اخبار داغ

هوای ناسالم دست‌بردار نیست؛

دهمین روز متوالی آلوده کلانشهر اراک/ کویر میقان، عامل گردوخاک های دو روز اخیر

دهمین روز متوالی آلوده کلانشهر اراک/ کویر میقان، عامل گردوخاک های دو روز اخیر
براساس اطلاعات دریافت شده از سامانه پایش کیفی هوای کشور، کیفیت هوای شهر اراک برای دهمین روز متوالی با توجه به اثرات سوء ذرات معلق بار دیگر در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  دیار آفتاب؛ بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اراک، شاخص کیفیت هوای اراک در ساعت ۹صبح روز دوشنبه ۲۸تیرماه با شاخص ۱۴۱برای دهمین روز متولی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

, ,

طبق اطلاعات مرکز پایش هوای سازمان محیط‌زیست آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است.

,

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور و در سه‌ماهه نخست سال جاری آلوده‌ترین شهر کشور بوده است که بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۹ تعداد روزهای ناسالم در این شهر به ۵۲ رسید، هرچند از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز امروز پنجاهمین روز ناسالمی است در کارنامه کلانشهر اراک به ثبت می‌رسد.

, .,

ذرات ریز کمتر از ۲.۵ میکرون مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌دود یافت می‌شوند به طور مستقیم از منابعی مانند شکل گیری کانون های گرد و غبار، آتش‌سوزی‌، واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرند که استنشاق این ذرات می‌‌تواند بر قلب و ریه‌‌ها اثر بگذارد و پیامدهای بهداشتی وخیمی ایجاد کند.

, .,

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان با احتمال بیشتری ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض ذرات معلق آلاینده آسیب ببینند، حتی افراد سالم نیز در هنگام قرار گرفتن در معرض میزان‌های بالای این ذرات آلاینده دچار علائم و عوارض تنفسی می شوند.

, .,

توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا گروه های حساس از جمله سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و ریوی به‌منظور احتیاط بیشتر حتی‌الامکان در این وضعیت از منزل خارج نشوند و سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب نمایند.

, .,

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفرتا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل‌قبول (زرد و حد مجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین‌شده است.

, .,

هواشناسی استان مرکزی: کویر میقان، عامل گرد و خاک‌های دو روز اخیر

, هواشناسی استان مرکزی: کویر میقان، عامل گرد و خاک‌های دو روز اخیر, هواشناسی استان مرکزی: کویر میقان، عامل گرد و خاک‌های دو روز اخیر,

هواشناسی استان مرکزی اعلام کرد: در ساعات بعدازظهر روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در برخی از نواحی استان تا حدی سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت که می‌تواند منجر به ایجاد گردوخاک محلی در برخی از نقاط ازجمله مناطق هم‌جوار کویر میقان شود از نظر دمایی دمای هوا تا پایان هفته با شیب ملایمی افزایش خواهد یافت اما حداقل تا روز سه شنبه این افزایش دما محسوس نخواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه