اخبار داغ

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان:

قوای مقننه و مجریه بدون شورای نگهبان جایگاه قانونی ندارند/ ترکیب اعضای شورای نگهبان تاکید بر جمهوریت و اسلامیت نظام دارد

قوای مقننه و مجریه بدون شورای نگهبان جایگاه قانونی ندارند/ ترکیب اعضای شورای نگهبان تاکید بر جمهوریت و اسلامیت نظام دارد
حسن علی عربی با اشاره به جایگاه مهم و قانونی شورای نگهبان در کشور گفت: قوای مجریه و مقننه بدون شورای نگهبان جایگاه و وجهه قانونی ندارند و نظر شورای نگهبان در اجرای قوانین جمهوری اسلامی شرط اصلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن علی عربی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، ضمن تبریک به مناسبت سالروز تشکیل شورای نگهبان و با اشاره ساختار جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با ۲ بال مهم جمهوریت و اسلامیت پابرجاست و مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در نگاه مردم وابسته به حفظ این دو بال پرواز در ساختار جمهوری اسلامی است.

عربی با اشاره به توجه شکل گیری شورای نگهبان به دو اصل مهم جمهوریت و اسلامیت در ایران اسلامی خاطر نشان کرد: شورای نگهبان در ۲۶ تیر ماه ۱۳۵۹ با ۱۲ عضو تشکیل شد که ۶ عضو از فقها که مربوط به اسلامیت جمهوری اسلامی و ۶ عضو از حقوقدانان هستند که رابطه مستقیم با جمهوریت نظام ایران دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان سمنان با بیان اینکه بر اساس اصل نود و دوم قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان برای مدت شش سال انتخاب می‌شوند تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی ایران شورای نگهبان متشکل از شش فقیه اسلامی، صاحب نظر در حقوق اسلامیو آگاه از نیازهای موجود و مسائل روز به انتخاب رهبر انقلاب و شش حقوقدان مسلمان و متخصص در بخشهای مختلف قانون، توسط رئیس قوه قضاییه انتخاب شده و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند.

عربی با اشاره به وظایف شورای نگهبان در کشور افزود: نخستین وظیفه شورای نگهبان، نظارت بر تدوین قوانین در مجلس شورای اسلامی است و این شورا وظیفه مطابقت قوانین تصویب شده در مجلس را با قانون اساسی و قوانین شرعی اسلام دارد که در صورت پافشاری مجلس بر نظر خود، طرح یا لایحه مورد نظر به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود و مطابق اصل ۹۳ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان، جایگاه قانونی ندارد.

وی افزود: بررسی قوانین و مطابقت آن با شرع اسلام فقط در گرو آرا فقهای شوراست و بررسی مطابقت قوانین با قانون اساسی به آرا ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان بستگی دارد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان سمنان دومین وظیفه مهم شورای نگهبان را تفسیر قانون اساسی دانست و عنوان کرد: قوانین در قانون اساسی کشور در برخی موارد کلی و بدون توضیحات بوده که وظیفه تفسیر این قوانین در موارد مختلف به عهده شورای نگهبان است.

وی با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات اظهار کرد: شورای نگهبان وظیفه نظارت بر حسن اجرای تمام انتخابات های کشور به جز شوراهای اسلامی شهر و روستا را  دارد و بر این اساس انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و رفراندوم بدون حضور شورای نگهبان بی ارزش و بدون اعتبار است.

عربی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت، درباره متغییر بودن عملکرد شورای نگهبان در حوزه انتخابات در سال های اخیر بیان کرد: عملکرد و تصمیمات شورای نگهبان هیچ تغییری نداشته زیرا قانون هیچ تغییری نکرده است و اگر ابهاماتی در تصمیمات شورای نگهبان دیده می شود به علت آرا مربوط به اعضای شورای نگهبان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان سمنان ادامه داد: در بحث بررسی صلاحیت ها، در چند مرحله بررسی صلاحیت ها انجام می شود و گاهی نظر دفاتر استانی با دفتر مرکزی شورای نگهبان متفاوت است پس رای اعضای شورای نگهبان بر اساس تشخیص خود در همه موارد دارای اهمیت است و هر شخص باید رای نصف به اضافه یک اعضای شورا را برای تایید صلاحیت به دست آورد.

وی درباره سوال خبرنگار مرآت، درباره اعلام دلایل رد صلاحیت ها در شورای نگهبان توضیح داد: هرکس که ادعا می کند دلایل رد صلاحیت به او اعلام نشده دروغ می گوید زیرا پس از پایان بررسی صلاحیت ها از تمام داوطلبین برای اعلام قطعی نظر شورای نگهبان دعوت می شود اما اعلام عمومی حتی با رضایت کاندیدا بر اساس قانون امکان پذیر نیست زیرا به قانون بر حفظ آبروی افراد تاکید ویژه دارد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه