اخبار داغ

دبیر دومین دوره جایزه شهید اندرزگو خبر داد؛

پایان داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو / مراسم اختتامیه هفته اول شهریور

پایان داوری دومین دوره جایزه شهید اندرزگو / مراسم اختتامیه هفته اول شهریور
محسن پرویز، دبیر دومین جایزه شهید اندرزگو از پایان داوری دومین دوره این جشنواره ادبی خبرداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن پرویز دبیر دومین دوره جایزه شهید اندرزگو گفت: انقلاب اسلامی بستری برای هنرمندان است. یکی از رخدادهای بسیار بزرگ در کشور ما، انقلاب اسلامی بود که بنا بر دلایلی به قدر کفایت در ادبیات داستانی و بخش‌های مستندنگاری تاریخ، به آن پرداخته نشد. معمولاً رخدادهای بزرگ اجتماعی بستری فراهم می‌کنند برای نویسندگان و شعرا که به آن مسائل بپردازند و بتوانند آفرینش هنری انجام دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی درباره علل کاهش تولیدات مرتبط با انقلاب در بین آثار نویسندگان گفت: شاید به دلیل نزدیکی دفاع مقدس و ظهور انقلاب و تأثیر هیجانی و بزرگی که صحنه‌های دفاع مقدس بر نویسندگان و شاعران گذاشت، خواسته یا ناخواسته نویسندگان و شاعران ما جذب این حماسه‌آفرینی‌ها شدند و تلاششان معطوف به ثبت و ضبط وقایع و رخدادهایی شد که در دفاع مقدس اتفاق می‌افتاد و نتیجه این شد که از ثبت و ضبط وقایع انقلاب غافل شویم. شاید حدوداً پانزده سال پیش، مرحوم امیرحسین فردی، از نویسندگان خوب، متوجه این نقیصه شد و جشنواره داستان انقلاب به همت ایشان راه‌اندازی شد. این امر فتح بابی برای تولیدات مرتبط با انقلاب اسلامی شد.

,

دبیر علمی جایزه ادبی شهید اندرزگو در ادامه به تلاش همه‌جانبه دشمن برای تطهیر چهره خاندان پهلوی اشاره کرد و گفت: ما مواجه شده‌ایم با خیل عظیم شبهاتی که ضدانقلابیون تدارک می‌بینند و جوانانی را که وقایع پیش از انقلاب را ندیده‌اند، بمباران تبلیغاتی می‌کنند تا مطالب خلاف و خطا را به آن‌ها القا کنند. ما تاریخ انقلاب را کم نوشتیم یا ننوشتیم و نتیجه این شد که بعضی‌ها بیایند و وقایعی را که درست است، به عنوان حکومت پهلوی جا بزنند و کسانی که آن روزها را ندیدند، این حرف‌ها را باور کنند. همان‌چیزی که همین امروز نمود آن را در فضای مجازی می‌بینیم.

,

پرویز گفت: خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که تصویری از بهترین نقطه شهر تهران مربوط به سال‌های پیش از انقلاب را در کنار بدترین نقطه در شهر تهران فعلی می‌گذارند و به خورد مخاطب می‌دهند و می‌گویند تهران این‌طور بود و این‌طور شد. در حالی که کسانی که آن روزها را دیده‌اند، می‌دانند و به چشم خودشان دیده‌اند که پیش از انقلاب، مناطق محدودی از شهر تهران جزو مناطق برخوردار بودند و شهرداری به آن‌ها رسیدگی می‌کرد و مناطق زیادی از شهر مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند. وقتی این‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود، از آن طرف کسانی هستند که پول خرج کنند و انقلاب و شرایط را تحریف کرده و پهلوی را تطهیر کنند. طبیعتاً فضا برای افراد باز می‌شود و با هزینه‌کردن، اتفاقاتی از این قسم را پیگیری می‌کنند. با توجه به کم‌کاری که در نمایش انقلاب و کسانی که در انقلاب فداکاری کردند، زمینه‌ها و دلایل بروز انقلاب و مسائلی از این دست صورت گرفته بود، تصمیم بر این شد که مشوق جدیدی ایجاد کنیم برای پرداختن به واقعه مهم انقلاب و در نتیجه به جایزه شهید اندرزگو منجر شد.

,

وی افزود: این جایزه در سه بخش «داستان و شعر کودک و رمان نوجوان»، «داستان بلند و رمان بزرگسال» و «روایت تاریخ» برگزار می‌شود. در این دوره ۳۱۵ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان این‌ها ۱۳۷ عنوان در حوزه روایت و تاریخ شفاهی، ۷۶ عنوان در حوزه داستان کودک و نوجوان، ۹۳ عنوان در حوزه داستان بزرگسال و ۹ عنوان هم به حوزه شعر اختصاص داشته است. در این بین، دبیرخانه دائمی جایزه بعد از پالایش تمامی آثار و حذف آن دسته از آثاری که متناسب با رویکرد و موضوع جایزه نبوده است، در نهایت ۵۵ عنوان کتاب را در حوزه داستان بزرگسال، ۸۶ عنوان در حوزه تاریخ شفاهی، ۹ عنوان در حوزه شعر و ۲۲ عنوان کتاب هم در حوزه کودک و نوجوان برای بررسی به گروه‌های داوری ارجاع داده است.

,

دبیر جایزه اندرزگو در پایان، گفت: داوران اسامی آثار منتخب هر بخش را به دبیرخانه اعلام کرده‌اند. فرایند داوری از زمانی که آثار به دبیرخانه رسید، شروع شد و کتاب‌ها در اختیار داوران قرار گرفت. در حوزه داستان و رمان بزرگسال پنج اثر، در حوزه داستان کودک و نوجوان پنج اثر و در حوزه تاریخ شفاهی و روایت تاریخی سه اثر و در مجموع، سیزده اثر به دبیرخانه معرفی شد. در واقع این سیزده اثر، برندگان این دوره از جایزه شهید اندرزگو هستند و از تمامی آثار تقدیر خواهد شد. اما در مرحله آخر داوری، این آثار در اختیار بیش از بیست نفر از نخبگان حوزه کتاب و ادبیات و رسانه قرار می‌گیرد و این هیئت نخبگانی با مطالعه آثار منتخب هیئت‌های داوری و رأی‌دهی به آنها، برگزیدگان جایزه ویژه اندرزگو را انتخاب می‌کنند. در هفته اول شهریورماه، همزمان با سالگرد شهادت شهید اندرزگو برگزار می‌شود، اسامی منتخبان آرای نخبگانی اعلام می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه