اخبار داغ

زنگ خطر سقوط جمعیت شنیده می شود؟!

۱۴ میلیون جوان پشت خط ازدواج؛ در یک قدم تجرد قطعی/گره های ذهنی و گسسته شدن فرهنگ درست ازدواج

۱۴ میلیون جوان پشت خط ازدواج؛ در یک قدم تجرد قطعی/گره های ذهنی و گسسته شدن فرهنگ درست ازدواج
۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند که اگر فرد در این شرایط در امر ازدواجش غفلت کند سریع به سن تجرد قطعی می رسد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، باورها، اخلاقیات و ارزش‌های جامعه، به شکل فرهنگ بر تمام جنبه‌های زندگی انسان تأثیر می‌گذارد؛ فرهنگ‌ها به‌ آرامی و در طول زمان تغییر می‌کنند؛ حال چه اتفاقی خواهد افتاد اگر یک جامعه در مسئله‌ مهمی همچون ازدواج در مسیر تغییر فرهنگ اما به شیوه‌ نادرست قرار گیرد؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

نتیجه همان کاهش رغبت برای ازدواج است؛ معیارهای اشتباه انتخاب همسر، از بین رفتن رسومات خوب و ساده‌ سابق، تلاش برای خودنمایی از طریق مراسم‌های پرتجمل ازدواج، کم شدن نقش حمایتی خانواده‌ها، بی‌اهمیتی و نادیده گرفتن این موضوع مهم توسط دولت و غیره از دلایل به تعویق انداختن تشکیل خانواده و کاهش آن است.

,

, ,

مسائل اقتصادی چالش اساسی ازدواج اما نه همه مشکلات

, مسائل اقتصادی چالش اساسی ازدواج اما نه همه مشکلات, مسائل اقتصادی چالش اساسی ازدواج اما نه همه مشکلات,

امروزه مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد گاهی جوانان را برای امر خیر ازدواج بر سر دو راهی قرار می‌دهد که یا باید ازدواج خود را به تعویق اندازند، یا بعد از تلاش‌های طولانی برای رفع مشکلات مالی پیش پای خود، ازدواج در سن جوانی را به دوران میانی سالی ترجیح دهند.

,

البته نمی‌توان در این میان نگاه تک بُعدی داشت و همه تاخیر در زمان ازدواج به موقع و آسان را گردن مشکلات اقتصادی یا دستگاههای متولی انداخت.

,

کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی،روانی، جسمی، اعتقادی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

,

۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند

, ۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند, ۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند,

حجت الاسلام هادی امامی مدیرعامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه ۱۴ میلیون نفر در خط ازدواج قرار دارند گفت: خط ازدواج به این معناست که اگر فرد در این شرایط در امر ازدواجش غفلت کند سریع به سن تجرد قطعی می رسد که در استان یزد با توجه به بررسی های صورت گرفته ۱۵۰ هزار جوان پشت خط ازدواج قرار گرفته اند.

,

وی ادامه داد: هر زمان موضوع کاهش ازدواج پیش می آید مسائل و مشکلات اقتصادی پیش کشیده میشود اما مشکلات اقتصادی تنها بخشی از دلایل کاهش روند ازدواج است و طبق بررسی های انجام شده بسیاری از جوان متمول هستند اما میل به ازدواج در ان ها نیست که دلایل آن نیازمند کارشناسی است.

,

, ,

فرار از مسئولیت پذیری را یکی از دلایل کاهش ازدواج

, فرار از مسئولیت پذیری را یکی از دلایل کاهش ازدواج, فرار از مسئولیت پذیری را یکی از دلایل کاهش ازدواج,

امامی فرار از مسئولیت پذیری را یکی از دلایل کاهش ازدواج عنوان کرد و گفت: فرزندان دهه شصت بنا به شرایط بسیاری از امور خانواده به فرزندان واگذار می شد و همین تعهد و مسئولیت پذیری را درشخص ایجاد می کرد اما امروزه فرزندان از ساده ترین مسئولیت ها هم شانه خالی می کنند و با اصلابه ان ها سپرده نمی شود و متاسفانه این فرزندان در سن ازدواج تن به زیر بار مسئولیت رفتن نمی دهند و ازدواج را سخت می دانند.

,

وی گره های ذهنی را از دیگر موانع ازدواج یاد کرد و افزود: برخی گره های ذهنی که از اهمیت زیادی هم برخوردار است اگر برای افراد حل و فصل شود دیگر از ازدواج واهمه نخواهد داشت، گاهی دیده می شود برخی جوانان نه خانه ای دارند و نه سرمایه زیادی اما با داشتن شغل و شور عاطفی ازدواج می کنند.

,

امامی اذعان کرد: زمانی که جوان در سن شور عاطفی قرار دارد اول همسرش را انتخاب می کند و بعد به گزینه های دیگر را مدنظر قرار می دهد اما برخی گره ها گزینه هایی پیش راه جوان می گذارد که فرد علیرغم داشتن بسیاری از شرایط ازدواج همچنان نسبت به این امر مردد است.

,

, ,

القای ضد ارزش ها بین جوانان و مسیرها کور

, القای ضد ارزش ها بین جوانان و مسیرها کور, القای ضد ارزش ها بین جوانان و مسیرها کور,

مدیرعامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد با اشاره به هجمه های فرهنگی و القای ضد ارزش ها بین جوانان ابراز کرد: تهاجم فرهنگی کار را برای ازدواج سخت کرده است تا جایی که امروز مواردی چون ازدواج سفید و همباشی و تجردگرایی و غیره برای جوان امروز باب شده است و تشکیل خانواده جایگاه خودش را بین آن ها از دست داده است.

,

وی گفت: طبق آمار رسمی اگر همین منوال طی شود تا سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به زیر سی میلیون نفر خواهد رسید و این یعنی به صدا درآمد زنگ خطر برای مردم و مسئولان این کشور، چراکه با رشد جمعیت زیر یک درصد آینده خوبی را برای جمعیت کشور نوید نمی دهد.

,

امامی با اشاره هب نقش پررنگ رسانه ها در ترویج و فرهنگ یازی امر ازدواج گفت: آنچه کارشناسان حوزه ازدواج مطرح می کنند اینکه امر ازدواج در حوزه رسانه جایگاه خودش را پیدا نکرده و هنو از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است بطوری که هنوز ازدواج برای رسانه ها اولویت نیست و یا برنامه ها و محتوا تولیدی توسط رسانه ها مثمر ثمر نیست و حتی در برخی موارد اثر سو هم دارد.

,

نقش واسطه‌گری و معرفی در ازدواج

, نقش واسطه‌گری و معرفی در ازدواج, نقش واسطه‌گری و معرفی در ازدواج,

در دهه‌های گذشته، دختران بیشتر اوقات خود را در منزل می‌گذراندند و عرصه‌ کمتری برای حضور در جامعه داشتند؛ پسران نیز بیشتر مشغول کار و تحصیل بودند؛ از این‌رو معرفی اقوام و آشنایان و انتخاب والدین نقش مهمی در ازدواج داشت.

,

اکنون‌که زنان پا در عرصه‌های اجتماعی گذاشته‌اند، ترجیح می‌دهند با تحصیلات عالی، شغل یا فضای مجازی، خودشان را به جامعه معرفی کنند؛ بسیاری از پسران نیز در انتخاب زوج مناسب، خودمحوری را پیشه کرده و مایلند به‌تنهایی درباره‌ی ازدواج تصمیم بگیرند.

,

مسلم است که در این صورت کمتر به ازدواج سنتی یا حتی خواستگاری‌های رسمی تن می‌دهند؛ علاوه بر این، فرزندان والدین را متعلق به نسل دیگری می‌دانند که به معیارهای جوانان آگاه نیستند و نمی‌توانند گزینه‌ موردنظر را به آن‌ها معرفی کنند؛ در مقابل، خود بزرگ‌ترها، دوستان و آشنایان نیز علاقه‌ خود را به‌واسطه‌گری به دلایلی مثل ترس از شکست و طلاق جوانان و آزردگی آنان از دست‌ داده‌اند.

,

, ,

کار فرهنگی مانند کار ساخت و ساز و عمرانی نیست

, کار فرهنگی مانند کار ساخت و ساز و عمرانی نیست, کار فرهنگی مانند کار ساخت و ساز و عمرانی نیست,

اعظم السادات امامی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: کار فرهنگی مانند کار ساخت و ساز و عمرانی نیست که در یک مدت معلوم پروژه ای ساخته شود و بتوان آن را افتتاح کرد بلکه کار فرهنگی با ریشه های مسائل مختلف درگیر است که بروز نتایج ان سال ها طول می کشد.

,

امامی افزود: نتایج برخی تصمیمات فرهنگی که امروز در جامعه مشاهده می شود مربوط به چند دهه قبل است که برخی از این تصمیمات نتایج خوب دارد وبرخی دیگر نه اما آنچه مشخص است اینکه کار فرهنگی کاری گروهی و تیمی است و نیازمند همراهی همه دستگاه ها و سازمان ها و نهادهاست.

,

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد  با بیان اینکه می توان از مسائل اقتصادی به عنوان مانع بزرگ ازدواج غافل شد اما مطمئنا این تنها مانع نیست گفت: بی اعتنایی به ازدواج، عدم مسئولیت پذیری، نبود مهارت فزرند پروری در والدین و بروز بسیار از فرهنگ های غلط اجتماعی امروزه سبب شده جوان ما تمایلی به ازدواج نشان ندهد که اگر تدبیری برای این همه مشکل برداشته نشود می تواند در برخی موارد بسیار خطرناک تر از مسائل اقتصادی باشد.

,

خیرین واسطه های مطمئن برای ازدواج

, خیرین واسطه های مطمئن برای ازدواج, خیرین واسطه های مطمئن برای ازدواج,

, , , ,

وی عنوان کرد: یکی از فرهنگ های خوبی که مسبب ازدواج های موفق می شد حضور واسطه ها و ریش سفیدان خانواده در این امر بود که سعی می شد با نقشی که ایفا می کنند دو جوان به صورت آگاهانه و اطمینان به شناختی که واسطه داشت به هم پیوند بخورند هر چند امروز هم افرادی برای واسطه گری فعال هستند اما مانند گذشته نیست.

,

امامی اذعان کرد: یکی از کسانی که می تواند به عنوان واسطه برای ازدواج پیش قدم شوند خیرین ازدواج هستند سامانه ای توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای ساماندهی خیرین امر ازدواج طراحی شده تا ساماندهی در این حوزه تا حدی صورت بگیرد اما امور خیری چون با یک نیت دلی و خیرخواهانه صورت میگیرد خیلی نمی توان دستور العملی کار کرد چراکه فرد خیر هر کجا که نیتش باشد کار میکند و البته ما خاک پای تمامشان را سرمه چشم می کنیم و قدردان کارشان هستیم.

,

گاهی ازدواج‌هایی را می‌بینیم که در طول یک ماه، پس از آشنایی به ازدواج ختم می‌شود. بدیهی است این نوع شتاب‌زدگی است که منجر به شکست می‌شود، ازدواج باید با یک سرعت و هارمونی ملایم پیش برود.

, گاهی ازدواج‌هایی را می‌بینیم که در طول یک ماه، پس از آشنایی به ازدواج ختم می‌شود. بدیهی است این نوع شتاب‌زدگی است که منجر به شکست می‌شود، ازدواج باید با یک سرعت و هارمونی ملایم پیش برود.,

ازدواج‌ها را بر اساس سنتی بودن و یا جدید بودن نمی‌توانیم بررسی کنیم. ازدواج‌ها بر اساس هم‌کفو بودن و یا هم کفو نبودن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تناسب‌ها در هر شرایط زمانی که رعایت شود می‌تواند یک ازدواج موفق را به وجود آورد و اگر رعایت نشود ازدواج ناموفق به بار خواهند آورد.

, ازدواج‌ها را بر اساس سنتی بودن و یا جدید بودن نمی‌توانیم بررسی کنیم. ازدواج‌ها بر اساس هم‌کفو بودن و یا هم کفو نبودن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این تناسب‌ها در هر شرایط زمانی که رعایت شود می‌تواند یک ازدواج موفق را به وجود آورد و اگر رعایت نشود ازدواج ناموفق به بار خواهند آورد.,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه