اخبار داغ

شرحی بر چرایی و عوامل موثر در خودنمایی‌های خیابانی؛

نادیده‌انگاری نیازهای عاطفی عامل سقوط اخلاقی جوانان است

نادیده‌انگاری نیازهای عاطفی عامل سقوط اخلاقی جوانان است
نادیده‌انگاری نیازهای عاطفی دختران آنان را از داشته‎‌هایشان تهی کرده و به ورطه بدحجابی و سقوط مبانی اخلاقی و اعتقادی سوق می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: خانواده همواره مامن امن و ایمن برآوردن نیازهای افراد جامعه است، خانواده کانون توجه به نیازهای روزمره زندگی و عواطف، احساسات و استعدادهای افراد و سکوی پرتابی برای رشد شخصیتی و معرفتی آنان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
این در حالی است که در سایه خلا ارائه آموزش‌های لازم به پدر و مادر و ناآگاهی آنان نیاز عاطفی دختران در کانون خانواده برآورده نشده و موجب می‌شود بسیاری از دختران برای پاسخ گفتن به نیازهای فطری‌شان، در بیرون از خانه به دنبال آن بگردند.
,
 
,
به این ترتیب به هر قیمتی و لو به بهای آنکه مروارید حجاب و عفاف را کف دهند، با آراستن و زیباتر کردن خود به دنبال جلب محبت از کانون‌های ناامن و ناپاک هستند.
,
 
,
دخترانی که قرار است در سال‌های نه چندان دور وظایف خطیر همسر و مادر بودن را بر عهده گرفته و مایه سکینه و آرامش کانون خانواده‌ای باشند، اینک تهی از خود و بی‎‌اعتنا به داشته‌هایشان به دنبال جلب محبت از قرارگاه‌های ناپاک هستند.
,
 
,
در میزگردی که به‌مناسبت هفته حجاب و عفاف و به همت بسیج جامعه زنان سپاه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام استان تهران برگزار شد، در گفت‌وگویی با دکتر فرشته روح‌افزا پژوهشگر و استاد دانشگاه الزهراء به تشریح ابعاد فرهنگی و اجتماعی بی‌توجهی به نیازهای عاطفی دختران پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
,
 
,
دانا: چه عواملی موجب می‌شود دختران در محیط بیرون از خانواده به دنبال تامین نیاز عاطفی‌شان باشند؟
, دانا: چه عواملی موجب می‌شود دختران در محیط بیرون از خانواده به دنبال تامین نیاز عاطفی‌شان باشند؟, دانا: ,
 
,
روح‌افزا: در پاسخ به این سوال که چرا دختران ما به دنبال پاسخگویی به نیازهای عاطفی خود در خارج از کانون خانواده می‌گردند، در وهله اول باید گفت به این دلیل که نیازشان در خانه اغناء نمی‌شود.
, روح‌افزا: , روح‌افزا:,
 
,
به عبارت بهتر پدران و مادران نیاموخته‌اند که چطور پشتوانه دختران خود بوده و به نیازهای عاطفی آنان در کانون خانواده پاسخ گویند.
,
 
,
به طور مثال وقتی دختران خود را در کودکی با ظاهری زیبا به خیابان برده و در معرض نگاه و محبت دیگران قرار می‌دهیم، در حقیقت به آنان می‌آموزیم می‌توانند توجه و محبت را از جای دیگری غیر از خانواده نیز جستجو کنند.
,
 
,
از سویی در حالی کودکان اغلب ساعات روز را در خانه به سر می‌برند که غیبت والدین به مشغله‌های کاری و زندگی موجب می‌شود کودکان ساعت‌ها در خانه تنها مانده و برای سرگرمی به تلویزیون و فضای مجازی پناه ببرند و از چشمه جوشان مهر و عاطفه پدر و مادر سیراب نشوند.
,
 
,
دانا: اصرار خانواده‌ها بر ادامه تحصیل دختران چه آسیب‌هایی برای آنان به همراه دارد؟
, دانا: اصرار خانواده‌ها بر ادامه تحصیل دختران چه آسیب‌هایی برای آنان به همراه دارد؟, دانا: ,
 
,
روح‌افزا: در حالی با بزرگ شدن دختران نیاز عاطفی و دیده در وجود آنان بیشتر می‌شود که خانواده‌ها به غلط بر این نکته پافشاری می‌کنند که دختران پیش از ازدواج باید مدارج عالی علمی را طی کرده و چند سالی را در دانشگاه بگذرانند.
, روح‌افزا: , روح‌افزا: ,
 
,
اگرچه ادامه تحصیل و افزودن بر افزایش دانش و مهارت خوب است، اما نه به این معنا که نمی‌توان پیش از ادامه تحصیل ازدواج کرد، بلکه سبک نادرست زندگی ما را به این سمت سوق داده و موجب می‌شود سال‌ها نیاز عاطفی دخترانمان بی‌پاسخ مانده و سرکوب شود.
,
 
,
آنچه بیش از این مایه تاسف است آنکه برخی خانواده‌ها پس از فراغت از تحصیل معتقدند دخترانشان پیش از ازدواج باید ابتدا شغل مناسبی یافته و سپس به فکر ازدواج باشند.
,
 
,
از سوی دیگر توجه بیش از اندازه به ظواهر و سختگیری‌های بی‌اندازه و انتظار فراهم نمودن همه نیازهای یک زوج در ابتدای تشکیل زندگی موجب شده بسیاری از جوانان شرایط و توان مالی لازم برای ازدواج را در خود نبینند.
,
 
,
به این ترتیب در حالی به بهانه‌های مختلف سال‌ها نیاز عاطفی دختران را سرکوب می‌کنیم که اساس خلقت انسان زوج آفریده شده است.
,
 
,
به این ترتیب برآورده نشدن نیازهای عاطفی دختران آنان را وادار به خودنمایی در خیابان می‌کند؟
, به این ترتیب برآورده نشدن نیازهای عاطفی دختران آنان را وادار به خودنمایی در خیابان می‌کند؟, به این ترتیب برآورده نشدن نیازهای عاطفی دختران آنان را وادار به خودنمایی در خیابان می‌کند؟,
 
,
روح‌افزا: آری، از یک سو دختران به دنبال دیده شدن و پاسخ گفتن به نیازهای عاطفی خود هستند و چون آن را در کانون خانواده نمی‌یابند، به ناچار در بیرون به دنبال آن می‌‎گردند.
, روح‌افزا:, روح‌افزا:,
 
,
از سویی طراحی و عرضه لباس‌های نامتعارف که دختران را تشویق به عرضه خود در معرض انظار عمومی می‌کند، بر این آتش هیزم بیشتری ریخته و آن را شعله‌ور و ملتهب‌تر می‌کند.
,
 
,
حال ما دخترانی داریم که خود را برای دیگران عرضه کرده و تشنه محبتی هستند که از سرچشمه خانواده نجوشیده و سیرابشان نکرده است، حال آنکه بهترین تغذیه روحی دریافت محبت از قرارگاه‌های پاک است.
,
 
,
قرآن زن را انسان‌ساز می‌داند، حال زنی که خود تشنه مهر و محبت است آیا می‌تواند با ایفای نقش همسر و مادر مایه آرامش خانواده باشد؟
, قرآن زن را انسان‌ساز می‌داند، حال زنی که خود تشنه مهر و محبت است آیا می‌تواند با ایفای نقش همسر و مادر مایه آرامش خانواده باشد؟, قرآن زن را انسان‌ساز می‌داند، حال زنی که خود تشنه مهر و محبت است آیا می‌تواند با ایفای نقش همسر و مادر مایه آرامش خانواده باشد؟,
 
,
روح‌افزا: خلقت زنان چنان لطیف است که خداوند متعال امانت‌های الهی را به آنان می‌سپرد، زنی که در قرارگاه پاک نیازهای عاطفی‌اش را اغناء کرده است می‌تواند مایه آرامش و کانون و محور عاطفه در خانواده باشد.
, روح‌افزا: , روح‌افزا: ,
 
,
اما متاسفانه ناآگاهی‌های ما از زنان انسان‌ساز دخترانی را ساخته که تهی از خود و بی‌توجه به اندوخته‌ها، سرمایه‌ها و استعدادهایشان گاه برای برآوردن نیازهای فطری و عاطفی خود حتی از آبشخورهای آلوده می‌نوشند.
,
 
,
باید بپذیریم مسیر را غلط رفته‌ایم، باید پذیرفت دانشگاه، فضای مجازی، تلویزیون، تئاتر، موسیقی و هنر راه را اشتباه رفته و خواسته یا ناخواسته نه تنها در جهت معرفت‌افزایی و توجه دادن به قابلیت‌های دختران قدمی برنداشته‌اند که ادراک نادرستی از حجاب و ارتباط با جنس مخالف را  در ذهن آنان ایجاد کرده‌اند.
,
 
,
دخترانی که پیش از ترک خانه ساعت‌ها در مقابل آینه خود را آراسته و ظاهرشان را زیبا کرده و با پوشش‌های زننده و صرفا برای خودنمایی و جلب توجه به خیابان می‌روند، همانهایی هستند که هویت خود را زیر سئوال برده و بی‌توجه به استعدادهایشان تنها به دنبال برآوردن نیاز عاطفی‌شان هستند.
,
 
,
در حالی متاسفانه بسیاری از دختران ما برای نمایش خود دست به هر کاری می‌زنند که حجاب و پوشیدگی ضامن تامین امنیت و آرامش قلب آنان بوده و نمی‌گذارد در معرض نگاه و قضاوت دیگران قرار گیرند.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه