اخبار داغ

از آداب و رسوم کرمانی ها در دهم ذی الحجه چه می دانید؟

تطهیر یک ساله بدن با غسل روز عید بندگی/ خشک کردن چشم گوسفند قربانی شده برای دفع چشم زخم

تطهیر یک ساله بدن با غسل روز عید بندگی/ خشک کردن چشم گوسفند قربانی شده برای دفع چشم زخم
کارشناسان مردم شناس کرمانی گفتند: مردم کرمان پس از ذبح گوسفند نیز معمولا چشم گوسفند قربانی شده را درآورده، خشک می کردند و نگه می داشتند چرا که معتقد بودند وجود این چشم می تواند بلاگردان شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ امروز دهم ذی الحجه مصادف با عید قربان است. این روز از بزرگترین و فرخنده ترین اعیاد مسلمانان است که تمامی مسلمانان خود را موظف به انجام مراسم این عید مبارک می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

قربانی کردن در عید قربان یکی از سنت‌های الهی است که مردم استان کرمان همچون مردم در سایر نقاط کشور این فریضه الهی را انجام می‌دهند که اصل آن برای همه یکسان است اما شیوه‌ها و تفکرات مردم است که تفاوت‌هایی را در مناطق مختلف ایجاد می‌کند.

,

تطهیر یک ساله بدن با غسل روز عید بندگی

, تطهیر یک ساله بدن با غسل روز عید بندگی, تطهیر یک ساله بدن با غسل روز عید بندگی,

فاطمه رضاپور در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص آداب و رسوم مردم استان کرمان در روز عید قربان گفت: مردم استان در نقاط مختلف از شب عید قربان خود را برای روز عید آماده می کنند؛ بسیاری از مردم در استان بر این باورند که صبح روز عید قربان پس از نماز صبح باید غسل کنند و این اعتقاد را دارند که یک مو در بدن انسان وجود دارد که در طول سال آب نمی بیند و در روز عید با انجام غسل تمام بدن برای یک سال تطهیر می شود.

,

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: روز عید قربان کسانی که مرده ای را دارند که سال اول فوت اوست؛ گوسفندی را از قبل آماده می کنند و حنا می بندند و این گوسفند باید از هر حیث گوش ها، چشم ها و شاخ ها سالم باشد؛ در صبح عید، گوسفند را رو به قبله می کنند و بعد از خواندن دعای ذبح خاص عید قربان، گوسفند را قربانی می کنند.

,

وی ادامه داد: برای مرده ای که سال اول فوت اوست، قبل از طلوع آفتاب گوسفند را ذبح می کنند اما برای مرده هایی که چند سال از فوت آنها می گذرد تا بعد از ظهر می توانند گوسفند را قربانی کنند.

,

رضا پور گفت: در عید قربان کسانی که نامزد دارند به ویژه در شهرستان های سیرجان و بافت از طرف خانواده داماد به عنوان عیدی گوسفند قوچ را تهیه، شاخ ها گوسفند را رنگ می کنند، چشمان حیوان را سرمه می کشند، حنا به دست و پای گوسفند می زنند و داخل پارچه ای که به عنوان هدیه تهیه کرده اند آینه می گذارند و به گردن گوسفند می بندند و خانواده هایی که تمکن مالی بالایی داشته باشند، علاوه بر این، قطعه طلایی را به همراه گوسفند می برند.

,

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به مطلب فوق و بیان اینکه پدر عروس به اندازه هزینه گوسفند، برای دختر خود یک تکه از وسایل جهیزیه تهیه می کند، خاطر نشان کرد: در این روز دید و بازدید کوچکتر ها از بزرگترها مرسوم است.
 

,
,

نمود دلبستگی مردم دیار کریمان در عید قربان/ خشک کردن چشم گوسفند قربانی شده برای دفع چشم زخم

, نمود دلبستگی مردم دیار کریمان در عید قربان/ خشک کردن چشم گوسفند قربانی شده برای دفع چشم زخم, نمود دلبستگی مردم دیار کریمان در عید قربان/ خشک کردن چشم گوسفند قربانی شده برای دفع چشم زخم,

سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: مردم خدا باور استان کرمان همواره در ایام مختلف، مراسم های خاص خود را برای اثبات دلبستگی به آئین مقدس اسلام و علاقه به سرزمین خود یعنی ایران داشتند؛ در عید قربان هم مراسم ویژه ای را به جا می آوردند که هنوز هم کم و بیش این مراسم را انجام می دهند.

,

رئیس مرکز کرمان شناسی ادامه داد: از جمله واجب ترین کارهایی که مردم کرمان برای عید قربان انجام می دادند؛ برگزاری مراسمی است که به یاد در گذشتگان انجام می شود و حضور آنها در قبرستان و زیارت اهل قبور است که این کار را یکی از وظایف اصلی خود می دانند.

,

این تاریخ شناس کرمانی بیان کرد: مراسم ویژه ای را مردم استان کرمان به جا می آورند از جمله اینکه پیشانی گوسفندی که باید قربانی شود را با رنگ قرمز، رنگ می کنند؛ چرا که اعتقاد و باورشان بر این است که با این اقدام نذرشان مقبول تر خواهد بود.

,

وی عنوان کرد: پس از ذبح گوسفند نیز معمولا چشم گوسفند قربانی شده را درآورده، خشک می کردند و نگه می داشتند چراکه معتقد بودند وجود این چشم می تواند بلاگردان شود؛ به ویژه اعتقاد داشتند زمانی که ممکن است چشم زخم به نوزاد یا شخصی اصابت کند، اگر چشم گوسفند قربانی را با خود داشته باشند، آن شومی و نامبارکی نگاه در تخم چشم می افتد و بلا دور می شود.

,

گلاب زاده خاطر نشان کرد: طبخ غذا و پذیرایی از همسایه و ارسال شله زرد برای آنها، تقسیم گوشت قربانی بین خویشان و آشنایان از جمله دیگر اقداماتی است که مردم کرمان در روز عید قربان انجام می دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه