اخبار داغ

برای اولین بار در حوزه طراحی پارچه و لباس؛

اعطای نشان درجه یک هنری به صدیقه پاک بین

اعطای نشان درجه یک هنری به صدیقه پاک بین
نشان درجه یک هنری به صدیقه پاک‌بین، دبیر چهار دوره جشنواره مد و لباس فجر، که به تازگی به عنوان دبیر یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نیز معرفی شده‌است، با توجه به سابقه درخشان وی در زمینه علم آکادمیک و عملکرد حرفه‌ای در حوزه مد و لباس، اعطا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشان هنری درجه یک در حوزه طراحی پارچه و لباس، با توجه به ارزیابی‌های شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شعرا، روز گذشته در مراسم اعطای نشان درجه یک هنری در تالار رودکی به صدیقه پاک‌بین تعلق گرفت، وی اولین نفری ست که طبق ارزیابی‌ها به درجه یک هنری رسیده است و از جمله سوابق او ۳۰ سال تدریس در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا و دانشکده فنی شریعتی، به عهده داشتن مسئولیت اجرایی و شرکت در ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی و ده‌ها پروژه طراحی لباس و پارچه، تدوین استاندارد‌هایی در زمینه سایز، رنگ و طراحی پوشاک در ایران و برگزاری نمایشگاه‌های طراحی لباس بر اساس فرهنگ بومی ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


این مراسم با حضور حمید قبادی، مشاور معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه مد و لباس از جمله، سومبات هاکوپیان، رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس، مریم پورشهابی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، احمد صدری، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شعرا و با حضور مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت، صدیقه پاک‌بین و جمعی از هنرمندان عرصه مد و لباس برگزار شد.

,
,


احمد صدری، رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، در این مراسم اظهار داشت: «شورای ارزشیابی سال‌ها در صدد بوده که در این حوزه خصوصا در طراحی پارچه و لباس بتواند هنرمندان و افرادی که دست به خلاقیت می‌زنند را ارزیابی کند. یکی از مواردی که در آثار خانم پاک‌بین قابل مشاهده است و توجه ما را نیز جلب کرد. معمولا در این حوزه‌ها با کار‌هایی برخورد می‌کنیم که مثنی برداری و کپی برداری است و کمتر به سمت کار‌های خلاقانه گرایش پیدا می‌کنند که بتوان در آن‌ها وجه هنری را مشاهده کرد. ایشان هم دانش آکادمیک دارند و هم سال‌ها در حوزه مد و لباس در دانشگاه الزهرا مدیر گروه و مدرس بودند و در واقع مجموعه‌ای از علم و عمل در این حوزه هستند.»

,
, احمد صدری، رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان,

, ,

صدری در ادامه بیان کرد که ان‌شاالله خلاقیت‌های بیشتری از عزیزانی که در حوزه طراحی پارچه و لباس فعالیت می‌کنند شاهد باشیم و بتوانیم با فرهنگ جهانی تعامل داشته باشیم و داده‌های خودمان را چه به لحاظ رنگ، طرح و نقش بتوانیم با جهان مبادله کنیم.

,


همچنین سومبات هاکوپیان، مدیر انجمین طراحان پارچه و لباس و استاد طراحی لباس، در این مراسم گفت: «این پدیده و اقدام امروز را اول به صنعت مد و صنعت پوشاک ایران تبریک می‌گویم و بعد به خانم پاک بین. چرا که این کار بسیار بسیار ارزنده‌ای است که در این زمینه انجام شده است؛ و از همه عزیزانی که این اقدام را کردند صمیمانه سپاس گزار هستم. خانم پاک‌بین نه تنها شایسته این تقدیر اند، به نظرم در آینده نیز همیشه باید مورد توجه باشند، چرا که برای کشور یک ثروت اجتماعی به حساب می‌آیند. افراد این چنین روز به روز در جامعه کم و کمتر می‌شوند و دلیلش هم این است که تا به حال چنین قدمی برداشته نشده بود. من به شما قول می‌دهم که در آینده پدیده‌های جدیدی در این زمینه شاهد خواهیم بود.

,
, سومبات هاکوپیان، مدیر انجمین طراحان پارچه و لباس,

, ,

ما باید در این خصوص از وزارت ارشاد قدردان باشیم چرا که اولین بار است که صنعت مد و لباس که در کشور از نظر فرهنگی، اقتصادی و هویتی بسیار مطرح بوده، ولی تا کنون نادیده گرفته شده است را برای اولین بار به رسمیت شناختند.»

,


حسین پور، مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکسوتنیز در این مراسم گفت: «یکی از دلایلی که وزارت ارشاد به دنبال این است که افراد شاخص را شناسایی کند و نشان هنری به آن‌ها اعطا کند، بخاطر الگو سازی برای نسل جوان است. بخاطر اینکه از گنیجه مهارت و معرفتی که طی سال‌ها جمع آوری شده است بتوانند بهره بگیرند و انتقال تجربه اتفاق بیوفتد.»

,
,


حمید قبادی، مشاور معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیز در خلال صحبت‌های خود گفت: «اقدامی که در این زمینه انجام گرفت، خروجی یک دهه تلاش، پیگیری و اقدام بود و آن را مدیون تلاش‌های دکتر سید مجتبی حسینی و دکتر احمد صدری هستیم و با کمک و تلاش دکتر حسینی بود که مسیر تغییر آئین‌نامه‌ها را برای اصلاح پیش بردیم. دایره تاثیر این کار بسیار گسترده است، این اتفاق به یک جامعه بزرگ چند ده هزار نفره مد و لباس ایران مربوط می‌شود و به یک نفر ختم نمی‌شود؛ بنابراین این همت و زحمت، اثر ماندگاری‌ست که سالیان سال در اندوخته فرهنگ و هنر کشور، خلاقیت، ابداع، اندیشه ورزی و نوآوری جوانان ایران تاثیر خواهر گذاشت. در استقلال فکر و اندیشه و عدم وابستگی در حوزه فرهنگ مد و لباس تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. مد و لباس بیش از اینکه یک کار صنعتی باشد یک کار فرهنگی و فکری است. پیش از اینکه ما دستمان به کار برود، فکر و اندیشه‌مان است که کار می‌کند و چیزی را خلق می‌کند.

,
,

این اتفاق برگ را به جامعه هنرمندان مد و لباس ایران تبریک عرض می‌کنم. کمیته ارزشیابی هنرمندان مد و لباس، زیر نظر آقای صدری کارش را آغار کرده و مسیرش را به خوبی، اما سختگیرانه ادامه خواهد داد. چرا که ما عیار و سنگ محکمان شخصی مانند خانم پاک بین است.»

,


در پایان نیز صدیقه پاک‌بین بیانیه خود را خطاب به هنرمندان و پیشکسوتان عرصه مد و لباس قرائت کرده و اظهار داشت: «اگر ستایش و تقدیری باید انجام شود قطعا از شما بزرگواران باید صورت گیرد، که با دانش تخصصی، دلسوزی و هنرشناسی خود مسیر همواری را برای طراحان پارچه و لباس تدارک دیده‌اید و همواره در این مسیر یاری‌گرمان هستید.‌

,
, صدیقه پاک‌بین,


نمی‌توانم شادی خود را از دریافت این نشان و هدیه بزرگ پنهان کنم. نه از آن جهت که نشانی فردی دریافت می‌کنم. بلکه از این جهت که این امید در جامعه طراحان لباس و پارچه ایران هرچه بیشتر زنده می‌شود که مسئولین امر، از جمله معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متخصصان و بزرگان این حوزه از فرهنگ و هنر و صنعت پوشاک، رویکرد مثبت و خلاقانه به امر طراحی دارند؛ بنابراین ما طراحان این پیام مهم را دریافت می‌کنیم که در زنجیره ارزش صنعت پوشاک جایگاه داریم و وظایفان بسی سنگین می‌شود.

, ,
,
 
,
با دریافت این نشان، جامعه طراحان لباس و پارچه ایران می‌دانند که قدم در مسیر بزرگ‌تری نهاده اند و مسئولیت‌های بیشتری بر دوش خود احساس خواهند کرد. در حقیقت این تقدیر را، به نوعی تشویق می‌دانم که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به یکی از فرزندانش و جامعه طراحان لباس و پارچه ایران روا داشته است.»
,
انتهای پیام/
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه