اخبار داغ

کارشناس مسائل اجتماعی:

ایران پیشرفت‌نکرده؛ سالمند شد/ ۴۰ درصد از خانواده‌ها بی‌فرزند یا تک‌فرزند هستند

ایران پیشرفت‌نکرده؛ سالمند شد/ ۴۰ درصد از خانواده‌ها بی‌فرزند یا تک‌فرزند هستند
علی محمدزاده گفت: سالمند، عزیز و فرزانه است ولی هزینه دارد، کشورهای ثروتمند مانند ژاپن در هزینه های سالمندان مانده اند؛ اگر نتوانیم این مسئله را حل کنیم چیزی از فرهنگ، تمدن و پیشرفت کشور باقی نخواهد ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسائل اجتماعی، عضو مؤسسه اندیشه مسطور و مجمع فعالان جمعیت در گفتگو با "تیتریک" گفت: ایران کشوری است که پیشرفت نکرده وارد فاز اول سالمندی شده است و اگر با همین فرمان پیش برویم روند رو به رشد جمعیت ما منفی خواهد بود و نرخ باروری کل ما پایین تر خواهد آمد و سالمندان ما که الآن ۱۰ درصد جمعیت هستند در آن زمان بیش از ۳۰ درصد خواهند بود، یعنی از هر سه نفری که در جامعه راه می رود یک نفر سالمند و بالای ۶۰ سال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

سالمندی برای کشور هزینه دارد

, سالمندی برای کشور هزینه دارد,

خلیل علی محمد زاده ادامه داد: سالمند عزیز و فرزانه است ولی هزینه دارد، کشور های ثروتمند در هزینه های سالمندان مانده اند، ژاپن الآن کشوری فوق سالمند شده و یکی از مشکلات عمده حاکمان آن این است که اگر نتوانیم این مسئله را حل کنیم در سال ۲۰۹۰ از فرهنگ، تمدن و پیشرفت ژاپن چیزی باقی نخواهد ماند، بنابراین سالمندی خرج دارد.

,

سالمندی را می توان در جامعه با موالید به مرز تعادل رساند/۴۰ درصد از خانواده ها بی فرزند یا تک فرزند هستند

, سالمندی را می توان در جامعه با موالید به مرز تعادل رساند/۴۰ درصد از خانواده ها بی فرزند یا تک فرزند هستند,

این کارشناس تاکید کرد: سالمندی را می توان در جامعه با موالید به مرز تعادل رساند. حاکمیت در حال حاضر پژوهش هایی را انجام داده و از مردم و جوانان سوال کرده که می خواهید ازدواج کنید؟ دوست دارید فرزند داشته باشید؟ غالب آن ها گفتند دو یا بیشتر از دو فرزند می خواهیم، تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد سه بچه را می خواهند و درست هم هست.

,

وی افزود: پسر شما باید خواهر داشته باشد و دختر شما باید برادر داشته باشد و اگر بخواهیم به تناسب واقعی فکر کنیم، هرکدام از این ها باید یکی مثل خودشان را داشته باشند، بعدها این ساختار خانواده و سلسله خویشاوندی شکل بگیرد و بچه شما خاله، دایی و عمه داشته باشد، از این سمت تک فرزند و از طرف مقابل هم تک فرزند؛ و این خود معضل بزرگی است.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:  متأسفانه بیش از ۴۰ درصد از خانواده ها بی فرزند یا تک فرزند هستند این یعنی آسیب پذیری، تکمیل تربیت فرزندان باهم است.

,

برای حل بحران جمعیت؛ هر خانواده باید ۳ فرزند داشته باشد

, برای حل بحران جمعیت؛ هر خانواده باید ۳ فرزند داشته باشد,

محمدزاده بیان کرد: آن چیزی که ما می توانیم با آن مشکل کشور را حل کنیم این است که هر خانواده ۳ فرزند داشته باشد و شما فرض کنید که این مطالبه حاکمیت از خانواده ها باشد البته خود خانواده ها در پیمایش ها این را گفته اند چون بحث فرزندآوری اجباری نیست دختر و پسری که ازدواج می کنند باید به نتیجه برسند که چند فرزند داشته باشند و به هر نتیجه ای برسند درست و قابل احترام خواهد بود.

,

وی ادامه داد: مطالبه خانواده ها از حاکمیت چیست؟ حاکمیت الگوها و مدل هایی دارد ما در اقتصاد توسعه می گوییم که شما مدل های مناسب را پیدا کن و بعد این مدل ها را با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور خودت بومی و بعد اجرایی کن و اشکالی هم ندارد.

,

با ارزش ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است

, با ارزش ترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی است,

این کارشناس افزود: ما می خواهیم به مطالبه خانواده ها پاسخ دهیم، خانواده ها می گویند کشورهای دیگر که در این مسائل به دام افتاده اند، الگویی دارند و حاکمیت می گوید بله همه جا دارد، انگلیس، فرانسه و ...نیز دارند، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را تمام آن ها به نحوی بومی سازی کرده اند و همه چیز در آن وجود دارد چون مسئله جمعیت مسئله مهمی است مشوق های آن هم باید مهم باشد بعضی ها هم به سخره می گیرند.

,

محمدزاده گفت: مجلس تصویب کرد به خانواده هایی که سه فرزند داشته باشند مسکن می دهند، چرا ندهند؟ مگر در کشور روسیه این کار را نمی کنند، مجلس تصویب کرد آقایان هم از دو هفته مرخصی زایمان استفاده کنند مگر در کشورهای پیشرفته این ها وجود ندارد؟

,

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: خانواده می گوید من یک آپارتمان تک خوابه دارم چطور یک فرزندم را دو تا کنم؟ این مسئله است باید او بتواند زمینه ها را برای خودش فراهم کند، اگر ما به فرزند به عنوان سرمایه اجتماعی نگاه می کنیم که همین طور هم هست با ارزش ترین سرمایه هر کشوری همین نیروی انسانی است که اگر دانا، توانا، سالم و... باشند خودش محور مهم پیشرفت است. اگر دولت به عنوان سرمایه به جمعیت کشورش نگاه می کند باید به خانواده ها کمک کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه