اخبار داغ

اصلاح قیمت نان به خط پایان رسید!

نان در تنور گرانی/اعمال قیمت‌های جدید تا چند روز آینده به خبازی‌ها

نان در تنور گرانی/اعمال قیمت‌های جدید تا چند روز آینده به خبازی‌ها
زمزمه‌های گرانی نان که مدت‌ها است در سطح جامعه پیچیده است حالا جدی‌تر از قبل به واقعیت نزدیک شده است و بنا بر شنیده‌های موثق، افزایش ۳۰ تا ۴۵ درصدی انواع نان از نیمه هفته آینده در راه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ؛ مدتی است زمزمه هایی در خصوص قیمت نان در استان مازندران شنیده می‌شود، اما شنیده‌های این روزها حاکی از اصلاح قیمت رسمی نان در چند روز آینده دارد.

بر اساس این گزارش، شنیده‌ها حاکی از بررسی نهایی کارشناسی هزینه‌های واحدهای خبازی در کمیته فنی قیمت گذاری استان دارد و گمانه زنی‌ها و شواهد از اصلاح قیمت و وزن نان در چند روز آینده توسط کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان خبر می‌دهد.

خبازان معتقدند با توجه به اینکه هزینه‌های پخت نان در طی دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته، به‌طوری که عدم تغییر قیمت نان با توجه به تورم بالا نگرانی‌هایی را برای این صنف در اقتصادی نبودن تولید نان و همچنین به خطر افتادن تامین معاش و زندگی خانواده این قشر را به همراه داشته است، پس مطالبه اصلاح قیمت نان یک مطالبه جدی و منطقی است؛ آن هم در شرایطی که این صنف در این شرایط سخت کرونایی برای اینکه سفره‌های مردم همچنان مزین به برکت نان باشد؛ دست از کار نکشیده‌اند.

آن‌ها بر این باورند که در حالی که با یک ملاحظه و محاسبه ساده در افزایش چندین برابری مواد اولیه همچون خمیرمایه، حمل و نقل، هزینه های کارگری و بیمه و آب و برق و گاز و اجاره بهای واحد صنفی و نیز سایر هزینه‌های جانبی، می توان به ضرورت اجتناب ناپذیر بازنگری در قیمت نان و اصلاح آن پی برد.

از سویی دیگر، اگرچه در طی دو ماه اخیر چندین استان در کشور براساس استدلال و ضرورت‌های اشاره شده به اصلاح قیمت نان اقدام کردند؛ اما در استان مازندران تاکنون تغییری در قیمت نان تولیدی خبازان صورت نگرفته است و بنا بر اعلام مسئولان امر در دست بررسی و تعیین قیمت کارشناسی قرار گرفته بود.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در این باره اظهار کرد: ما در جلسه تنظیم بازار 21 تیرماه امسال، افزایش قیمت و نرخ جدید نان را در استان تصویب کردیم.

وی افزود: بررسی قیمت کارشناسی نان در سازمان صمت با حضور کمیته‌های مشخص شده بررسی کردیم و قیمت‌ها تا حدودی مشخص شده است.

رئیس سازمان صمت مازندران، خاطرنشان کرد: قیمت‌های جدید و نهایی از یکشنبه هفته آینده ابلاغ و متعاقبا قیمت‌های جدید در خبازی‌های استان به اجرا در خواهد آمد.

قوانلو ادامه داد: البته در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم از خردادماه سال گذشته که برای آخرین بار قیمت نان اصلاح شد تا کنون، هزینه‌های تولید نانواها با سودی متعارف نان تقزیبا یک افزایش 65 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: اما از سویی دیگر با لحاظ وضعیت معیشتی مردم و نقش اساسی نان در سفره مردم، با اتحادیه نانوایان مذاکرات لازم انجام شد که در نهایت چیزی بین 30 تا 35 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه