اخبار داغ

مدرس دانشگاه عنوان کرد؛

پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) نمونه‌ای از نرمش قهرمانانه در اسلام

پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) نمونه‌ای از نرمش قهرمانانه در اسلام
حجت الاسلام مهدی اشرف با بیان اینکه نرمش به معنای ترک مخاصمه و جهاد نیست، گفت: امام رضا (ع) با وجود آن که بالاجبار این موضوع را پذیرفتند اما از این موقعیت بهترین استفاده را کردند تا ضربهٔ کاری بر پیکر دشمنان اهل‌بیت وارد سازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ واژه نرمش قهرمانانه کلید واژه ای است که مقام معظم رهبری در مورد روابط دیپلماتیک بارها به آن اشاره کردند و اولین نمونه آن را صلح امام حسن و در امتداد آن پذیرش ولایت عهدی اما رضا (ع) را نمونه ای دیگر از آن دانستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حجت‌الاسلام مهدی اشرف مدرس حوزه و دانشگاه، پذیرش ولایتعهدی امام  را نمونه ای از نرمش قهرمانانه در اسلام دانست و در تبیین آن گفت: نرمش به معنای ترک مخاصمه و جهاد نیست؛ چون اصل جهاد با مستکبران یک وظیفهٔ ذاتی و همگانی در اسلام است که تعطیل‌ بردار و زمانمند نیست و تنها وقتی جهاد تمام می‌شود که خونریزی و فتنه نباشد؛ بنابراین جهاد و مبارزه با مستکبران  راهبرد و استراتژی تغییر ناپذیر اسلام است.

,

اشرف در ادامه  افزود: به بیان دیگر نرمش قهرمانانه تغییر محل و شکل حمله یا جهت فراهم آوردن امکانات یا افراد لازم جهت ادامهٔ حمله و امثال آن است و اگر این معنای درست را برای نرمش قهرمانانه در نظر بگیریم، حرکت امام رضا علیه السلام در قبول ولایتعهدی مصداقی برای این معنا است.

,

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امام با وجود پذیرش ولایتعهدی لحظه ای از مبارزه دست برنداشتند، خاطر نشان کرد: امام با وجود آن که بالاجبار این موضوع را پذیرفتند اما از این موقعیت بهترین استفاده را کردند تا ضربهٔ کاری بر پیکر دشمنان اهل‌بیت وارد سازند و زندگی و‌ منش ایشان مصداق بارزی برای جهاد دائمی و خستگی‌ناپذیر در هر شرایطی است و بالطبع  دلیل شهادت ایشان بعد از مدت کوتاهی از ولایتعهدی همین بود که دشمن نتواتنست حربهٔ مبارزه حضرت را کُند کند.

,

اشرف هدف مامون را از پیشنهاد و لایتعهدی به امام رضا (ع) کنترل سیطره و فعالیت های امام دانست و در ادامه اذعان کرد: مامون در ابتدا تصمیم داشت تا از این طریق  توان رهبری ایشان را برای شیعیان و مخالفین دستگاه خلافت تضعیف کند و قیام ها و شورش های علویان را از بین ببرد، اما جنس هدایت امام ترویج دین‌داری و ساختن مؤمنین راستین بود نه جمع آوری اسلحه یا شورش نظامی و این خیال خام مأمون نتوانست جلوی امامت ایشان را بگیرد.

,

وی در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر قصد مامون از این پیشنهاد خدشه دار کردن چهره امام بود تا از این طریق به افکار عمومی نشان دهد اهل ‌بیت هم  مانند دیگران برای به دست آوردن مناصب مادی و کسب قدرت در تلاش هستند  و هیچ قصد و نیت الهی ندارند، و اگر موقعیت برایشان فراهم شود از آن نمی گذرند.

,

این مدرس دانشگاه حضور امام در دستگاه مامون را تلاش حول چند محور اساسی دانست و عنوان کرد: امام از این فرصت جهت تربیت دینی و ترویج علوم در بین مردم، روشنگری ونشان دادن چهره فریب کارانه مامون و تلاش برای نشان دادن رافت و مهربانی و سیره خاندان پیامبر به مردم حجاز که جدید الاسلام بودند، بهره ببرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه