اخبار داغ

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

حجاب از مصادیق مهم ارتقا و بقای امنیت اجتماعی است

حجاب از مصادیق مهم ارتقا و بقای امنیت اجتماعی است
حجت‌الاسلام رضا نوری گفت: قرآن، حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقای امنیت اجتماعی می‌داند و امنیت اجتماعی، هدف اساسی تشریع حجاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد، با اشاره به کارکردهای اجتماعی عفاف و حجاب بر اساس آموزه های قرآن، اظهار داشت: تبیین حکمت‌های پوشش اسلامی عمدتاً رویکردی اجتماعی دارد که لازمه تحقق آن در جامعه، رعایت آن توسط افراد جامعه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک ,

وی ادامه داد: از این جهت پوشش اسلامی تنها از کارکرد فردی برخوردار نیست؛ بلکه دارای کارکرد اجتماعی و از آن جمله تأمین امنیت اجتماعی نیز است.

,

حجت الاسلام نوری افزود: فرهنگ عفاف و حجاب با تأثیر مستقیم و یا غیرمستقیم در ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، تعدیل و مدیریت صحیح غرایز، پاسداشت فضائل و ارزش‌های انسانی مانند عفت، حیا، غیرت و... امنیت اجتماعی را ارتقا می‌دهد.

,

وی حفظ جایگاه الهی و نقش حقیقی و حیاتی زن در جامعه، تحکیم مقدس‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده، پاکی نسل‌ها، فرو کاستن و مهار آمار فزاینده طلاق، ارتقای محسوس هویت و معنویت در جامعه، مصونیت جامعه از بروز و ظهور فساد مختلف با پیشگیری کرامت محور از تهییج و فوران هیجانات غیر لازم و پیشگیری از بروز امراض جسمانی و روانی را از دیگر کارکردهای حجاب و عفاف در جامعه برشمرد.

,

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اضافه کرد: ازاین‌رو می‌بینیم خدای متعال پس از امر به پوشش می‌فرماید: «ذَلِک أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ» و تأکید می‌کند این کار برای اینکه زنان به عفت شناخته شوند و در امنیت باشند و مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، بهتر است.

,

وی ادامه داد: بنابراین قرآن، حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقای امنیت اجتماعی می‌داند و امنیت اجتماعی، هدف اساسی تشریع حجاب است.

,

حجت الاسلام نوری  در ادامه به تبیین رابطه عفاف و حجاب و امنیت اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: تعبیر «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ» در قرآن گویای این است که لازمه ایمان و به‌تبع آن پایداری امنیت، حفظ و کنترل جذابیت‌های غریزی است.

,

این مقام مسئول گفت: فلسفه این دستور الهی نیز یک اصل در معرفت نفس است که روایات به آن اشاره دارند: «الْعَیْنُ رَائِدُ الْقَلْبِ»؛ یعنی چشم، دل را به دنبال خود می‌کشد و «الْعُیُونُ مَصَائِدُ الشَّیْطَانِ»؛ چشم کمینگاه شیطان است؛ لذا چشم‌پوشی عفیفانه یکی از بهترین راه‌های حفظ ایمان و به‌تبع آن پایداری زیرساخت امنیت است.

,

امام جمعه بجنورد گفت: قرآن تصریح دارد که شیطان و جنود او همواره درصدد اشاعه فساد و فحشا در جوامع ایمان و اخلاق مدار و بر هم زدن امنیت اجتماعی هستند.

,

وی یادآور شد: قرآن چندین بار شیطان را به‌عنوان اصلی‌ترین دشمن انسان که سعی در به فساد و فحشا کشاندن انسان و جوامع انسانی دارد، معرفی کرده و جالب اینجاست که قرآن تصریح می‌کند از اولین و مؤثرترین توطئه‌های خصمانه شیطان علیه انسان در همین راستا، درآوردن پوشش از تن انسان و برهنگی اوست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه