اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

دولت تدبیر و امید؛ از ادعای خزانه خالی ۹۲ تا ویرانه ۱۴۰۰/ کسری بودجه و بدهی چند صد هزار میلیاردی دولت روحانی نخستین چالش دولت رئیسی

دولت تدبیر و امید؛ از ادعای خزانه خالی ۹۲ تا ویرانه ۱۴۰۰/ کسری بودجه و بدهی چند صد هزار میلیاردی دولت روحانی نخستین چالش دولت رئیسی
دولت تدبیر و امید، بودجه‌ای با کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی‌های چند صد هزار میلیارد تومانی ناشی از انتشار اوراق برای دولت آینده به ارث گذاشته است که تاریخ سررسید این اوراق در سه سال آینده می‌باشد و به اعتقاد کارشناسان یک ویرانه تحویل دولت آینده می‌دهد و این یک چالش اساسی برای دولت رئیسی است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت تدبیر و امید برای رفع کسری بودجه خود و تامین هزینه‌ها، دست به انتشار حجم عظیمی از انواع اوراق مالی زده است که بازپرداخت آن‌ (تاریخ سررسید) در سال‌ها بعد و به عهده دولت آینده خواهد بود و دولت سیزدهم باید بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق پرداخت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

انتشار بدون برنامه اوراق جهت تأمین مالی دولت در حالی است که دولت آقای روحانی، کمتر از ۴۰ روز دیگر باید دولت را تحویل آیت الله رئیسی بدهد؛ البته عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به طور مستمر در فضای مجازی، با اعلام آمادگی برای این موضوع، دولت را به انتشار اوراق بدهی تشویق می‌کرد؛ همه این‌ها بدان معناست که تسویه حجم قابل‌توجهی از اوراق منتشر شده توسط دولت تدبیر و امید، بر عهده دولت منتخب قرار خواهد گرفت و بار مالی شدیدی به دولت آیت الله رئیسی منتقل خواهد ‌شد.

,

مهم‌ترین چالشی که دولت منتخب مردم در روزهای ابتدایی کار باید با آن دست‌وپنجه نرم کند، باز پس دادن بدهی‌هایی است که دولت فعالی ایجاد کرده است. دولت سیزدهم از مرداد ۱۴۰۰ میراث دار بدهی دولت تدبیر و امید خواهد شد؛ در حالی که دولت روحانی، پروژه‌های زیر بنایی و عمرانی را تعطیل کرده؛ چند هزار میلیارد بدهی هم به عنوان میراث برای دولت آینده ببجا گذاشته است.

,

بررسی‌های و نظر سنجی از کارشناسان توسط نشان از این دارد که از مجموع اوراق منتشرشده توسط تدبیر و امید، بخش عمده‌ای به تاریخ سررسید خود نزدیک شده و بخش دیگری مربوط به سال ۱۳۹۹ و چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است که بازپرداخت مابقی اوراق به دولت آیت الله رئیسی به ارث خواهد رسید.

,
 
,
نخستین چالش دولت آینده تأمین کسری بودجه است/ آواربرداری‌ها دو سال طول می‌کشد
, نخستین چالش دولت آینده تأمین کسری بودجه است/ آواربرداری‌ها دو سال طول می‌کشد, نخستین چالش دولت آینده تأمین کسری بودجه است/ آواربرداری‌ها دو سال طول می‌کشد,
 
,
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه می‌گوید: بودجه ۱۴۰۰ با کسری ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه بوده و نخستین چالش دولت منتخب تعیین تکلیف کسری بودجه است.
,
 
,
وی گفت: انتشار اوراق انداختن بدهی دولت به سنوات آینده است؛ استقراض به معنای پرداخت در آینده بوده و درآمد محسوب نمی‌شود.
,
 
,
پورابراهیمی نخستین چالش دولت آینده تعیین تکلیف وضعیت بودجه‌ای و تأمین کسری بودجه است، بیان کرد: تقریباً روند شاخص‌های اقتصادی کشور به‌عنوان مثال شاخص درآمد ملی، جذب سرمایه‌گذار خارجی و رشد اقتصادی خوب نیست و براساس آخرین آمار ارائه شده کمتر شاخص اقتصادی وجود دارد که مثبت باشد.
,
 
,
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نرخ رشد اقتصادی کشور تقریباً صفر است و این در حالی است که ظرفیت‌های عظیمی در کشور ما وجود دارد.
,
 
,
وی بیان کرد: با خرابی‌های ایجاد شده تا دو سال فقط باید از اقتصاد کشور آواربرداری شود.
, وی بیان کرد: با خرابی‌های ایجاد شده تا دو سال فقط باید از اقتصاد کشور آواربرداری شود.,
 
,
اسحاق جهانگیری نیز اخیرا گفته بود: در شهریور ماه بحران کالاهای اساسی به ویژه مسئله نان را در پیش خواهیم داشت.
, اسحاق جهانگیری نیز اخیرا گفته بود: در شهریور ماه بحران کالاهای اساسی به ویژه مسئله نان را در پیش خواهیم داشت.,

بودجه حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد

, بودجه حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد,

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی نیز در این زمینه گفته بود: بودجه نویسی اصولی دارد و دولت باید در زمینه درآمدها احتیاط و در زمینه هزینه‌ها صرفه جویی کند، که متأسفانه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به هر دوی این اصول، به صورت معکوس عمل شده یعنی هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و برای درآمدها نیز احتیاط کافی صورت نگرفته است.

,

وی گفت: بودجه باید، تراز عملیاتی داشته باشد. یعنی درآمدهای عملیاتی و هزینه‌های عملیاتی باید با یکدیگر برابری کنند، اما بودجه‌ای که دولت تنظیم کرده، حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد. این کسری از طریق واگذاری تراز سرمایه‌ای که از جمله آن فروش نفت است، تأمین شده است. به عقیده بنده بخش زیادی از این منابع وهم است و حتی اگر فروش نفت داشته باشیم هم به این سرعت نمی‌توانیم آن‌را وارد بودجه کنیم، که این دولت بعد را در بدو ورود با مشکل بزرگی واجه خواهد کرد.

,

رشد ۱۰۶ درصد رشد بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال گذشته

, رشد ۱۰۶ درصد رشد بودجه ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال گذشته,

کارشناسان دیگر نیز با سعدوندی موافقند و معتقدند کسری بودجه غافلگیرکننده، در سال ۱۴۰۰ مهمترین و اولین چالش دولت منتخب مردمی، خواهد بود. بررسی بودجه اینگونه نشان می‌دهد که، منابع عمومی دولت حدود ۱۲۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به منابع قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۰۶ درصد رشد کرده است. کل منابع قانون بودجه ۱۳۹۹ حدود ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که طی یک سال منابع و مصارف دولت تقریباً دو برابر شده است.

,

با توجه به آمارهایی که به آن اشاره شد، کسری بودجه سال در شرایطی است که حسن روحانی در سال ۹۲ در روزهایی که دولت را تحویل گرفته بود و از حل مشکلات در ۱۰۰ روز خبر می‌داد، با انتقاد از دولت دهم، گفته بود: با خزانه خالی مواجه بودیم. بدهکارترین دولت را تحویل گرفتیم.

,

عیسی کلانتری از اعضای کابینه تدبیر و امید، نخستین کسی بود که از خزانه خالی سخن گفته بود.وی گفته بود مردم باید صبر کنند و وقتی پاییز سیب زمینی مثلا ۵ هزار تومانی از راه رسید از چشم دولت روحانی نبینند.

,

اما گزینه همیشگی دولت در ادعای خالی بودن خزانه این روز‌ها از زبان معاون اول رئیس جمهور و در خلال مذاکرات وین، در اوایل سال در کلاب هاوس تکرار شد.

,

ادعای جهانگیری درباره میزان درآمد‌های ارزی کشور، آن هم در شرایطی که مذاکرات وین در حال انجام است، بهانه خوبی به دست مذاکره کنندگان غربی داد تا پای میز دیپلماسی در پی رسیدن به خواسته‌های خود باشند.

,

دولت تدبیر امید که همه امیدش به برجام بود تا بتواند با فروش نفت و رونق بیماری هلندی در اقتصاد ایران، رشد اقتصادی ایجاد کند؛ با کارشکنی آمریکایی‌ها که قبل از اجرای برجام هم قابل پیش بینی بود، «هیچ» دستاوردی نداشت و فقط با معطل کردن تصمیمات، اقتصاد ایران را وارد رکود عمیقی کرد که سال‌ها برای خروج از آن زمان نیاز است.

,
وضعیت اقتصاد ایران امروز به قبل از سال ۹۲ و حتی ۹۰ برگشته است و این حاصل ۸ سال تدابیر دولت آقای روحانی بود و حال که در ماه آینده قرار است دولت را تحویل آیت الله رئیسی بدهد، با کسری شدید بودجه و بدهی‌های چند صد هزار میلیارد تومانی ناشی از انتشار اوراق بدهی روی دست دولت سیزدهم گذاشته است، اوراقی که تاریخ سررسید آن در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است. 
 
,
وضعیت اقتصاد ایران امروز به قبل از سال ۹۲ و حتی ۹۰ برگشته است و این حاصل ۸ سال تدابیر دولت آقای روحانی بود و حال که در ماه آینده قرار است دولت را تحویل آیت الله رئیسی بدهد، با کسری شدید بودجه و بدهی‌های چند صد هزار میلیارد تومانی ناشی از انتشار اوراق بدهی روی دست دولت سیزدهم گذاشته است، اوراقی که تاریخ سررسید آن در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ است. 
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه