اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

اهالی فرهنگ چه انتظاراتی از وزیر فرهنگ و ارشاد دولت جدید دارند؟

اهالی فرهنگ چه انتظاراتی از وزیر فرهنگ و ارشاد دولت جدید دارند؟
در آستانه معرفی کابینه دولت آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی، تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر کشور، انتظارات خود از سکاندار آینده فرهنگ کشور را بیان کردند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تنها یک هفته مانده به آغاز دولت سیزدهمی که با رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری در 28 خرداد ماه انجام شد و قرار است منتخب مردم، دوره چهار ساله خدمت به مردم ایران را شروع کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کارهای زمین مانده زیادی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که عزمی جدی برای حل آنها نیاز است. در این گزارش به سراغ چهره های مختلفی در حوزه فرهنگ رفته ایم و نظرات آنها مبنی بر «انتظارات شما از مسئولان فرهنگی دولت آینده چیست؟» را جویا شده ایم.

,

 

,

ایرج راد، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و مدیرعامل اسبق خانه تئاتر:

, ایرج راد،,

, ,

گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات تئاتری‌ها نیست/ خانه تئاتر باید به صورت حقوقی خواسته‌هایش را مطرح کند

, گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات تئاتری‌ها نیست/ خانه تئاتر باید به صورت حقوقی خواسته‌هایش را مطرح کند,

ایرج راد، بازیگر و مدیر عامل اسبق خانه تئاتر گفت: در این سال ها بارها و بارها همه مشکلات ساختاری و زیربنایی تئاتری ها را گفته ایم ولی هیچ وقت گوش شنوایی برای لااقل شنیدن این مشکلات نبوده است.

, .,

راد ادامه داد: من با صنف و دوستان تئاتری نیز درباره پیشنهادهایی که اگر می شود به مسئولان آینده داد، صحبت کردم و ترجیح می دهم هر صحبتی هست از طریق حقوقی و صنفی بیان شود نه اینکه هرکدام از ما تک تک و به صورت شخصی گفت و گو کنیم و خود صنف تئاتر دیدگاه ها و خواسته های خودش را به صورت کاملا حقوقی بیان کند که طبیعتا این رفتار، مهم تر است و امیدوارم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

, .,

مدیر عامل اسبق تئاتر احترام و حمایت های معنوی به بازیگران را از اولویت ها عنوان کرد و افزود: آنقدر درباره مشکلات، زیرساخت ها و کم و کاستی ها در این سال ها صحبت کردیم که دیگر پیر شدیم. ولی مهمترین نکته در این خصوص در درجه اول حمایت های معنوی است که از هنرمندان باید بشود. هنرمند نیاز به دیده شدن و احترام دارد و بعد از آن حمایت های مالی اهمیت پیدا می کند.

,

 

,

علی محمد مودب، شاعر، نویسنده و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب:

, علی محمد مودب,

, ,

نگاه مسئولان به هنر "تزئینی" است/ سکان فرماندهی دولت باید در دست فرهنگ باشد

, نگاه مسئولان به هنر "تزئینی" است/ سکان فرماندهی دولت باید در دست فرهنگ باشد,

علی محمد مودب، شاعر، نویسنده و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب گفت: نگاه مسئولان به فرهنگ، هنر و ادبیات در طی سال هایی که گذشته، تزئینی بوده است و جدی گرفته نشده و مهمترین کار در آینده این است که «اعتبار» را دوباره به فرهنگ برگردانیم.

, . ,

مودب افزود: هر دولتی که ایده ای برای این سرزمین دارد، اتاق فرماندهی اجرای آن ایده باید در زمین فرهنگ و هنر مستقر باشد. در ماموریتهای بزرگ اجتماعی ما نمی‌توانیم با تکیه صرف بر بودجه‌های دولتی کشور را رشد بدهیم و یا با ایده‌های خود کشور را جلو ببریم

, ,

مودب درباره ماموریت اصلی وزارتخانه هایی که به فرهنگ مربوط می شوند، گفت: به گمانم وزارتخانه هایی که با فرهنگ سر و کار دارند باید هسته اصلی تمرکز رئیس جمهور و دولت باشند؛ یعنی اگر رئیس جمهور جدید به دنبال عدالت است، این عدالت را بیش و پیش از همه در وزارتخانه هایی که با آموزش و فرهنگ سر و کار دارند، پیگیری کند و به دنبال آن باشد تا این وزارتخانه ها ابتدا کار خودشان را درست انجام بدهند،  بعد از آن است که اگر ریل گذاری صحیحی در حوزه ذهنیت داشته باشیم، در حوزه اجرا نیز به سمت عدالت گام برداریم وگرنه  آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد این است که پروژه های کوچک و بزرگی که حاشیه های متعددی خواهند داشت و به نوبه خودشان بی عدالتی را ایجاد خواهند کرد، با نام عدالت اجرا خواهند شد.

, .,

 

,

سارا عرفانی، نویسنده ادبیات داستانی و فعال فضای مجازی:

, سارا عرفانی,

, ,

هیچ وقت نگاه جدی به ادبیات داستانی حاکم نبوده است/ تا دلتان بخواهد در این حوزه کم‌کاری وجود دارد

, هیچ وقت نگاه جدی به ادبیات داستانی حاکم نبوده است/ تا دلتان بخواهد در این حوزه کم‌کاری وجود دارد,

 سارا عرفانی، نویسنده ادبیات داستانی گفت: در حوزه فرهنگ و به خصوص ادبیات داستانی تا دلتان بخواهد کم کاری وجود دارد و چاره کار مدیران دلسوز و آگاه به امور، بودجه مناسب و اتاق فکرهای قوی و کارآمدی است که این اوضاع را سر و سامان دهند.

, . ,

نویسنده کتاب «دختر ماه» از نبود سیاست گذاری های درست در حوزه ادبیات داستانی گلایه کرد و گفت: در حوزه مسائل فرهنگی، به موضوع ادبیات داستانی تا حالا نگاه جدی نشده است و کارهایی که انجام می شود همیشه با حداقل بودجه بوده است. حتی سفارش کتاب هایی که درباره شخصیت های معروف و بزرگ هست نیز با حداقل امکانات انجام می شود و در بحث پژوهش و مطالعات پیشینی دست شما را کاملا خالی نگه می دارند.

,

بودجه مناسب، دلسوزی و اتاق فکر قوی از ملزومات این بخش است که اگر می خواهیم به آن سر و سامانی دهیم باید بیشتر از اینها به فکر باشیم نه اینکه فقط به یک گزارش دادن و بیلان کاری داستان را ختم به خیر کنیم.

, .,

نویسنده کتاب «پروانه ای که سوخت» ادامه داد: قطعا مسئولان فرهنگی آینده و دست اندرکاران حوزه ادبیات داستانی با ریل گذاری و سیاست گذاری درست در این حوزه و با تقویت جشنواره های مختلف می توانند آینده بهتری رقم بزنند. نکته مهم اینجاست که این ریل گذاری ها باید متناسب با فرهنگ، باورها و اعتقادات اصیل خودمان باشد. همه باورهایی که ایران اسلامی به آن احتیاج دارد. با نگاهی همه جانبه و عمیق می توان ضعف ها را دید و تقویت کرد به شرطی که ان بودجه به دست مدیرانی دلسوز وآگاه به امور بیافتاد وگرنه این تاریخ دوباره تکرار خواهد شد.

, .,

 

,

سید جمال ساداتیان، تهیه کننده سینما و تلویزیون :

, سید جمال ساداتیان,

, ,

سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد/ به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد

, سینما از دخالت‌های غیرتخصصی رنج می‌برد/ به لحاظ مالی نباید چشممان به جیب دولت باشد,

سید جمال ساداتیان، گفت: در حال حاضر استقلال در زمینه مالی و ممیزی سینما از مشکلات مهم این حوزه به شمار می آید که با رفع این موارد می شود به آینده خوشبین باشیم.

, . ,

ساداتیان از جمله موانع پیشرفت در حوزه سینما را دخالت های غیر تخصصی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه افراد غیر متخصص فراوانی در حوزه فرهنگ به ویژه سینما مدام در حال اظهار نظرهای غیر کارشناسی اند و خودشان را ذینفع این حوزه می دانند و چون قدرت دارند و اصطلاحا تلفن هایشان دارای نفوذ بالایی است، مرتبا با دخالت های بیجا فضای سینما را غیرتخصصی نگه داشته اند. این موانع رشد دست به دست هم داده و اجازه پیشرفت و رشد به سینما نمی دهند.

, .,

تهیه کننده سینمایی «متری شیش و نیم» استقلال در حوزه اقتصاد سینما را بسیار مهم دانست و افزود: کرونا در یک سال و نیم اخیر به ما نشان داد که به لحاظ اقتصادی سینما چقدر نحیف است و به همین دلیل هیچ کدام از تهیه کنندگان در این بحران اقتصادی مستقل نبودند تا بتوانند بدون دغدغه مالی سربلند باشند. اگر رئیس جمهور بعدی به سینما و حوزه هنر اجازه دهد تا مسیر واقعی خودش را طی کند، هم می تواند به لحاظ اقتصادی مستقل باشد و هم می تواند اوقات فراغت مردم را پر کند.

, .,

وی افزود: رئیس جمهور بعدی برای اهالی هنر باید فضای آرامی ایجاد کند تا هنرمندان در یک فضای راحت تری منویات ذهنی خود را به تصویر تبدیل کنند و بتوانند از طریق فیلم های خود با مردم صحبت کنند.

, .,

 

,

حمیدرضا نعیمی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و عضو هیات مدیره خانه تئاتر:

, حمیدرضا نعیمی،,

, ,

تئاتر به مدیرانی دردمند و مطالبه‌گر نیاز دارد/ وزیر فرهنگ دولت، منفعل است

, تئاتر به مدیرانی دردمند و مطالبه‌گر نیاز دارد/ وزیر فرهنگ دولت، منفعل است,

حمیدرضا نعیمی، نویسنده و کارگردان تئاتر و عضو هیات مدیره خانه تئاتر گفت: ما نیاز به مدیرانی دردمند و مطالبه گر داریم تا علاوه بر بیان خواسته های هنرمندان به مدیران بالاتر، از هنرمند نیز مطالبه گری کند که چرا بیکار در خانه نشسته است.

, . ,

عضو هیات مدیره خانه تئاتر با تاکید بر این نکته که گاهی هیچ کاری از دستتان برنمی آید و باید فریاد بزنید گفت:  وقتی وزیر فرهنگ مملکت، مدیری منفعل و خنثی است و وقتی در پستی قرار می گیرد که انگیزه ای برای مدیریت آن ندارد، استعفا می دهد و استعفای او پذیرفته نمی شود و برای هر چیزی اظهار نظر می کند به جز رفع مشکلات و بحران های هنرمندان؛ وقتی نگاه می کنیم که هیچ برنامه ای برای رفع مشکلات تئاتری ها در دوران سیاه کرونا انجام نمی شود و به معیشت هنرمندان بی توجهی می شود، به این نتیجه می رسیم جز اینکه خواسته هایمان را فریاد بزنیم، کاری دیگر از دستمان برنمی آید.

, . ,

حمیدرضا نعیمی در ادامه تئاتر را خالی از مدیرانی دلسوز و کاری دانست و افزود: ما در تئاتر نیاز به مدیرانی دردمند و مطالبه گر داریم؛ مدیران ما به جای مطالبه و خواست های به حق خانواده تئاتر از مسئولان بالاتر، فقط نگران از دست دادن میز خود هستند و سعی می کنند در زمان مدیریت، هیچ کنکاش و حاشیه ای ایجاد نکنند تا کماکان پست خود را داشته باشند. این مطالبه گری مدیران علاوه بر مسئولان بالاتر خود، باید از هنرمندان نیز صورت گیرد. یعنی مدیر تئاتری باید از کارگردان، نویسنده و هنرمند این حوزه بخواهد که چرا در خانه بیکار نشسته ای؟ چرا فلان کار را برای فلان سالن اجرا نمی کنی؟

,

 

,

میلاد عرفان پور، شاعر و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری:

, میلاد عرفان پور,

, ,

نگاه مسئولان به شعر معمولا تفننی و زینت‌ المجالسی است/ سال‌ها از حمایت‌های سلیقگی رنج برده‌ایم

, نگاه مسئولان به شعر معمولا تفننی و زینت‌ المجالسی است/ سال‌ها از حمایت‌های سلیقگی رنج برده‌ایم,

میلاد عرفان پور، شاعر و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری گفت: جایگاه راهبردی و تمدن ساز شعر از نگاه مسئولان فهم واقعی نمی‌شود و معمولا نگاه تفننی و زینت المجالسی به شعر شده است.

, .,

اگر ما بخواهیم انتظارات خودمان در حوزه شعر و ادبیات را از دولت آینده مطرح کنیم، اولین چیزی که به ذهن من می رسد این است که جایگاه تمدنی و فرهنگی شعر و شاعر در نزد دولت های ما درست فهمیده نشده است؛ چرا که اگر نسبت به شعر و اهمیت و جایگاه راهبردی آن فهم درستی در دولت نباشد، طبیعتا در کار و برنامه های دولت و اختصاص بودجه ها هم این جایگاه لحاظ نخواهد شد و ما بزرگترین سرمایه هنری کشورمان را از دست خواهیم داد.

, .,

وی در ادامه افزود: وقتی به سراغ اهمیت شعر و جایگاه آن به رئیس جمهور، وزرا و متولیان شعر و ادبیات می رسیم و حتی هر کسی که نسبتی به این ماجرا دارد و بودجه ای که در اختیار دارد و می تواند خرج کند، عموما در دولت های گذشته جز اتفاقات کمی که تا حدودی از برخی مسئولان شعرشناس افتاده، معمولا فهم جایگاه ارزشمند شعر و اهمیت راهبردی آن از جهت تمدن سازی محقق نشده است.

, .,

عرفان پور درباره نگاه دولتی ها درخصوص جایگاه شعر گفت: همه این ها را مقایسه کنید با کم اهمیت جلوه دادن شعر در نگاه دولت ها و نگاه تفننی و زینت المجالسی خیلی از مسئولین نسبت به شعر که در ظاهر تحسین می کنند ولی شعر را آنچنان که باید فهم کنند، از آن غافل اند و درک درستی از آن ندارند و ارزش و جایگاه شعر را هم صرفا یک هنر تفننی و محض پر کردن اوقات فراغت می بینند و زمینه سازی فرهنگی شعر را جدی نمی گیرند.

, .,

یکی از مهمترین اولویت های این سیاستگذاری ها در حوزه شعر و در دولت آینده، باید حمایت واقعی و نه صوری و تشریفاتی از شاعران و نویسندگان باشد. شاعر و نویسنده در واقع یک فراغتی می خواهد که بتواند به مطالعه و خلق اثر بپردازد. شاعر و نویسنده ای که ناچار می شود برای امرار معاش خود دو شیفت کار کند، راننده تاکسی شود (البته با همه احترامی که به این شغل شریف دارم) طبیعتا نمی تواند به آن هدف والایی که مد نظر است نزدیک شود.

, .,

باید یک شورای موثری از شاعران متعددی که این ها صلاحیت لازم، شناخت و اشراف کافی را داشته باشند، تشکیل و آن شورا مشخص کند که شعرای شاخص کشور و کسانی که می توانند امید این باشند که در آینده جزء قله های شعر فارسی باشند، شناسایی و مشخص شود که از چه کسانی چه حمایت هایی باید بشود.

,

عرفان پور ادامه داد: یک اولویت جدی دیگر برای اینکه ما در آینده این نسل شاعران توانمند را همچنان داشته باشیم، این است که باید جریان های استعدادپرور و استعداد شناس را به صورت آموزش محور و در حوزه شعر تقویت کنیم.

, .,

 

,

کوروش زارعی، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما و مدیر مرکز نمایش حوزه هنری:

, کوروش زارعی,

, ,

تئاتر به صورت رسمی «شغل» محسوب شود/ دو درخواست رهبرانقلاب از مسئولان تئاتر

, تئاتر به صورت رسمی «شغل» محسوب شود/ دو درخواست رهبرانقلاب از مسئولان تئاتر,

 کوروش زارعی، بازیگر تئاتر و مدیر مرکز نمایش حوزه هنری گفت: در دیدار هنرمندان تئاتری با رهبری، ایشان به دو نکته اشاره کردند؛ یکی اینکه بودجه تئاتر افزایش یابد و دیگری اینکه فضا، سالن و مکان های این هنر نمایشی در کشور گسترش یابد.

, .,

کوروش زارعی درخصوص انتظارات حوزه تئاتر از مدیران فرهنگی دولت آینده گفت: بزرگترین مشکل و معضل و درخواستی که هنرمندان تئاتر از دولت آینده دارند این است که تئاتر را به عنوان یک حرفه و شغل به رسمیت بشناسند. مدیران فرهنگی باید با مسئولان وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی به یک توافقی برسند که این هنر را به عنوان یک حرفه و کار ببینند.

, .,

کوروش زارعی با بیان خاطره دیدار پنجشنبه های رهبری با هنرمندان، گفت: با حضور دوستان تئاتری که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، همه حرف ها و گلایه ها گفته شد و حضرت آقا پس از شنیدن همه حرف ها به دو نکته اساسی اشاره کردند؛ ایشان فرمودند که ما برای رونق تئاتر باید دو کار انجام دهیم و اینها در اولویت است. بودجه تئاتر بسیار اندک است و باید بیشتر شود تا آن اتفاق هایی که مد نظرتان است، انجام شود و دوم اینکه فضا و مکان تئاتری ها بسیار محدود است و باید گسترش پیدا کند.

, .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه