اخبار داغ

فعالیت درمانگرهای غیرمتخصص طب سنتی در سایه خلأهای قانونی و کوتاهی‌های وزارت بهداشت

فعالیت درمانگرهای غیرمتخصص طب سنتی در سایه خلأهای قانونی و کوتاهی‌های وزارت بهداشت
با اقبال مردمی به سمت طب سنتی در سال‌های اخیر فعالیت‌های غیرمجاز عطاری‌ها و درمانگرهای غیرمتخصص این طب، در سایه خلأ نظارتی و قانونی وزارت بهداشت و عدم عرضه کافی پزشک متخصص در حوزه طب سنتی، رشد زیادی پیدا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ با شیوع و پاندومی شدن ویروس کرونا و کم آوردن علم پزشکی جدید در مقابل آن و متقابلاً انتشار اخباری مبنی بر موفقیت اطبای طب سنتی در مهار این ویروس در بدن انسان، نظر مردم به سمت درمان‌های طب سنتی از انواع مختلف طب ایرانی، طب اسلامی، طب سوزنی، طب چینی و غیره جلب شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

هر چند این جلب توجه شاید هیچ گاه به اندازه اطمینانی که مردم به پزشکان طب جدید دارند، نبوده اما سبب شده بسیاری از نسخ درمانی طب سنتی توسط مردم اجرا شود و انواع دم نوش‌ها و گیاهان دارویی در سبد غذایی و دارویی مردم قرار بگیرد در حالی که غالب پزشکان طب جدید به شدت با آن مخالف هستند.

,

در این بین یک اتفاق ناخوشایند افتاد و این که چون فضای طب سنتی در کشور، سال‌ها با هجمه طرفداران مطلق طب جدید دچار تحریم شده و به جای وضع قوانین کنترل کننده به طور کلی ممنوع شده بود و قانون و مقررات درستی در رابطه با فعالیت اطبای این رشته‌ها وضع نشده بود، حجم بسیار زیادی از پزشکان دوره دیده یا دوره ندیده همچون عطاری‌ها در دوران کرونا شروع به فعالیت و نسخه پیچی برای مردم کردند.

,

*رشد درمانگرهای غیرمتخصص طب سنتی در سایه خلأ قانون و نظارت

, *رشد درمانگرهای غیرمتخصص طب سنتی در سایه خلأ قانون و نظارت, *رشد درمانگرهای غیرمتخصص طب سنتی در سایه خلأ قانون و نظارت,

حتی این که در دولت قبل رشته طب ایرانی به طور رسمی وارد دانشگاه علوم پزشکی شد نیز نتوانست جلو این روند را بگیرد چرا که اولاً قوانین و مقررات مستحکم و مناسبی برای فعالیت در رشته‌های طب سنتی وضع نشد و ثانیاً آن قدر رشته طب ایرانی را با محدودیت مواجه کردند که نتوانست این علم را در کشور شکوفا کند.

,

نسخه پیچی اطبای درس نخوانده و دوره ندیده طب سنتی سبب شد افراد زیادی با مصرف نابجای داروهای این اطبا دچار مشکل شده و حتی در برخی موارد دچار عارضه‌های جبران ناپذیری بشوند.

,

به عنوان مثال با نگاهی به سطح شهرهای مختلف کشور تعداد زیادی عطاری را مشاهده می‌کنیم که مشغول به فعالیت هستند و غالباً نیز دست به تجویز دارو برای مراجعان خود می‌زنند. به چند عطاری سر می‌زنیم تا محکی بزنیم میزان سواد و علم ایشان را و با این سؤال که دچار دل درد شده‌ایم چه دارویی مناسب است به سراغ ایشان می‌رویم.

,

چند عطاری بدون هیچ گونه پرسش دیگری دم‌نوش‌هایی را تجویز کرده و حتی دستور مصرف آن را هم می‌دهند، چند عطاری هم یکی دو سؤال دیگر پرسیده و سپس دم‌نوش‌هایی تجویز می‌کنند، چند عطاری می‌گویند باید به پزشک مراجعه کنیم و چند عطاری هم معاینه مختصری انجام می‌دهند و سپس نسخه خود را تجویز می‌کنند.

,

اما مطرح کردن این سؤال از یک پزشک طب سنتی با 10 الی 20 سؤال متقابل پزشک، گرفتن نبض، بررسی نشانه‌های ظاهری همچون رنگ پوست و چشم و غیره همراه می‌شود و با شناسایی عامل دل درد، منتج به نوشتن به یک نسخه دقیق با چند رقم داروی ترکیبی و گیاهی با الصاق مهر نظام پزشکی می‌شود تا نشان دهد این گمان غلط است که چون طب سنتی سال‌ها مورد ستم واقع شده و از دایره درمانی کشور خارج شده است، یک علم بی حساب و کتاب است.

,

*عرضه در حوزه طب سنتی مطابق با تقاضا نیست

, *عرضه در حوزه طب سنتی مطابق با تقاضا نیست, *عرضه در حوزه طب سنتی مطابق با تقاضا نیست,

نقش آفرینی عطاری‌ها در افراد درس نخوانده و دوره ندیده در قالب پزشکان طب سنتی شاید نوعی هرج و مرج در این رشته‌ها باشد اما این هرج و مرج در فضای درمانی طب سنتی در سطح جامعه است که به دلیل نبود قوانین و مقررات کافی و مناسب به وجود آمده است اما درون هر یک از رشته‌های طب سنتی به ویژه طب ایرانی که به طور رسمی در دانشگاه علوم پزشکی تدریس شده و به عنوان یک تخصص فارغ التحصیلان رسمی دارد، این چنین نیست و کاملاً بر اساس دلایل و براهین عقلی و منطقی فعالیت می‌کند.

,

مهدی یسلیانی، یک متخصص طب سنتی ایرانی، در این رابطه با بیان این که  در یک دهه اخیر شاهد رشد اقبلا مردمی به سمت طب سنتی و درمان‌های طب سنتی بوده‌ایم، به صاحب نیوز گفت: رشد اطبای غیرمتخصص در طب سنتی ماحصل عدم تأمین دانشکده‌ها، سلامتکده‌ها و داروخانه‌های تخصصی طب سنتی توسط متولی این طب‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی به تعداد کافی در مقابل میزان تقاضای ایجاد شده توسط مردم است.

,

وی در کنار عدم نظارت کافی توسط دستگاه‌های ذیربط، در دسترس نبودن متخصصان طب ایرانی برای عموم مردم را سبب سوق دادن ایشان به سمت عطاری‌هایی دانست که بدون داشتن تخصص کافی و علوم مربوط به مبانی طب سنتی اقدام به تجویز دارو برای مردم می‌کنند.

,

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: عطاری‌ها یک فرصت هستند که به تهدید تبدیل شده‌اند و برای استفاده از این فرصت باید جایگاه ایشان مشخص شده و قوانینی نظیر الزام عطاری‌ها برای گذراندن دوره‌های تخصصی قبل از آغاز فعالیت و لزوم ارجاع بیماران به پزشکان طب ایرانی و خودداری از نسخه پیچی خودسرانه برای ایشان منظور شود.

,

*نسخی‌پیچی عطاری‌ها سبب خدشه به طب سنتی شده است

, *نسخی‌پیچی عطاری‌ها سبب خدشه به طب سنتی شده است, *نسخی‌پیچی عطاری‌ها سبب خدشه به طب سنتی شده است,

یوسلیانی عنوان کرد: فعالیت عطاری‌های غیرمتخصص و تجویز درمان برای بیماران توسط ایشان سبب شده تصور غلطی از طب سنتی در اذهان برخی مردم یا حتی پزشکان طب جدید شکل بگیرد و حال اگر یکی از این درمان‌های غیر تخصصی، بیمار را دچار عارضه کند سبب بدنامی طب سنتی می‌شود و تمام درمان‌های موفق هزاران بیمار توسط طب سنتی که توسط متخصصین این طب صورت گرفته است، نادیده گرفته می‌شود.

,

به مطب یک پزشک متخصص طب ایرانی مراجعه کرده و از بیماران حاضر در مطب در مورد علت مراجعه خود می‌پرسیم از پادرد گرفته تا درمان دیابت در آن جا حضور دارند و برخی اظهار می‌کنند سال‌ها است از طریق طب ایرانی بیماری خود را معالجه کرده و در سلامت به سر می‌برند و برخی نیز اولین ماه‌های درمان خود را طی می‌کنند.

,

طب سنتی به طور ویژه در دو سال اخیر با ارائه راه‌های درمانی برای کووید19 قامت راست کرده است ولی آن چه همچنان به ساحت آن خدشه وارد می‌کند فعالیت غیرتخصصی امثال این عطاری‌ها و نسخه پیچی برای بیماران بدون داشتن علم کافی در مورد بیماری‌ها و مبانی درمانی طب است.

,

همچنان هیچ پالس مثبتی برای ساماندهی این وضع در سیستم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشاهده نمی‌شود تا جایی که صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است و از آن جمله این صحبت‌های زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی است که به عدم تصمیم گیری صحیح و به جا در مورد طب ایرانی در وزارت بهداشت معترض شده و عنوان کرده است: نبود ساختار اداری قدرتمند و کارآمد در حوزه طب ایرانی در وزارت بهداشت، تصمیمات استراتژیک این حوزه را دست خوش سلایق شخصی کرده است.

,

یک متخصص طب سنتی در گفتگو با صاحب نیوز عنوان می‌کند: طب سنتی ظرفیت استفاده نشده بسیار زیادی در درمان بیماری‌ها دارد اما به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده نمی‌خواهند این ظرفیت آشکار شود.

,

وی اظهار کرد: به عناون مثال درمان در این طب بر اساس مزاج شناسی افراد است به همین سبب درمان به صورت جامع صورت می‌پذیرد و همین امر برای یکی از بیماران ما که پزشکی نوین در درمان ناباروری آن راه پرپیچ و خمی را پیشنهاد داده بود، تنها با ترک مصرف ماست و اصلاح مزاج صورت گرفت.

,

این متخصص طب سنتی سابقه طب سنتی در رشته‌ای مختلفی که وجود دارد را قابل احصا دانسته و خواستار بررسی این موضوع شد که چرا وزارت بهداشت این سابقه درخشان در درمان بیماری‌ها توسط طب سنتی را نادیده گرفته و به اندازه کافی و لازم به آن اهمیت نمی‌دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه