اخبار داغ

واکنش بازاریان هرمزگان نسبت به تکرار تعطیلی کسب وکار؛

اعمال تعطیلی بازار؛ مرگ تدریجی اصناف/ خواستار پلمپ واحد صنفی متخلف هستیم

اعمال تعطیلی بازار؛ مرگ تدریجی اصناف/ خواستار پلمپ واحد صنفی متخلف هستیم
بازاریان هرمزگان که همواره در اجرای مصوبات ستاد کرونا یار و مددکار مدیران استان هستند در واکنش به اعلام تعطیلی مجدد بازار این اقدام را مرگ تدریجی اصناف می دانند و خواستار تشدید نظارت ها بر رعایت پروتکل های بهداشتی شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به تقل از هرمز؛ بر اساس بررسی‌های اقتصادی که تاکنون و در زمان اپیدمی صورت گرفته است نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا بخش‌های اقتصادی از جمله گردشگری، بازرگانی خارجی، بازار سرمایه، بازار ارز، بازار مسکن، کسب و کارهای خُرد، کسب و کارهای عمومی، قیمت کالاها، تولید ناخالص داخلی را تحت تأثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

با توجه به ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران، در صورتی که در مورد جبران زیان‌های اقتصادی فوراً چاره اندیشیده نشود و راهکاری به طور عملی در پیش گرفته نشود آسیب‌های وارده تصاعدی خواهد شد و بسیاری از فعالان اقتصادی با چالش زیادی رو‌به‌رو خواهند شد که حتی ممکن است از چرخه اقتصادی حذف شوند.

,

به گفته یکی از نمایندگان ادوار هرمزگان در اتاق اصناف ایران، تعطیلی واحدهای صنفی استان به معنای قطع درآمد این بخش از جامعه بوده و ادامه این روند علاوه بر تلنبار شدن بدهی، سررسیدچک‌ها و اجاره‌بهای فعالان صنفی، حدود ۴۰ هزار واحد کسب‌وکار را نیز در استان تهدید می‌کند و حمایت از واحدهای صنفی ضروری است.

,

, ,

اجرای محدودیت‌ها در موج قبلی کرونا مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ را چندین هفته تعطیل کرد که با انتقادهایی همراه شد.این در حالیست که مشکلاتی نظیر قطع مکرر برق فعالیت بسیاری از اصناف را دچار مشکل کرده است که بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ درصد آنها، به گقته مسئولان صنفی، اجاره‌ای هستند.

,

اصناف هرمزگان در حالی تبعات اقتصادی کرونا را به دوش کشیده که بسیاری از شهروندان به ویژه بازاریان از ابتدای شیوع، روزهای سختی را سپری کرده‌اند و باید بین خانه ماندن و امرار معاش یکی را انتخاب می‌کردند. کندی روند واکسیناسیون هم چشم‌انداز تغییر شرایط را هرچه دورتر کرده و اگر قرار باشد تعطیلی طبق روال گذشته صرفا برای حوزه اصناف اعمال شود، امکان نافرمانی صنوف از رعایت و پذیرش دستورهای صادره با توجه به فشارهای متعدد بر کسبه دور از انتظار نیست.

,

یکی از کاسبان بندرعباسی نیز در واکنش به اعلام خبر تعطیلی چند روزه مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ گفت: شهرها و استان های دیگری هم در وضعیت قرمز قرار دارند؛ آیا به غیر از بندرعباس که چندین بار تعطیلی اعلام کردند و خسارات زیادی به بازاریان وارد شد و تاثیری در تغییر رنگ کرونایی استان و شهر بندرعباس نداشت؛ شهر دیگری هم تعطیل کردند؟ آیا با تعطیلی بازار، دردی درمان شده است؟

,

وی ادامه داد: آیا مسئولان به این فکر کرده اند با تعطیلی صنوف، بازاریان که با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، چه لطمه ای می‌بینند؟ اگر نگوییم همه، اما اکثر بازاریان؛ چک، قسط، اجازه مغازه، حقوق شاگرد، بیمه و مالیات دارند. به چه جرمی باید چنین مشکلاتی را تا این حد تحمل کنند؛ این همه مشکلات کم نیست که تعطیلی چند روزه هم اعلام کرده اند؟

,

این کاسب بندرعباسی با بیان اینکه بازار، منبع و منشاء کرونا نیست و تجمعی در مغازه ها صورت نمی گیرد، افزود: همه صاحبان مغازه ها و مشتریان، پروتکل های بهداشتی کرده و و ماسک می زنند. چه عاملی باعث می شود مسولان محترم ستاد کرونا به این نتیجه برسند که بازار باید تعطیل شود؟

,

, ,

وی گفت: حقیقتا بازاریان دارای آبرو و اعتبار هستند، نگذارید با این تصمیم (تعطیلی صنوف) به آبروی چندین ساله آنها لطمه وارد شود. هر روز تعطیلی مغازه باعث شکست جمعی از همکاران بازاری می شود. آیا این واقعیت کفایت نمی کند که جلو این تصمیم گرفته شود؟؟

,

همچنین یکی دیگر از بازاریان بندرعباسی ابراز داشت: جای سوال است که چرا با اعمال دستور العمل تعطیلی اصناف که چندین مرتبه تکرار شده اما نتیجه معکوس داده است مجدد این تصمیم تکرار می شود؟

,

وی با تاکید بر اینکه یا تعطیلی مطلق باشد یا اصلا تعطیلی اعمال نشود، گفت: آخرین راه حل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی صنوف متخلف است که متاسفانه بدون هیچ فکر و نظری به عنوان اولین راه حل انتخاب می کنند. با این تصمیمات مکرر تعطیلی بازار چنین استنباط می شود که با درد بازاری آشنایی ندارند. دیروز عصر به شخصه خودم شاهد شلوغی ساحل بندرعباس بودم چرا فکری به حال این تجمعات نمی کنند؟ در حالی که بازار از صبح تا شب شاید شاهد کاهش شدید مشتریان هستیم. باید فکری غیر از تعطیلی اصناف در نظر گرفت که نتیجه دار باشد در غیر این صورت، اتفاق خوبی در زمینه مقابله با ویروس منحوس کرونا رخ نمی دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه