اخبار داغ

اوج‌گیری بی‌تدبیری‌ها در ماه‌های پایانی دولت؛

نابسامانی‌ نوسان قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی/ نرخ مرغ همچنان می‌تازد

نابسامانی‌ نوسان قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی/ نرخ مرغ همچنان می‌تازد
بی توجهی دولت به ۲ نرخی بودن قیمت مرغ و گرانی‌های لحظه‌ای در بازار کالاهای اساسی موجب شده تا نابسامانی‌های بازار اوج گرفته و مردم کلافه‌تر شوند و این در حالی بوده که بی توجهی دولت موجب تشدید نابسامانی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، قیمت مرغ که از مدت‌ ها قبل در بازار دو نرخی شده بود، مجددا روند صعودی در پیش گرفته و قیمت آن در مراکز خرده فروشی به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گاه بیشتر، رسیده در حالی که نرخ مصوب این کالا ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

ضمن اینکه عرضه آن نیز نسبت به هفته‌ های قبل محدودتر شده و آن طور که مردم اظهار می‌ کنند برای خرید این کالا مجبور هستند به چندین مرکز خرید مراجعه کنند.

,

در میادین میوه و تره بار هم که عرضه مرغ به قیمت مصوب بصورت روزانه در حال انجام است، از یک سو میزان عرضه کاهش یافته و از سوی دیگر افزایش رجوع مردم به میادین برای خرید به نرخ مصوب، موجب شکل گیری صف ‌های طولانی در میادین شده است.

,

اما گرانی و دو نرخی شدن صرفا محدود به مرغ نبوده و گزارش های مردمی حاکی از گرانی بازار کالاهای اساسی به ویژه اقلام خوراکی است.

,

کاهش قدرت خرید در پی افزایش قیمت ها در بازار

, کاهش قدرت خرید در پی افزایش قیمت ها در بازار,

بی ‌ثباتی در قیمت ‌ها زندگی مردم کم ‌درآمد که بخش اعظمی از جامعه را تشکیل می دهند، تحت‌تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است، به طوری که هر روز قدرت خرید در پی افزایش قیمت ها در بازار کاهش می یابد.

,

سعید حسنی یکی از کارگران کشاورزی است که در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: من یک کارگر فصلی هستم و عموما در فصول کشاورزی مشغول به کار بوده و در مزارع و باغات کشاورزی کار می کنم که این شغل درآمد تعریف شده روزانه دارد، به طوری که بنده روزانه ۲۰۰ هزار تومان دستمزد می گیرم.

,

وی، افزود: کارگر کشاورزی همیشه کار ندارد، گاه اتفاق می افتد که چهار روز پی در پی بیکار می مانم اما دستمزد روزهایی که کار میکنم تغییری نکرده است، این در حالی است که وقتی برای خرید مرغ یا گوشت به بازار می روم در هر مغازه با یک قیمت مواجه می شوم و طی یک ماهه اخیر در اغلب اوقات هم دست خالی و ناامید از پیداکردن مرغ دولتی به خانه باز گشته ام.

,

این کارگر کشاورزی، بیان کرد: برای خرید نان به ویژه نان های روغنی و سنگک هم با مشکل چندقیمتی بودن مواجه هستیم و هر نانوایی با برچسب مخصوص و معمولی پول گزافی از مشتریان می گیرد، حتی انواع محصولات غذایی همچون برنج، ماکارونی، روغن و قند و شکر نیز هر روز افزایش قیمت دارند اما دستمزد من کارگر ثابت است.

,

کمر مردم زیر بار گرانی ها خم شد

, کمر مردم زیر بار گرانی ها خم شد,

س. عثمانی یکی از رانندگان تاکسی در ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار کرد: هر روز از ۶ صبح تا ۱۰ شب در ارومیه با تاکسی مسافر جا به جا می کنم و در اغلب اوقات برای ناهار هم به منزل نرفته و در ظل گرمای تابستان کار می کنم تا لقمه نان حلالی برای خانواده ام کسب کنم اما کمرم زیر بار گرانی له شد.

,

وی، ادامه داد: سه فرزند دارم که یکی از آنها ازدواج کرده و دو تای دیگری دانش آموز هستند، وقتی وارد خانه می شوم چشم بچه ها به دستان پدر خود می ماند تا ببینند چه برایشان خریده ام اما درآمد ناچیز ما کفاف گرانی ها را نمی دهد به طوری که چند وقتی است مرغ و گوشت نتوانسته ام تهیه کنم.

,

این راننده تاکسی بیان کرد: با وجودیکه هرروز کار میکنم اما حتی نمی توانم برای یک ماه آینده خود برنامه ریزی مالی کنم چه رسد به آینده تحصیلی و شغلی فرزندانم کاری از پیش ببرم؛ مسئولان فکری به حال ملت دردمند کنند که صبرشان لبریز شده است.

,

توزیع ۱۶۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در بازار

, توزیع ۱۶۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در بازار,

در حالیکه مردم از نبود مرغ در بازار گلایه دارند یا قیمت آن گاه به ۳۷ هزار تومان و بیشتر رسیده است، مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کشتار و توزیع ۱۶۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در بازار خبر می دهند.

,

روز گذشته از این میزان ۲۵۸ تن گوشت مرغ تولید و تحویل بازار مصرف شد که بیشترین میزان تولید گوشت مرغ مربوط به کشتارگاه های شهرستان ارومیه به میزان ۶۵ تن؛ شهرستان نقده ۳۴ تن؛ بوکان ۳۱ تن و مابقی کشتارگاه های استان بوده است.

,

این در حالی است که بیشترین میزان مصرف سرانه گوشت مرغ در استان روزانه ۲۱۰ تا ۲۳۰ تن بوده و این میزان کشتار و توزیع مرغ تنها برای مدت محدود می تواند کمی آرامش را به بازار مرغ برگردانده و آن را سامان دهد.

,

مرغداران متخلف طبق قانون جریمه شوند

, مرغداران متخلف طبق قانون جریمه شوند,

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه تامین مرغ شهرستان ارومیه در اولویت قرار دارد، ‏اظهار کرد: به مرغداران اعلام شده است تا تامین کامل نیاز مرغ شهرستان، هیچگونه مجوزی ‏برای خروج تولیدات به سایر شهرستان‌ ها را ندارند و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد ‏جدی خواهد شد.‏

,

علی پیرمرادی، افزود: تولید کنندگانی که نهاده دولتی با نرخ یارانه‌ای دریافت کردند اما مرغ ‌ها را خارج از ‏شبکه توزیع عرضه می ‌کنند، باید طبق قانون جریمه شوند.‏

,

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار مرغ بیان کرد: به منظور نظارت حداکثری بر عرضه مرغ، تیم‌ های نظارتی جهاد کشاورزی با همکاری و همراهی اداره دامپزشکی و اداره صمت ‏ارومیه، بازدیدهای مشترکی از کشتارگاه‌ ها و مراکز عرضه مرغ شهرستان انجام می ‌دهند و این ‏نظارت‌ های مستقیم در کنار ابزارهای نظارتی غیرمستقیم به صورت مداوم ادامه ‏خواهد یافت تا در بازار مرغ شاهد یک تعادل نسبی باشیم.

,

مدیر جهاد کشاورزی ارومیه تصریح کرد: هدف اصلی از این نظارت ها، راستی آزمایی میزان مرغ بارگیری شده به کشتارگاه، میزان تحویل گوشت مرغ متناسب با نهاده های دریافتی به وسیله مرغدار و بر اساس شیوه نامه ارسالی از طرف وزارتخانه است.

,

لزوم تصمیم گیری دولت برای حل مشکلات مردم

, لزوم تصمیم گیری دولت برای حل مشکلات مردم,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط فعلی، فشارهای اقتصادی متعدد بر اقشار جامعه سنگینی می‌ کند، اظهار کرد: افزایش لجام گسیخته قیمت‌ ها، دریافتی ‌های ناکافی و سایر هزینه‌ های روزمره از جمله هزینه ‌های درمانی چهره راحت زندگی را از جمعیت کثیری از مردم شرافتمند سلب کرده و انصاف نیست که اقدامی در خور و به دور از شعارزدگی برای حل مشکلات مردم توسط دولت اتخاذ نشود.

,

محمد علی‌پور گفت: در شرایط کنونی، کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین مدلی از سیاست ‌گذاری و برنامه ‌ریزی بر پایه اولویت ‌بندی مسائل ملی، منطقه ‌ای و محلی است که بتواند به اقتضای شرایط موجود از جمله تحریم ‌های ظالمانه نظام سلطه و مقابله با کرونا به تحقق بیشتر عدالت و رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور کمک کند.

,

وی ابراز کرد: همیشه تأمین معیشت مردم و ایجاد اشتغال از جمله موضوعاتی است که طرح ‌ها و لوایح مربوط به آن در اولویت کار مجلس قرار می ‌گیرد.

,

نکته قابل توجه و عجیب در این میان، بی توجهی مسئولان به وضعیت تولید داخل، چگونگی اشتغال ‌زایی و حفظ منابع ارزی کشور است و به نظر می ‌رسد هشدارها و مباحث کارشناسی که مطرح می‌ شود برای مسئولان اهمیت ندارد و همواره تنها اقدام محکمی که از مسئولان در زمینه تنظیم بازار شاهد هستیم ممنوعیت ناگهانی صادرات یا واردات کالا به کشور است که این اقدامات نیز معمولا راه به جایی نمی ‌برد و علاوه بر اینکه تولیدکننده نابود می ‌شود، مصرف کننده نیز زیان بزرگی می‌ کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه