اخبار داغ

خداشناسی، کلید عبادت و تقرب به معبود است؛

عرفه، زمزمه دلدادگی با خالق هستی/ گشودن درهای آسمان برای تضرع بندگی

عرفه، زمزمه دلدادگی با خالق هستی/ گشودن درهای آسمان برای تضرع بندگی
عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی و فرصتی برای بندگی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک عرفه، پنجره ایست معنوی که رو به سوی معبود گشوده می شود، روز مناجات و اجابت، روز توبه و تضرع؛ در این روز بندگان با راز و نیاز می گویند که پروردگارا پناهی امن تر از اینجا نداریم و در این روز نسیم بخشش و گذشت از سوی پرودگار، نوازشگر همه بندگانی می شود که خالصانه دست های خود را تا بیکران بلند کرده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

نهمین روز از ماه ذی الحجه، روزی سرشار از عرفان و برکت است، روزی که فرصتی دوباره برای بندگانی که طی یک سال از بخشش و توبه جامانده اند، مهیا شده تا دوباره خود را در دریای بیکران رحمت الهی غوطه ور نمایند و از لحظه لحظه این روز بهره ببرند.

,

در چنین روزی حاجیان در صحرای عرفات به یاد امام حسین(ع) دعای عرفه را قرائت می کنند، اگرچه دو سال است به دلیل شیوع کرونا، شوق دیدن کعبه و صحرای عرفات، دلهای حاجیان عاشق را بیقرار کرده اما از راه دور با عبادت و مناجات، دعای این روز را با همه وجود و اخلاص قرائت می کنند.

,

امام حسین(ع) در نهم ذی الحجه سال ۶۰ در صحرای عرفات دعای عرفه را قرائت کرد، دعایی که محتوای آن سرشاز از نعمت ها و صفات بارز خداوند است، امام حسین(ع) در این دعا اوج بندگی و اخلاص را نشان داد، در این روز بود که روبروی کعبه در صحرای عرفات ایستاد و این دعا را زمزمه نمود.

,

فضیلت دعای عرفه تا جایی است که پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) فرموده اند اگر از عظمت و برکات شب های ماه رمضان و قدر کسی جامانده، روز عرفه فرصتی مجدد است تا انسان با راز و نیاز خود را به معبود نزدیک کند.

,

مومنین خود را برای فرا رسیدن چنین روز با عظمتی آماده کرده اند، عرفه روز استجابت، توبه، زدودن گناه و بندگی مهیا کرده اند تا از این فرصت طلایی که خداوند برای آنها در نظر گرفته بهره مند شوند و خود را از حصار دنیا و مسائل دنیوی برهانند.

,

برگزاری مراسم مذهبی با شیوع ویروس کرونا تغییراتی داشته اما مسلمانان همچنان این مراسم را با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی برگزار می کنند.

,

اعمال روز عرفه:

,

غسل

, غسل,

زیارت حضرت سید الشّهداء(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد است

, زیارت حضرت سید الشّهداء(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد است,

در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف نماید تا به ثواب عرفات دست یابد و گناهانش آمرزیده گردد، آنگاه به اعمال و دعاهای عرفه که از ائمه اطهار(ع) روایت شده است بپردازد

, در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و به گناهانش نزد خداوند اعتراف نماید تا به ثواب عرفات دست یابد و گناهانش آمرزیده گردد، آنگاه به اعمال و دعاهای عرفه که از ائمه اطهار(ع) روایت شده است بپردازد,

گفتن صد مرتبه سُبْحانَ اللّٰهِ وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ

, گفتن صد مرتبه سُبْحانَ اللّٰهِ وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ وَلَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَکْبَرُ,

مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که توانایی داشته باشد، در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز به جای آورد که در رکعت اول بعد از حمد توحید و در رکعت دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند، پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.

, مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که توانایی داشته باشد، در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز به جای آورد که در رکعت اول بعد از حمد توحید و در رکعت دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند، پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.,

حجت الاسلام احمدرضا غلامی معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور دعای عرفه روز سه شنبه ۲۹ تیر در استان لرستان برگزار می شود.

,

وی افزود: با توجه به شرایط کرونا، این مراسم معنوی در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد که این مراسم بیشتر در مصلی های نماز جمعه و گلزار شهدا برگزار می گردد.

,

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی لرستان عنوان کرد: در مرکز استان دعای عرفه در مصلی الغدیر برگزار خواهد شد و در همه شهرستان ها و نقاطی که قرار است دعای عرفه را برگزار نمایند طبق ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اقدام می شود.

,

وی تصریح کرد: در روز چهارشنبه نماز عید قربان نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد که به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، نمازگزاران ادعیه و مهر شخصی به همراه داشته باشند.

,

غلامی گفت: با توجه به اینکه وضعیت کرونا در برخی از شهرهای استان قرمز و در شهرهای دیگر نارنجی است تاکید شده که این مراسم معنوی با رعایت دستوالعمل ها باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه