اخبار داغ

مدیر میراث فرهنگی تربت حیدریه:

کاج درخت تربت حیدریه قدمتی بیش از هزار سال دارد

کاج درخت تربت حیدریه قدمتی بیش از هزار سال دارد
محمدی گفت: قدیمی‌ترین درخت این خطه که در آثار ملی نیز به ثبت رسیده، درخت "کاج درخت" در روستایی به همین نام واقع در بخش بخش مرکزی با هزار و 150 سال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: اکنون در این شهرستان 24 اصله درخت کهنسال وجود دارد که قدمت آنها بین 300 تا هزار و 150 سال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان این‌که رتبه دوم کهنسالی درختان تربت‌حیدریه به درخت چنار 850 ساله واقع در روستای رقیچه بخش کدکن اختصاص دارد، گفت: درختان کهنسال به عنوان میراث طبیعی بشری باید حفاظت و نگهداری شوند و این گونه درختان به عنوان نشانه سابقه و هویت منطقه هستند و حفاظت از آنها، در حکم حفاظت از میراث طبیعی و میراث ناملموس می‌باشد.

,

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه همچنین گفت: مهمترین نمونه‌های درختان تاریخی این خطه که به ‌واسطه عمر طولانی و نیز ارتباط با فضای تاریخی اهمیت دارند و منبعی برای جذب گردشگر به شمار می‌روند در روستاهای کاج درخت، بکاول، رقیچه ، سریشا ، کدکن، بایگ، بسک، رزگ، رودمعجن، نسر، برس و کامه وجود دارند.

,

رییس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه نیز گفت: درختان کهنسال به‌عنوان مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی کشور حایز اهمیت بسیار هستند.
داوود نورمحمدی افزود: با توجه به این‌که بخشی از تنوع زیستی همین پوشش گیاهی(درختان کهنسال) هستند، لذا مطالعه بر روی آنها به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی برای ما بسیار حایز اهمیت است.

,
,

وی گفت: بر این اساس بین سال‌های 92 تا 93 یک تیم از همکاران ما به دعوت این اداره وارد تربت‌حیدریه شده و در راستای اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن درخت‌های کهنسال و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین علمی ضمن شناسایی عمر درختان، اسامی و مشخصات زیست محیطی آن‌ها را ثبت کردند که در کتاب مرجع درختان کهنسال ایران به ثبت رسیده‌است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه