اخبار داغ

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران:

بودجه ۱۴۰۰ میراثی شوم برای دولت آیت الله رئیسی است/ دولت روحانی طرح‌های نیمه کاره را هم افتتاح می‌کند

بودجه ۱۴۰۰ میراثی شوم برای دولت آیت الله رئیسی است/ دولت روحانی طرح‌های نیمه کاره را هم افتتاح می‌کند
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بودجه ۱۴۰۰ را سوغاتی شوم و میراث مشکل ساز برای دولت آیت الله رئیسی می‌داند و می‌گوید: بودجه امسال بدلیل غیر واقعی بودن و تنظیم رویایی، چیزی جز کسری بودجه، خزانه خالی و عدم توانایی در پاسخگویی به انتظارات مردم هیچ دستاورد مثبتی در پی نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران درخصوص کسری بودجه چندماهه در سال‌جاری هشدار داد و گفت: نظام بودجه ریزی و بودجه بندی اَمری بسیار مهم و پر اهمیت است و اهداف و کاربردهای مختلفی در تنظیم، تصویب، اجرا و کنترل سیاست‌های دولت و سازمان‌ها را برعهده دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در مرحله اول، بودجه چارچوبی را برای تنظیم سیاستهای دولت و سازمانها فراهم می‌کند و در مرحله تصویب، بودجه وسیله کنترل قانونی دخل و خرج دولت و هزینۀ دستگاه‌های بودجه بَر است. در مرحلۀ اجرا نیز بودجه بندی راهنمای مدیران در اجرای سیاست‌های تدوین شده است و در نهایت بودجه بندی مهم‌ترین ابزار کنترل و نظارت بر عملکرد دولت و سازمان‌های مصرف کنندۀ بودجه محسوب می‌شود.

,
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اَهم وظایف و اهداف دولت‌ها، رسیدن به رشد اقتصادی و فراهم کردن خدمات عمومی و تحقق عدالت اجتماعی است. برای تحقق این اهداف باید وظایف دولت‌ها در کنار وظایف مردم و نهادهای عمومی و غیردولتی مشخص و برای تحقق اهداف، به طور اصولی برنامه ریزی شود. به منظور تحقق برنامه‌ها، باید بودجه ریزی دقیق، صحیح و واقع بینانه‌ای انجام شود و با تخصیص منابع درست، وظایف دولت‌ها از قوه به فعل و به مرحلۀ عمل و اجرا درمی‌آید.
,
 
,
سبزعلیپور گفت: بودجه به عنوان برنامه‌ مالی دولت‌ها، نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد. خواستگاه و هدف اصلی نظام‌های بودجه ‌بندی، پاسخگویی و ارزیابی عملکرد دولت‌ها می‌باشد که این هدف در نظام "بودجه ‌ریزی عملیاتی" در قالب سه معیار (کارآیی، اثربخشی و صرفه اقتصادی) نمایان می‌شود تا بدین ترتیب دولت‌ها را در جهت تحقق اهدافشان یاری کند.
,
 
,
 
,
دولت روحانی ۷ سال شعار می‌داد 
, دولت روحانی ۷ سال شعار می‌داد ,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران به بودجۀ تنظیمی سال ۱۴۰۰ اشاره و بیان کرد: دولت روحانی ۷ سال شعار می‌داد که باید بودجه‌ای فارغ از درآمدهای نفتی تنظیم کنیم و به درآمدهای غیرنفتی متکی شویم، ولیکن دولت طی سال‌های اخیر به کررات تأکید کرد که می‌خواهد شعار چند سالۀ خود را محقق کرده و در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ نیز قول داد که لایحۀ بودجه سال ۱۴۰۰ را با کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی تنظیم و برای تصویب، روانه مجلس شورای اسلامی کند.
,
 
,
وی اضافه کرد: پاییز سال گذشته لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بدون حضور روحانی و نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه تقدیم مجلس شد و با رونمایی از آن، در کمال تعجب باز هم متوجه شدیم که متأسفانه لایحۀ بودجه ۱۴۰۰ نیز همچون بودجه سال‌های پیشین از وزن و قد و قواره قابل قبولی برخوردار نبوده و بسیار خام، ناپخته و خوشبینانه و از همه مهمتر رویایی تنظیم شده است و باز هم با کمال تأسف باید عرض کنم که نه تنها دولت به قول خود مبنی بر تنظیم بودجه غیرنفتی پایبند نبود بلکه برخلاف انتظار، بودجه به شکلی خوشبینانه و کاملاً وابسته به نفت تنظیم شده و از "بودجه ۱۴۰۰" شدیدتر از بودجۀ سال‌های قبل بوی نفت می آید.
,
 
,
سبزعلیپور اظهار داشت: متأسفانه هرچه در این خصوص و در ارتباط با تنظیم نادرست بودجه ۱۴۰۰ و آثار مخرب آن انتقاد کرده و به دولت اعتراض کردیم ، متأسفانه توجهی نشد که نشد.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: دولت روحانی در اُوج تحریم‌های اقتصادی و در اَیامی که فروش و صادرات نفت ایران کاملاً تحریم می‌باشد و بخاطر همین تحریم‌ها، صادرات نفت کشورمان در پایین ترین سطح خود یعنی چند صد هزار بشکه در روز قرار دارد، بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۰ تنظیم کرد که تحقق این بودجه را هم منوط به صادرات حداقل روزی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز آنهم از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ اعلام می‌کند. امری کاملاً محال و نشدنی که بارها به این کار دولت اعتراض شد و عدم تحقق این بودجه را نیز یادآور شدیم.
,
 
,
سبزعلیپور گفت: سال ۱۴۰۰ آغاز شد و ماه‌های اول و دوم و سوم از پی هم گذشتند و ماه چهارم نیز فرار رسید اما هنوز مذاکره ایران با ۱+۴ و با یک خیابان فاصله با آمریکا ادامه دارد ولیکن تاکنون هیچ نتیجه ملموسی از این مذاکرات حاصل نشده و همه را امیدوار به احیای مجدد "برجام" چشم انتظار گذاشته اند.
,
 
,
 
,
هیچ تحریمی لغو و یا معلق نشده و نخواهد شد
, هیچ تحریمی لغو و یا معلق نشده و نخواهد شد,
 
,
وی ادامه داد: آنطور که مذاکرات بین ایران و ۱+۴ و آمریکا در حال انجام است، بطور قطع تا پایان ۶ ماهۀ اول سال ۱۴۰۰ هیچ خروجی مثبت و اجرایی مشاهده نخواهد شد و هیچ تحریمی نیز لغو و یا معلق نخواهد شد؛ با این حساب یعنی از اول فروردین ۱۴۰۰ تاکنون، ایران نتوانسته روزی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کند، به عبارتی تا همین ماه (تیر ماه) بوضوح و بطور طبیعی حدوداً ۴ ماه از بودجه سالجاری محقق نشده و تا اینجای کار، ۴ ماه کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ قطعی شده است.
,
 
,
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: نظر به اینکه دولت سیزدهم یعنی دولت آقای رئیسی هم از مرداد ماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد بطور قطع آقای رئیسی دولت خود را با ۵ ماه کسری بودجه آغاز خواهد کرد و این کسری بودجه که احتمالاً بیشتر از ۵ ماه هم خواهد بود، مساوی است با مشکلات عدیده برای دولت و سختی در کشورداری و فشار بر ملت و زندگی و معیشت مردم.
,
 
,
سبزعلیپور تاکید کرد: بودجه سال۱۴۰۰ سوغات دولت دوازدهم برای آقای رئیسی و میراث شوم و مشکل ساز و پر درد سر روحانی برای "دولت سیزدهم است که بدلیل سوء تدبیر دولت، غیر واقعی بودن و تنظیم رویایی آن، جز کسری بودجه، خزانه خالی و عدم توانایی در پاسخگویی به انتظارات عموم و فشار به زندگی مردم هیچ دستاورد مثبتی نداشته و در پی نخواهد داشت. 
,
 
,
وی گفت: آقای رئیسی رئیس جمهور منتخب باید با درایت و برنامه ریزی صحیح طوری این مشکل را مدیریت کنند تا کسری بودجه سال‌جاری بدون کوچک‌ترین فشار به مردم مرتفع و ضمناً منابع جدیدی را بجای فروش نفت در دستور کار قرار دهند تا کشور را از این بن بست خارج کنند که البته راههای جایگزین فروش نفت وجود دارد. 
,
 
,
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: واقعیت امر این است که سخنان دولتمردان با این اوضاع و احوال و با این بودجه‌ای که برای سال۱۴۰۰ تنظیم شده بطور فاحشی در تضاد بوده و کشوری که کسری بودجه شدید و مستمری دارد هرگز نمیتواند رشد بالای اقتصادی داشته باشد؛ متأسفانه با چنین بودجه ای دیگر در سالجاری خبری از رشد اقتصادی تک رقمی که هیچ بلکه نیم رقمی هم نخواهد بود و باید بطور کلی با رشد اقتصادی (البته حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰) خداحافظی کنیم.  
, متأسفانه با چنین بودجه ای دیگر در سالجاری خبری از رشد اقتصادی تک رقمی که هیچ بلکه نیم رقمی هم نخواهد بود و باید بطور کلی با رشد اقتصادی (البته حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰) خداحافظی کنیم.  ,
 
,
سبزعلیپور گفت: دولت روحانی به غیر از این سوغاتی دردسر سازی (بودجه ۱۴۰۰) که برای دولت آقای رئیسی به ارمغان آورده، در این یکماه باقیمانده از عمر دولت خود نیز به طور فشرده در حال افتتاح و پاره کردن روبان پروژه‌ها و کارهای اجرایی انجام شده ولو نیمه کاره است تا مبادا افتتاحی و یا روبانی جهت پاره کردن برای دولت آینده باقی بماند. این کارهای دولت واقعاً جای تأسف و گریه دارد.
,
 
,
انتهای پیام
,
 
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه