اخبار داغ

بی‌تدبیری‌های دولت ادامه دارد؛

عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی عامل گرانی مرغ/ کمبود نهاده‌های دامی و قطعی‌ برق تلفات مرغ را افزایش داد

عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی عامل گرانی مرغ/ کمبود نهاده‌های دامی و قطعی‌ برق تلفات مرغ را افزایش داد
پس از وعده‌های مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص ساماندهی وضعیت تخصیص نهاده‌های دامی به مرغداران، همچنان شاهد عدم تأمین نهاده‌ها از سوی جهاد کشاورزی هستیم که این امر باعث ضرر و زیان شدید مرغداران و گرانی قیمت مرغ شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حدود یک سالی است که به دلیل عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی و اتخاذ سیاست‌های اشتباه توسط دولت و وزارت جهاد کشاورزی، شاهد ایجاد تلاطم در بازار مرغ و تخم مرغ هستیم. روز گذشته رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان اینکه سه ماه دیگر دچار بحران قیمت تخم‌مرغ می‌شویم، خرید تخم مرغ و نگهداری آن در سردخانه را یکی از راه‌های حل این مشکل خواند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

این مشکلات محدود به تخم مرغ نشده و سعید سلطان محمدی، عضو هیئت رئیسه انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با صبح ‌توس پیرامون مشکلات مرغداران گوشتی، اظهار کرد: پس از وعده‌های مسئولان جهاد کشاورزی در خصوص ساماندهی وضعیت تخصیص نهاده‌های دامی به مرغداران، همچنان شاهد عدم تأمین نهاده‌ها از سوی جهاد کشاورزی هستیم که این امر باعث ضرر و زیان شدید مرغداران شده است.

, صبح ‌توس,

, ,

وی افزود: متأسفانه پس از یک ماه از پرداخت هزینه نهاده توسط مرغدار، شاهد آن هستیم جهاد کشاورزی دان مورد نیاز مرغداران را تأمین نمی‌کند و اعلام می‌کند که هنوز نهاده مورد نیاز به دستشان نرسیده است، حال سؤال اینجاست که چرا هزینه‌ها را پیش می‌گیرند اما در تحویل نهاده‌این‌قدر تعلل می‌کنند.

,

سلطان محمدی تصریح کرد: امیدواریم ارز دولتی اختصاص یافته به نهاده‌های دامی برداشته شود زیرا همین ارز دولتی باعث شده تا هر نوع نهاده‌ای با هر نوع کیفیتی بدون مشخص بودن زمان تحویل به مرغدار تحمیل شود که در صورت ادامه یافتن این روال، در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد از بین رفتن صنعت مرغ و تخم‌مرغ خواهیم بود.

,

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی ضمن اشاره به بالا رفتن میزان تلفات مرغ طی هفته‌های اخیر، گفت: کمبود نهاده‌های دامی و قطعی‌های بدون برنامه برق دلایل اصلی بالا رفتن تلفات مرغ در خراسان رضوی هستند و ضربه سنگینی بر پیکر بی‌جان صنعت مرغ زده است ازاین‌رو درصورتی‌که چاره‌ای برای حل این مشکلات اتخاذ نشود، طی هفته‌های آینده قیمت مرغ رشد چشمگیری خواهد داشت.

,

وی بیان کرد: بسیاری از مرغداران ما در حال حاضر برای تأمین برق اضطراری با مشکلاتی مواجه شده‌اند زیرا اکثر موتورهای مولد برق در مرغداری‌ها فرسوده و دارای تکنولوژی پایینی هستند اما از طرف دیگر سیسم های مرغداری بروز شده و دیگر نمی‌توان با آن موتورهای برق فرسوده برق مورد نیاز آن‌ها را تأمین کرد لذا مرغدار مجبور به خرید موتور برق جدید می‌شود که هزینه‌های زیادی را به مرغدار تحمیل می‌کند.

,

, ,

سلطان محمدی ضمن انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف اتحادیه مرغداران خراسان رضوی، گفت: علی‌رغم اینکه بسیاری از مرغداران ما در خراسان رضوی در آستانه ورشکستگی هستند، اتحادیه مرغداران و جهاد کشاورزی برای حمایت از مرغداران هیچ اقدام خاصی انجام نداده‌اند و هیچ تسهیلاتی جهت حمایت از مرغداران در نظر گرفته نشده است تا مرغدار بتواند با استفاده از آن تسهیلات، اندکی از ضررهای وارده را جبران کند.

,

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: شاید قطعی دو ساعته برق در مرغداری‌ها در همان زمان باعث ایجاد تلفات سنگین نشود اما در صورت قطعی سیستم تهویه حتی در زمان کم، این امر می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی در طیور شود لذا قطعی برق علاوه بر ایجاد تلفات مستقیم، باعث ایجاد تلفات غیرمستقیم نیز می‌شود.

,

وی در پایان تأکید کرد: عدم تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی توسط جهاد کشاورزی باعث کم شدن وزن مرغ در طول زمان پرورش شده که این امر نیز باعث ضرر دوچندان مرغداران شده است لذا از مسئولان درخواست داریم تا هرچه سریع‌تر مشکل تأمین نهاده‌های دامی را حل کنند تا صنعت مرغداری و به دنبال آن امنیت غذایی از بین نرود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه