اخبار داغ

هوای اراک و شازند برای چهارمین روز متوالی ناسالم شد/ روزهای ناسالم اراک یک گام تا رسیدن به رکورد کل سال ۹۹!

هوای اراک و شازند برای چهارمین روز متوالی ناسالم شد/ روزهای ناسالم اراک یک گام تا رسیدن به رکورد کل سال ۹۹!
با توجه به تدوام آلودگی هوای شهر های اراک و شازند برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری و در حالی که فقط در حدود یک سوم از سال ۱۴۰۰پشت سر گذاشته شده است تعداد روز های ناسالم در اراک به یک قدمی آمار روزهای ناسالم در کل سال ۹۹ رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری هوای شهرهای اراک و شازند در شرایط ناسالم قرار گرفته است، شاخص کلی کیفیت هوای اراک در ساعت ۹ صبح امروز (چهارشنبه ۶ مرداد)، عدد ۱۱۲ را نشان می‌دهد که بیانگر هوای ناسالم برای گروههای حساس است، هر چند با در نظر گرفتن شاخص آلوده ترین ایستگاه هم اکنون با توجه به ثبت عدد ۱۵۵ در ایستگاه استانداری، وضعیت هوای اراک را باید ناسالم برای کلیه گروه ها در نظر گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوای شهر شازند نیز شاخص کیفیت هوای این شهر هم اکنون  با شاخص ۱۵۴ شرایط ناسالم برای کلیه گروه ها را نشان می دهد.

,

طبق اطلاعات مرکز پایش هوای سازمان محیط زیست آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون است، این در حالی است که اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده  و حتی در روزهایی آلوده‌ترین شهر کشور است و که بر اساس آمارهای موجود و اعلام مسئولین اداره کل محیط زیست استان در سال گذشته ۵۲ روز ناسالم را به ثبت رسانده است.

,

هر چند طبق اعلام اداره کل محیط زیست از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز شهر اراک ۵۱ روز ناسالم و تنها ۷ روز پاک را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌ و البته در اغلب روزها شرایط ناسالم لحظه ای نیز تجربه شده است.

,

در حالی که فقط در حدود یک سوم از سال جاری پشت سر گذاشته شده است اما تعداد روز های ناسالم اراک به یک قدمی آمار روزهای ناسالم در کل سال ۹۹ رسیده است، این موضوع با توجه به اینکه عمدتا روزهای ناسالم اراک به دلیل سرمای هوا و اثرات سوء آلاینده های صنعتی در فصل پاییز و زمستان رقم می خورد بسیار نگران کننده و نیازمند اقدام و برنامه ریزی های اثر بخش در کوتاه مدت است.

,

با این حال آخرین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان پس از گذشت بیش از ۵ ماه تعطیلی در ۲۲ تیرماه برگزار شد که تنها خروجی آن اظهارات مسئولین امر در فرا استانی دانستن منشا آلودگی هوای شهرهای استان و بخصوص اراک بود، هر چند که به اذعان کارشناسان حوزه محیط زیست در طول سالیان گذشته حتی اقدامی در راستای کنترل منابع آلاینده داخل استان و حتی رسیدگی به وضعیت کویر میقان به عنوان کانون تولید ریزگردها صورت نگرفته است.

,


توصیه می شود در شرایط آلودگی هوا گروه های حساس از جمله سالمندان، کودکان و بیمارن قلبی و ریوی به منظور احتیاط بیشتر حدالامکان در این وضعیت از منزل خارج نشوند و سایر افراد از فعالیت‌های سنگین خارج از منزل اجتناب نمایند.

,
,

تحقیقات و پژوهش های معتبر نشان می دهد پنجمین عامل مرگ و میر در دنیا، آلودگی هواست که سالانه باعث مرگ زودرس ۷.۳ میلیون نفر بوده است، البته چندی قبل نیز رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در اظهاراتی گفته بود: مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM۲,۵ در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود.

,

کیفیت هوا در یک تقسیم بندی مرتبط با سلامت انسان به ۶ دسته شامل خوب بین ۰ تا ۵۰، متوسط بین ۵۱ تا ۱۰۰، ناسالم برای گروه‌های حساس بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، ناسالم بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، بسیار ناسالم بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ و خطرناک از ۳۰۰ بالاتر تقیسم می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه