اخبار داغ

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب مطرح کرد؛

علل بدحجابی و فلسفه الزام یا اجبار/ عوامل روحی و روانی بد حجابی

علل بدحجابی و فلسفه الزام یا اجبار/ عوامل روحی و روانی بد حجابی
کبری خزعلی گفت: تبیین آموزه های دینی در خصوص اصول عفاف و حیا باید متناسب با قابلیت های ویژه زن و مرد و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی باید حاکی از این مقوله باشد و پیام های ابزاری نسبت به زن در آن نباید لحاظ شود و حرکت بانوان در جامعه باید حاکی از فن، علم و مهارت باشد و ارزش های انسانی زن باید سنجیده شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کبری خزعلی در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص سیاست های عفاف و حجاب و خانواده گفت: به منظور ارتقا جایگاه زن، سیاست هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی با همت و تلاش شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده این شورا تدوین شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب ادامه داد: در مسئله ارتقا جایگاه زن به عنوان سیاست های حقوقی و مسئولیت های زنان به نام منشور معروف شد که برای آموزش عالی، تحقیقات، ورزش، اشتغال و برای همه اموری که زنان نیاز دارند این سیاست ها تصویب شد و یکی از این سیاست ها، سیاست های عفاف و حجاب است که این سیاست ها چهار نوبت در صحن شورای عالی با عالی ترین سطوح متخصصین و مسئولان فرهنگی نظام و روسای سه قوه رأی گرفته شده است.

,

وی بیان کرد: در ابتدا در سال ۷۶ اصول و مبانی سیاست ها، سپس راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سال ۸۴ و بعد از آن مسئله راهبردها و راهکارهای سیاست ها در پایان سال ۸۴ انجام و از سال ۸۵ به نام مصوبه ۴۲۷ ابلاغ شده است و پس از سال ۸۵ تا ۹۸ باید این مصوبه اجرایی و گزارش مربوطه ارائه می شد؛ در سال ۹۸ یک مصوبه تکمیلی بر اساس مصوبه ۴۲۷ با اصلاح و تکمیل و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و بار دیگر رأی به رأی گذاشته شد؛ بنابراین این مصوبه چهار بار از صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی گرفته است.

,

تشریح سیاست های عفاف و حجاب

, تشریح سیاست های عفاف و حجاب, تشریح سیاست های عفاف و حجاب,

خزعلی عنوان کرد: این مصوبه اولین موضوعی که مطرح می کند توسعه فرهنگ عفاف و حجاب است و این مقوله فرهنگی باید بر اساس کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی به صورت آموزش و برنامه ریزی باشد به این صورت که زمینه پذیرش قلبی آن و سپس علمی را فراهم کند تا هم نگرش و بینش را تغییر دهد و هم بتواند روش ها و منش های آن را رقم بزند.

,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب افزود: مبحث دیگر در این مصوبه تبیین جایگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقایسه این مسئله با سایر مکاتب است؛ در جایی مانند دنیای غرب که تنها زن را مظهر زیبایی و با نگاه ابزاری و جذابیت جنسی برای پیشرفت خود قلمداد می کنند؛ نگاه اسلام می گوید که زن شخصیتی والاست و همه برنامه ریزی های جامعه در تمامی عرصه ها با نگاه مصلحت خانواده باید باشد تا جایگاه زن به عنوان محور عنصری خانواده و فردی که به خانواد کمال می بخشد، مشخص شود تا محور تربیت و عاطفه در خانواده شکل گیرد.

,

وی در نظر گرفتن تدابیری به منظور تربیت و به کارگیری نیروی شایسته در محیط های آموزشی را از دیگر محورها دانست و ابراز کرد: مدیران، معلمین و مشاورینی که معتقد باشند می توانند به خوبی هدایت کنند؛ چرا که دو بال علم و دین می تواند به خانواده ها کمک کنند و به نوعی خانواده ها را تکمیل کنند.
 

,
,

علل بدحجابی و فلسفه الزام یا اجبار

, علل بدحجابی و فلسفه الزام یا اجبار, علل بدحجابی و فلسفه الزام یا اجبار,

خزعلی ادامه داد: تبیین آموزه های دینی در خصوص اصول عفاف و حیا باید متناسب با قابلیت های ویژه زن و مرد و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی باید حاکی از این مقوله باشد و پیام های ابزاری نسبت به زن در آن نباید لحاظ شود و حرکت بانوان در جامعه باید حاکی از فن، علم و مهارت باشد و ارزش های انسانی زن باید سنجیده شود.

,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب در خصوص پیامدهای مثبت فرهنگی و اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب اظهار کرد: در سیاست های مطرح شده، توجه دادن احکام پوشش نه به عنوان یک اجبار اجتماعی، بلکه به عنوان ارزش دینی، انسانی و باور قلبی به منظور مصونیت بخشیدن برای آسیب ها در جامعه و خانواده باید جا بیافتد.

,

وی تصریح کرد: همواره این سوال مطرح می شود که اجبار برای چیست؛ در پاسخ به این سوال می توان گفت تمام مسائل دینی بر اساس منطق و عقل است و این منطق نیز قرار دادی را دارد.
 

,
,

عوامل روحی و روانی بد حجابی

, عوامل روحی و روانی بد حجابی, عوامل روحی و روانی بد حجابی,

خزعلی با بیان اینکه الزامات قراردادی و طبیعی در زندگی داریم که برای ما بایدها و نبایدهایی را می سازند، گفت: به عنوان مثال الزمات قراردادی مانند راهنمایی و رانندگی به منظور حل مشکلات اجتماعی و سلامت مردم وجود دارد که همگان آن را پذیرفته اند، عقل نیز این موضوع را پذیرفته است و همه جوامع آن را اجرا می کنند.

,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب ادامه داد: برخی از الزامات طبیعی منطبق بر عقل است؛ به عنوان مثال زمانی که هوا سرد است، باید لباس گرم بپوشیم و این بایدها بر خواسته از طبیعت، فطرت، منطق و عقل است.

,

وی با بیان اینکه در موضوع عفاف و حجاب نیز به دلیل آنکه سلامت عمیقی برای فرد، خانواده و جامعه به ارمغان می آورد؛ روابط بر اساس معیارهای انسانی و منطق پیش می رود در خصوص عوامل روحی و روانی بد حجابی عنوان کرد: بر اساس ماده 16 راهبردها زمینه سازی اجتماعی برای دختران و پسران جهت کشف، هدایت و بروز قابلیت ها و توانمندی ها و تأمین مطالبات جوانان به منظور جلوگیری از بروز جلوه گری های نامناسب در حیطه فرهنگ عفاف و حجاب باید صورت گیرد.
 

,
,

لزوم ارتقا مهارت ها و فناوری جوانان

, لزوم ارتقا مهارت ها و فناوری جوانان, لزوم ارتقا مهارت ها و فناوری جوانان,

خزعلی افزود: این مسئله به این معنی است که اگر زمینه رشد استعدادها و جلوه گری در جامعه با فکر، فرهنگ، قابلیت ها و ارزش ها فراهم باشد، دیگر نیازی وجود ندارد که با ظواهر و بروز چهره های رنگین و جلب توجه از طریق جسم بخواهند محیط خوشایند مطلوب در جامعه به وجود بیاورد.

,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب بیان کرد: در این زمینه عنوان شده است که مهارت های فنی ماده ۲۱، مهارت های فنی و حرفه ای جوانان در حدی ارتقا یابند تا آنها بتوانند در عرصه های مختلف اشتغال، آشنایی با بازار کار، اختراع و غیره زمینه ساز آینده برای ازدواج و تشکیل خانواده ورود پیدا کنند؛ بنابراین ارتقا مهارت ها، فناوری و بروز خلاقیت جوانان باید فراهم شود و البته در این راستا عنوان می شود که خانواده ها باید به جوانان کمک کنند و پس از خانواده، اجتماع نیز باید در این خصوص زمینه سازی کند.

,

وی با بیان اینکه عوامل روانی در موضوع بدحجابی به احساس خام گرایی، اختلال شخصیت نمایشی و بحران های هویتی تقسیم می شود، اظهار کرد: در خصوص عوامل روانی بد حجابی می توان به تمایل به خودنمایی، تروج و خودآرایی افراطی اشاره کرد که در این زمینه به تمایل شدید به توجه دیگران به ویژه در دوران جوانی را مشاهده می کنیم که این مسئله گاهی از دوران کودکی و نوجوانی با تربیت غلط خانواده ایجاد می شود.
 

,
,

دلیل ایجاد بحران هویت چیست؟

, دلیل ایجاد بحران هویت چیست؟, دلیل ایجاد بحران هویت چیست؟,

خزعلی با اشاره به مطلب فوق ابراز کرد: افراد به شدت وسواس دارند که آنچه که می پوشند مورد تأیید جامعه باشد و بر همین اساس مدام از خانواده می پرسند که آیا لباسی که آنها می پوسند مناسب است یا نه؛ نکند مطلوب جامعه نباشد.

,

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب ادامه داد: در موضوع احساس گرایی خام می توان گفت در برخی از مواقع بی حجابی ناشی از هوا خواهی، خودخواهی، خودنمایی و لذت جویی است که مربوط به ابعاد روانی است و در زمینه اختلال شخصیت نمایشی، افراد به شدت خواهان نمایش خود نسبت به دیگران هستند و این افراد به انجام کارهای غیر عادی همچون پوشیدن لباس های عجیب و غریب، غیر متعارف، آرایش های تند و ژست های نمایشی خاص دست می زنند و این نشان از مشکل اختلال شخصیتی است.

,

وی خاطر نشان کرد: بحران هویت به دلیل تداخل فرهنگ های مختلف و خود کم بینی که به بچه ها در مدرسه و خانواده تلقین می شود، ایجاد می شود، این امر تخریب، تحقیر و توهین را در نسل در عرصه های مختلف نهادینه می کند و فرد از فرهنگ و هویت خود احساس رضایت نمی کند و کم کم این فرد نسبت به فرهنگ بومی و دینی خود تمایل پیدا نمی کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه