اخبار داغ

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

علم امام باقر(ع) سرآمد علوم تمام دانشمندان جهان/ کمک به فقرا، بخشش و مواسات از نشانه های شیعه امام باقر(ع)

علم امام باقر(ع) سرآمد علوم تمام دانشمندان جهان/ کمک به فقرا، بخشش و مواسات از نشانه های شیعه امام باقر(ع)
محسن دیانی با اشاره به جایگاه علمی امام باقر(ع) گفت: علم امام باقر(ع) سرآمد علوم تمام دانشمندان جهان است و این علم خدایی امام باقر(ع) علاوه بر راهنمایی مردم به عنوان معلم تمام دانشمندان زمان خود مورد استفاده قرار می گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محسن دیانی، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار مرآت ضمن تسلیت به مناسبت شهادت پنجمین امام شیعیان، امام باقر(ع) با اشاره به نسل امام باقر(ع) در میان ائمه گفت: امام باقر(ع) در میان ائمه شیعه از هر دو نسل پدر و مادر حسنی و حسینی هستند یعنی مادر امام باقر دختر امام حسن(ع) و پدر ایشان امام سجاد(ع)، فرزند اباعبدالله الحسین(ع) بود که از مهمترین افتخارات امام باقر(ع) انتساب پدری و مادری ایشان به اهل بیت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

دیانی با اشاره به بیانات امام صادق(ع) درباره مادر امام باقر(ع) خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) در شان مادر امام باقر(ع) فرمود که ایشان بسیار راستگو و صدیقه بوده و در خاندان امام حسن مجتبی(ع) بانویی مانند او دیده نشده است.

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روایات زیادی از امام باقر(ع) موجود است تصریح کرد: از مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی روایت شده است که امام باقر(ع) به عنوان باقرالعلوم معرفی شده است.

,

وی افزود: در همه روایات آمده است که امام را خداوند انتخاب می کند و بر اساس آیه إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً معصوم است و علم وسیع امام معصوم نیز از جانب خداوند متعال برای راهنمایی مردم نازل شده است تا مردم بتوانند توسط امام راه زندگی درست و راه زندگی دنیایی و اخروی را به دست آورند.

,

دیانی با اشاره به علم وسیع و لقب باقرالعلوم بودن امام باقر(ع) بیان کرد: امام باقر(ع) مانند سایر ائمه معصوم و دارای علم از سوی پروردگار بود اما چیزی که امام باقر(ع) را از سایر ائمه متمایز می کند این است که ایشان بهترین معلم برای دانشمندان زمان حیات خود بوده و دانشمندان وقت، مشکلات علمی خود را با امام باقر(ع) در میان می گذاشتند.

,

این کارشناس مذهبی درباره روایتی نقل شده از بحارالانوار جلد 77 توضیح داد: امام باقر(ع) در پاسخ شخصی که شیعیان محدوده زندگی خود را بسیار زیاد میدانست فرمود که اگر 3 نشانه در آن ها بود به عنوان شیعه میتوان از آنان یاد کرد؛ اول اینکه آیا ثروتمندان به فکر فقرا در محل زندگی خود هستند؟؛ دوم اینکه آیا آنها اهل عفو و پخشش هستند؟؛ و سوم اینکه آیا این افراد مواسات و برادری دارند و به یکدیگر خدمت می کنند یا خیر؟

,

وی افزود: امام سجاد(ع) در روایتی می فرماید: انسان ها در روز قیامت گرسنه، تشنه و برهنه حضور پیدا خواهند کرد و هرکس در این دنیا مومنی را بپوشاند خداوند متعال از لباس های فاخر بهشتی به وی عطا خواهد کرد و هرکس مومنی را اطعام دهد خداوند متعال از غذاهای بهشتی او را سیر خواهد کرد و هرکس تشنه ای را در این دنیا سیراب کند خداوند از آب کوثر سیراب خواهد کرد.

,

دیانی با اشاره به نزدیک بودن به عید قربان اظهار کرد: تمام شیعیان حتی با کمترین قیمت تلاش کنند تا در کمک به نیازمندان پیش قدم شوند تا از پیروان و شیعیان امام باقر(ع) قرار بگیرند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه