اخبار داغ

سفیر افغانستان در ایران:

تفکرات سیاسی بزرگترین مانع پیوند فرهنگی ایران و افغانستان است/ حفظ ارزش‌های مشترک؛ در گرو شناخت درست دو کشور از یکدیگر

تفکرات سیاسی بزرگترین مانع پیوند فرهنگی ایران و افغانستان است/ حفظ ارزش‌های مشترک؛ در گرو شناخت درست دو کشور از یکدیگر
عبدالغفور لیوال گفت: بزرگترین مانع پیوند فرهنگی ایران و افغانستان عدم شناخت درست از یکدیگر در دهه‌های اخیر است، نیاز داریم همدیگر را بیشتر و بهتر بشناسیم و در این شناخت نباید ملحوظات (تفکرات) سیاسی مانع شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران با اشاره به اینکه از نظر تنوع قومی و ارزش های تاریخی مشترک و میراث بزرگ فرهنگی حوره تمدنی آریایی ها، افغانستان هم بخشی از حوزه تمدنی ایران است، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: مشترکات ایران و افغانستان مورد توجه بنیادهای فرهنگی کشور ماست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
عبدالغفور لیوال شاعران بزرگ، چهره های شاخص زبان و ادبیات فارسی و یادگاری های تاریخی را یادآور مدنیت مشترک بین دو کشور ایران و افغانستان دانست و افزود: در سفری که به مشهد داشتم به زیارت خیام و عطار در نیشابور و دیگر بزرگان رفتم و در برگشت هم از مقبره سلطان العرفا یعنی بایزید بسطامی دیدن کردم.
,
 
,
وی اظهار داشت: در کنار مقبره بایزید بسطامی، پادشاه افغانستان یعنی امیر محمد اعظم خان وجود دارد و این یعنی پیوندهای فرهنگی، معنوی و ورزشی ایران و افغانستان آنقدر در طول تاریخ به هم نزدیک بوده است که شخصیت های مشرکی هم در این جغرافیا حضور داشته اند.
,
 
,
لیوال تصریح کرد: پیوند فرهنگی ایران و افغانستان باعث افتخار است و به واسطه تلاش در حفظ این میراث ها از مردم ایران تشکر می کنم، از شیراز تا سیستان و بلوچستان تا خراسان و دیگر شهرهای تاریخی است بازدید کرده ام و پاسداری از بنیادهای فرهنگی، ارزش ها در دانشگاه ها و فرهنگستان زبان فارسی قابل تحسین خواهد بود.
,
 
,
وی گفت: بزرگترین مانع پیوند فرهنگی ایران و افغانستان عدم شناخت درست از یکدیگر در دهه‌های اخیر است، نیاز داریم همدیگر را بیشتر و بهتر بشناسیم و در این شناخت نباید ملحوظات (تفکرات) سیاسی و مسائل کوتاه مدت مانع شود، نیاز داریم ایران شناسی در افغانستان و افغانستان شناسی در ایران ایجاد کنیم.
,
 
,
سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران در خاتمه خاطر نشان داشت: با در نظر گرفتن تجارب تاریخی می توان امروز دو کشور را به خوبی شناخت و فردا را با هم و بر اساس ارزش های مشترک استوار نگاه داریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه