیص ارز را عامل کمبود برخی داروها از جمله انسولین قلمی در چند ماه گذشته اعلام کرده‌ بودند.,

 

,

حرف آخر

, حرف آخر, حرف آخر,

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد برای ساماندهی حوزه دارو اگر منتظر اقدامات دولت آینده باشیم که این دولت در چند ماه دیگر عملا به موضوع ورود کند، قطعا بطور کل قافیه را باخته ایم و رخدادهای ناخوشایندی در انتظار حوزه بهداشت و درمان کشور خواهد بود؛ لذا با توجه با اظهارات مسئولان و متولیانی که هر یک به نوعی در صنعت دارو صاحب نظر هستند، ورود دستگاه قضا و سازمان هایی مانند سازمان بازرسی، مجلس شورای اسلامی به موضوع قیمت و کمبود دارو حتمی و قطعی به نظر می رسد؛ مشروط بر آنکه با میزان شفافیتی که وزیر بهداشت در سازمان غذا و دارو به وجود اورد، این سازمان مقدمات کار شفاف سازی را به عنوان بستر ساماندهی حوزه دارو متحمل و متقبل شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه