اخبار داغ

کارشناس اقتصادی:

شهردار جدید یزد باید برنامه استراتژیک مشخصی برای شهر داشته باشد

شهردار جدید یزد باید برنامه استراتژیک مشخصی برای شهر داشته باشد
علوی‌راد کارشناس اقتصادی گفت: یکی از مشکلاتی که شورای شهر و سیستم شهرداری فعلی از آن غافل شدند استفاده از ظرفیت‌های خود شهرداری برای استفاده از اوراق مالی اسلامی و تأمین مالی با استفاده از سیتسم‌های تأمین مالی مدرنی که الان در کشور ما و به ویژه در کشورهای اسلامی دارد دنبال می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، آغاز به کار اعضای جدید شورای شهر یزد و به تبع آن انتخاب شهر جدید، از رخدادهای مهم مربوط به شهر یزد است که طی روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

بدون شک، مردم که خود اعضای جدید را برای شورای شهر انتخاب کرده‌اند، انتظاراتی از آن‌ها دارند و مدیریت شهری جدید شهر یزد باید در راستای تأمین دغدغه‌های مردم گام بردارد. در همین رابطه گفتگویی را با عباس علوی‌راد عضو انجمن اقتصاددانان ایران و کارشناس مسائل اقتصادی انجام داده‌ایم که بخش اول آن را از نظر می‌گذرانید:

,

عباس علوی‌راد کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، ضمن آسیب‌شناسی مدیریت شهری یزد و اولویت‌های دوره پیش رو گفت: شورای شهر هم به لحاظ یک پارلمان شهری که مهم‌ترین تصمیمات را چه در حوزه کمیسیون‌هایی که در خود شورا مستقر هستند و در زمینه‌های مختلف تصمیم می‌گیرد و چه در زمینه انتخاب شهردار -به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین رکن مدیریت شهری- دخالت مستقیم دارد، قاعدتا می‌تواند با کارکردهای خود روند مثبتی را ایجاد کند.

, یزدرسا,

وی افزود: در زمینه انتخاب شهردار، اهمیت ماجرا را به لحاظ مشکلات داخل سیستم شهرداری یزد می‌دانم؛ یعنی الان شهرداری یزد به لحاظ ساختار داخلی یک سری مشکلات را از قبل داشته و یک سری مشکلات هم در سال‌های اخیر به آن اضافه شده است و الان در آستانه تشکیل شورای ششم این مشکلات در حدی است که می‌طلبد در انتخاب شهردار برای یزد نهایت دقت صورت بگیرد و اگر این ملاحظات مورد توجه قرار نگیرد، آن مشکلات پابرجا خواهند ماند.

,

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار داشت: چندین مصداق برای مشکلات شهرداری یزد مطرح می‌کنم تا اهمیت انتخاب شهردار در این مقطع زمانی مشخص شود. در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات شهرداری یزد این است که بودجه‌های شهرداری عمدتا -مخصوصا در دو سه سال اخیر- توانایی اینکه شهرداری بتواند مأموریت‌های سنتی و همیشگی خودش را و همچنین مأموریت‌های توسعه‌ای خودش را به واسطه آن‌ها عملیاتی کند را ندارد؛ یعنی منابعی که شهرداری دارد بخشی از آن‌ها ناپایدار است و بخشی از آن‌ها هم که سهم خوبی دارد نمی‌توان خیلی روی آن‌ها تکیه کرد.

,

علوی‌راد خاطرنشان کرد: لذا در کل این سیستم مالی نمی‌تواند به لحاظ پویایی و پایداری با اهداف توسعه اقتصاد شهری که شهردار باید دنبال آن‌ها برود، همراه شود و قاعدتا شورای شهر هم انتظار خواهد داشت که شهردار بتواند این مسائل را حل کند، البته این مسئله‌ای است که حتما راه‌حل دارد.

,

وی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که شورای شهر و سیستم شهرداری فعلی از آن غافل شدند استفاده از ظرفیت‌های خود شهرداری برای استفاده از اوراق مالی اسلامی و تأمین مالی با استفاده از سیتسم‌های تأمین مالی مدرنی که الان در کشور ما و به ویژه در کشورهای اسلامی دارد دنبال می‌شود و برخی از استان‌ها مثل استان قم و یا استان خراسان رضوی سراغ آن رفته‌اند.

,

کارشناس اقتصادی ادامه داد: این‌ها قاعدتا به لحاظ یک محافظه‌کاری شدید حاضر نشدند و حاضر نیستند برای اینکه بتوانند اهداف توسعه‌ای شهر را دنبال کنند، سراغ شیوه‌های مدرن تأمین مالی بروند و جسارت و تخصص و ورود به این مقوله برای بهبود و پایداری سیتسم مالی شهرداری، می‌طلبد یک شهردار خیلی عاقل و از هر لحاظ با قابلیت‌های بالا انتخاب شود.

,

شهرداری همچنان فاقد یک برنامه استراتژیک است

, شهرداری همچنان فاقد یک برنامه استراتژیک است, شهرداری همچنان فاقد یک برنامه استراتژیک است,

علوی‌راد تأکید کرد: مسئله دوم این است که علیرغم اینکه در چند سال اخیر رگه‌هایی از برنامه‌ریزی‌های استراتژیک برای شهرداری و مأموریت‌های آن بصورت پراکنده انجام شده است اما شهرداری همچنان فاقد یک برنامه استراتژیک در حوزه‌های مأموریتی خودش است. به ویژه آن جاهایی که با عناصر جدیدی که در استان یزد اتفاق افتاده آن پیوندها زده نشده که یکی از آن حوزه‌ها مسئله ثبت جهانی یزد است که شهرداری برنامه استراتژیکی برای اینکه از این فرصت هم به نفع اقتصاد شهری هم به نفع مردم و هم به نفع خود شهرداری استفاده شود، غافل شده است.

,

وی تصریح کرد: در جمع‌بندی می‌توان گفت تا همین الان شهرداری فاقد یک برنامه استراتژیک مشخص و معین که بتوان حتی بودجه‌های سالیانه سازمان‌های وابسته به شهرداری و زیرساخت‌های شهرداری را بر اساس آن تخصیص داد و به قولی بودجه را عملیاتی کرد در حال حاضر چنین چیزی وجود ندارد و  این هم یکی از مأموریت‌های دشواری است که اگر شهردار آینده یزد بخواهد با آن شیوه‌های قدیمی مثل نهنگ چشم بسته در آب حرکت کند بنظرم جز فرصت‌سوزی چیزی عاید مجمموعه شهر و در واقع شهرداری نخواهد شد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یزد عنوان کرد: این فقط دو مورد از مصداق‌هایی بود که بیان شد که در درون سیستم شهرداری مشکلاتی وجود دارد اما موارد متعدد دیگری هم وجود دارد و می‌توان نام برد.

,

علوی راد بیان کرد: این یک بعد معادله است و لذا اگر شورای شهر بخواهد در مسئله انتخاب شهردار برای شهر یزد ملاحظاتی داشته باشد باید این قابلیت‌ها را در شهردار یزد ببیند که بتواند برود این مصادیق را بررسی کند و در یک دوره معین ریل‌گذاری صحیح برای آن داشته باشد. البته انتظار نیست که یک شبه یا مثلا در یک دوره کوتاه مدت شش ماهه یا یک ساله همه این‌ها حل شود مهم این است که جهت‌گیری‌های شهردار ذیل شورای شهر در این مسیر عملیاتی شود.

,

وی اظهار داشت: لذا این ساختار درونی شهرداری به گونه‌ای است که مأموریت شورای شهر را برای انتخاب شهردار خیلی سنگین می‌کند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه