اخبار داغ

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات خراسان جنوبی مصوب شد

۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات خراسان جنوبی مصوب شد
قوسی گفت: در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات استان خراسان جنوبی مصوب شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا قوسی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد احیا و مرمت قنوات، اظهار کرد: امسال مرمت و بازسازی قنوات استان به طول ۱۴۰ کیلومتر را در برنامه داریم که با تخصیص اعتبار لازم انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، ,

وی افزود: در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای مرمت قنوات استان مصوب شد و اعتبارات استانی و مدیریت بحران هنوز نهایی نشده است.

,

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته مرمت تعداد ۹۴ رشته قنات را از محل اعتبارات ملی، استانی و با مشارکت نهادهایی از جمله بنیاد برکت، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بسیج سازندگی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز کردیم که تعدادی مرمت شده و تعدادی در حال مرمت است.

,

قوسی عنوان کرد: مرمت برخی قنوات استان با مشارکت ۱۵ درصدی مالکان انجام شد و اقدامات نهادهای مختلف در این زمینه به خصوص در شهرستان‌های مرزی قابل تقدیر است.

,

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور دارد که باید به تناسب این تعداد، اعتباری بیشتری را دریافت کنیم.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که ۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون متر مکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و به نحو احسن مدیریت می‌کنند.

,

قوسی بیان کرد: قنوات هوابین که متاثر از بارندگی‌ها هستند براثر خشکسالی‌های چندین ساله از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش آبدهی داشته‌اند اما این موضوع دلیل بر خشک شدن آنها نیست چرا که قدمت سه هزار ساله قنوات و جاری بودن این سازه‌های تاریخی نشان از تحمل در برابر عوامل قهری و خشکسالی‌های مستمر است.

,

وی عنوان کرد: خشکسالی بی‌سابقه سال جاری نیز در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: خشکسالی برای قنوات هم تهدید است و هم فرصت چرا که بسیاری از قنوات که به هر دلیل از جمله بی‌توجهی مالکان در حال مخروبه شدن هستند، از جهتی مرمت و بازسازی می‌شوند و از طرف دیگر اجرای سازه‌های آبخیز بالادست به تثبیت و دوام قنوات در خشکسالی‌ها کمک کرده که مهمترین اقدام برای ماندگاری قنوات است.

,

قوسی بهترین روش استحصال آب در مناطق کویری را حفر قنوات دانست و افزود: در این سازه‌ها استحصال آب به صورت کاملا ثقلی و بدون صرف انرژی است و حفظ قنوات به معنای حفظ حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی آن است که با زوال قنوات، حیات منطقه و کانون‌های جمعیتی دچار تزلزل خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه