اخبار داغ

یک جامعه شناس مطرح کرد:

اعطای وام راحت ترین کار دولت برای تسهیل ازدواج/ وقتی وام ها خود عامل اختلاف زوجین می شود

اعطای وام راحت ترین کار دولت برای تسهیل ازدواج/ وقتی وام ها خود عامل اختلاف زوجین می شود
یک جامعه شناس مطرح کرد: در حال حاضر راحت‌ترین کار برای دولت‌ ما این است که به جای تولید کار به اعطای وام به افراد روی آوردند اما هیچ زمانی وام به ازدواج منتهی نشده است بلکه افراد اول ازدواج می‌کنند و سپس به دنبال وام ازدواج می‌روند و آن موقع دیگر وام به چه کاری می‌آید، هنگامیکه این دو شخص توانسته‌اند با هم عروسی بکنند و آن پول جزو بدهکاری پدر و مادر دختر و پدر مادر پسر حساب می‌شود و آن‌ها هستند که باید ضامن بشوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ ازدواج از دیرباز در سنت و مذهب ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و بزرگان مذهب تشیع سفارشات زیادی بر ازدواج داشتن، برای مثال امام صادق(ع) می‌فرمایند: هر که از ترس تهیدستی ازدواج نکند، به خدای متعال گمان بد برده است. خدای متعال می فرماید: « اگر تهیدست باشد خداوند از فضل خود توانگرشان می سازد ».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

ازدواج اساساً یک پیمان انسانی، الهی است و اصطلاحاً جنبه‌ نرم‌افزاری و ویژگی‌های خلقی و انسانی در آن بسیار پررنگ‌تر از اموری است که زمینه‌ آن را فراهم می‌کند، اما گریزی هم از مسائل مادی و عادی نیست. اگرچه سر انسان در آسمان است، ولی بالاخره پایش در زمین است و باید با اقتضائات طبیعی و مادی نیز هماهنگ باشد.

,

یکی از بزرگ ترین ضربه ها را وضعیت اقتصادی این روزها به مسئله ازدواج زده،با این حال تنها خدمتی که در راستای تسهیل امر ازدواج رقم خورده، وام۷۰ملیونی است ولی ۷۰ ملیون کدام درد را از جوانان دوا می‌کند؟

,

مصطفی اقلیما درگفتگو با صاحب نیوز اظهار کرد: ازدواج در اسلام و در هیچ کجای دنیا با وام نیست. فقیرترین کشور دنیا بنگلادش است و در آن مردم ماهی ۲ الی ۳ دلار در ماه درآمد دارند و غنی‌ترین کشور دنیا هم گفته می شود که آمریکا است در هیچ کشور اسلامی مرسوم نبوده است که وامی به عنوان وام ازدواج را به مردم بدهند، ازدواج را کسی انجام می‌دهد که به اندازه خودش و شخص دیگری درآمد داشته و بتواند سرپناهی را آماده کند و این اصل پایه ازدواج است.

,

وی افزود: حتی در اسلام هم تمام شروطی که برای مرد گفته شده است و در رساله‌های دینی نیز نوشته شده است، بیان می‌دارد که مرد هنگامی‌که می‌خواهد ازدواج کند باید در محل همان خانه پدر یا در حد خانه پدری دختر منزلی را اجاره کند،هنگامی‌که ما صحبت از ازدواج می‌کنیم دولت‌ها برنامه‌ای برای اعطای وام ندارند بلکه تنها بایستی کار ایجاد کنند و این در همه جای جهان وجود دارد و به طبع انسانی که کار داشته باشد و در آمدی داشته باشد، بوسیله آن در آمد برنامه زندگی خود را آماده می‌کند و سپس ازدواج می‌کند.

,

اقلیما اظهار داشت: در حال حاضر راحت‌ترین کار برای دولت‌ ما این است که به جای تولید کار به اعطای وام به افراد روی آوردند اما هیچ زمانی وام به ازدواج منتهی نشده است بلکه افراد اول ازدواج می‌کنند و سپس به دنبال وام ازدواج می‌روند و آن موقع دیگر وام به چه کاری می‌آید، هنگامیکه این دو شخص توانسته‌اند با هم عروسی بکنند و آن پول جزو بدهکاری پدر و مادر دختر و پدر مادر پسر حساب می‌شود و آن‌ها هستند که باید ضامن بشوند.

,

وی ادامه داد: حال پسری که درآمد نداشته باشد می‌بایستی ضامن برای وام خود بگیرد و به طبع چون درآمد ثابتی ندارد در پرداخت قسط‌های وام به مشکل برمی‌خورد و فردی که سرپناه نداشته باشد چگونه می‌خواهد ازدواج بکند،در تهران برای اجاره خانه اگر آن ۲۰۰ میلیون پول وام را برای رهن خانه‌ای بدهید. شما می‌بایستی ماهیانه ۵ الی ۶ میلیون هم اجاره بپردازید و به طبع این در تهران غیر ممکن به نظر می‌رسد.

,

اقلیما عنوان کرد: مسئله این است که شخصی که کار و درآمدی ندارد چطور می‌تواند قسط‌های وام خود را پرداخت کند و این مشکل اقتصادی باعث افزایش طلاق می‌شود،مشکل اقتصادی باعث آن می‌شود که پسر مجبور است بصورت دو شیفت کار بکند و هنگامی‌که به خانه می‌آید عصبی است و اگر بحثی رخ بدهد به دعوا و از بین رفتن احترام منتهی می‌شود و باعث طلاق می‌شود و بیشترین پایه طلاق بحث اقتصادی است ، به این دلیل که پسر نتوانسته است مسائل اقتصادی را حل بکند.

,

وی تاکید کرد: وام مشکلی را برای ازدواج حل نمی‌کند بلکه مشکلی را بر مشکلات اضافه می‌کند و جالب این است اگر به دختری بگویم چگونه با این پسر ازدواج می‌کنی؟ در پاسخ به بنده می گوید : آقای دکتر اگر به مشکل خوردیم طلاق می‌گیریم،همه این موارد باعث طلاق می‌شود و اینکه ما قبل از ازدواج فکر طلاق را کرده‌ایم و حرمت ازدواج را ما با این حرکت که به مردم یاد بدهیم طلاق بگیرند از بین برده‌ایم و مفهوم خانواده از بین می‌رود.

,

این کارشناس مسائل خانواده اظهار داشت:مردم در قدیم بدین صورت بوده است که دختر بیان داشته که شوهرم همین‌قدر درآمد دارد و با همین باید زندگی کرد اما در حال حاضر این مستقل بودن وجود ندارد چرا که تا ۴۰ سالگی تحت تاثیر تصمیمات خانواده هستند و درجه اختیاری را از خود ندارند و پرداخت وام هیچ مشکلی را حل نمی‌کند،کسانی که وام می‌گیرند می‌بایستی از افراد متوسط به سمت پایین جامعه باشند و این دریافت وام نوعی اضافه شدن بدهی به مشکلات آن پدر و مادر می‌باشد. اگر کسی بخواهد با وام ازدواج کند دیگر مفهومی برای ازدواج باقی نمی‌ماند و برای وام ازدواج کردن درست نیست ضمن اینکه وام قبل از ازدواج به فرد تعلق نمی‌گیرد و بایستی بعد از عقد برای دریافت آن اقدام کنند که آن هم مدت زمانی به طول می‌انجامد و این باعث مقروض شدن خانواده می‌شود و کار ما غلط است.

,

وی در ادامه گفت: این وام باعث افزایش طلاق شده و حریم خانواده را از بین می‌برد و هر کسی به فکر خانواده نباشد و برای دریافت وام ازدواج بکند و بدانند کسانی‌که می‌خواهند ازدواج کنند وام نمی‌گیرند بلکه زن و مرد به مدت یکسال کار می‌کنند و با پول پس‌انداز شده به سمت ازدواج می‌روند.

,

اقلیما تاکید کرد: خانواده با اجبار و وام درست نمی‌شود، خانواده یک نیاز برای همدم است و این است که می‌توانم با شخصی زندگی کنم و یک سرپناه برای خودم داشته باشم و می‌توانم خرج زندگی را فراهم بکنم اما در حال حاضر اکثرا هنگامی که می‌خواهند ازدواج بکنند در پی آن هستند که تعداد فرزندان خانواده دختر را بدانند و اگر تعداد زیاد باشد به سمت ازدواج با ان نمی‌روند و به سمت کسی می‌روند که تک فرزند باشد و تمام مسائل اینکه پدر دختر چه درآمدی دارد و چه میزان به دختر می‌دهد را هم در نظر می‌گیرند و همه این کار‌ با منافع جلو می‌رود.

,

این استاد دانشگاه عنوان کرد:دانشجویان بنده اکثرا که ازدواج کرده‌اند بیان می‌دارند که تا شغلی نداشته‌اند خواستگاری نیز نداشته‌اند و پس از آنکه در جایی استخدام شده‌اند تعداد خواستگاران زیاد شده است و به خاطر پول جلو می‌آیند. حال شما فکر می‌کنید ازدواجی که بخاطر پول صورت بگیرد، خانواده‌ای را تشکیل می‌دهد؟ آیا نام خانواده بر ان‌ها گذاشته می‌شود؟اگر روزی پسر به پولی برسد دیگر با زن خود کاری ندارد و این اصل دعواها و طلاق‌هایی است که ما امروز داریم.

,

وی مدعی شد:بنده دانشجویان خود را نگاه می‌کنم و می‌بینم که شخصی با فوق لیسانس و معدل عالی نتوانسته است که کاری را پیدا بکند و به طبع ازدواجی هم انجام نشده است و با این مبالغی که برای برخی کارها  پرداخت می‌شود نمی توان زندگی کرد،دانشجویان بنده بیان می‌کردند که حاضر هستند در همین الان با هم ازدواج بکنند و هیچ مراسمی را هم برگزار نکنند ولی بعد از ازدواج هیچ سرپناهی را ندارند؛ نبود کار معضل بسیار بزرگی است و این تجرد قطعی را باعث شده است و اگر این مسائل را حل بکنیم پسرها و دخترهای ما هم به ازدواج ترغیب می‌شوند.

,

اقلیما در پایان گفت:بنده از خانمی سوال کردم که چرا بچه دار نمی‌شوید، این خانم با لبخند به بنده پاسخ داد که من آرزویم این بوده است که بچه‌دار بشوم ولی حقوق ما کفاف این امر را نمی‌دهد و مسائل هزینه‌ای بسیار تاثیر دارد و این واقعیت جامعه ما است و هیچ اطمینانی به کار وجود ندارد و با اضافه کردن وام و این قبیل کارها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. در نهایت دولتی اگر بخواهد کاری انجام بدهد تنها تولید کار را انجام بدهد و همه ازدواج می‌کنند.

,

ازدواج و تشکیل خانواده مسئله گذرا و بازه‌ای نیست که با اعطا وام بتوان گفت مشکل اقتصادی خانواده دیگر حل شده،اشتغال پایدار و درآمد مطلوب پایه های حل موانع اقتصادی جوانان برای زندگی سالم و پایدار است،امری که فقط به دست دولت مردان میسر خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه