اخبار داغ

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان :

تنش آبی در خوزستان محدود به ۷۰۰ روستا نیست

تنش آبی در خوزستان محدود به ۷۰۰ روستا نیست
رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: تنش آبی در خوزستان محدود به ۷۰۰ روستای آن نوبده، بلکه در دیگر نقاط استان نیز وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: این روزها در حالی خوزستان گرم‌ترین روزهای فصل گرم سال را تجربه می‌کند که تنش آبی در این استان مقاوم و البته محروم حسابی مردم را کلافه کرده و داد آن‌ها را درآورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
تنش کم‌آبی نه تنها در بخش تامین آب شرب مردم را به دردسر انداخته که بخش‌های کشاورزی و دامپروری را نیز تحت تاثیر قرار داده و خسارات زیادی را به فعالان این بخش‌ها تحمیل کرده است.
,
 
,
به گفته مسوولان خشکسالی‌ها، احداث چند سد بزرگ در حوزه جغرافیایی و آب‌ریز استان، فرسودگی شبکه آبرسانی و موضوعاتی از این دست همگی در بروز تنش آبی در خوزستان نقش‌آفرینی کرده‌ و شرایط نامساعد این روزهای این خطه را رقم زده‌اند.
,
 
,
در این راستا با عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان درباره چرایی ایجاد تنش آبی در این استان و آخرین تصمیمات و اقدامات برای عبور از آن به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
,
 
,
 چالش بی‌آبی در ۷۰۰ روستای خوزستان چه اندازه جدی است؟
,  چالش بی‌آبی در ۷۰۰ روستای خوزستان چه اندازه جدی است؟,  ,
 
,
ایزدپناه: چالش بی‌آب ی ۷۰۰ روستا در استان خوزستان موضوعی تازه‌ای نبوده و به ماه‌ها پیش برمی‌گردد، البته این روستاها در یک منطقه از استان قرار نداشته و پراکنده هستند.
, ایزدپناه:, ایزدپناه:,
 
,
البته چالش کم‌آبی این روزها در استان تنها مختص این روستاها نبوده، بلکه در دیگر نقاط استان نیز وجود داشته و مشکلاتی را برای تامین آب شرب، کشاورزی و دامپروری خوزستانی‌ها ایجاد کرده است.
,
 
,
البته در این میان ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه تنش آبی در خوزستان جدی بوده و در صورت عدم چاره‌اندیشی تشدید می‌شود، اما این چالش فضا را برای برخی سوءاستفاده‌های رسانه‌ای فراهم آورده و در این باره غلو و اغراق شده است.
,
 
,
 چه عواملی تنش آبی امروز خوزستان را رقم زده‌اند؟
,  چه عواملی تنش آبی امروز خوزستان را رقم زده‌اند؟,  ,
 
,
ایزدپناه: در وهله اول باید به نقش خشکسالی‌های اخیر در کاهش منابع آبی اشاره کرد، از سویی سدسازی‌های بی‌رویه و بدون ضابطه در حوزه جغرافیایی استان بر دامنه مشکلات افزوده و آن را مضاعف کرده است.
, ایزدپناه: , ایزدپناه: ,
 
,
امروز علاوه بر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، مسئله اصلی موضوع انتقال آب است که علاوه بر ایجاد  مشکلاتی برای کشاورزان و تلف شدن دام‌های دامداران، حق‌آبه تالار هوارالعظیم را تحت تاثیر قرار داده و احتمال بازگشت دوباره ریزگردها را تقویت کرده است.
,
 
,
بخش دیگری از تنش آبی خوزستان ناشی از  فرسودگی شبکه‌های آبرسانی و هدررفت بخشی از منابع آب است که مزید بر علت شده و بر دامنه مشکلات افزوده است، البته این نقیصه با نوسازی شبکه آبرسانی مرتفع می‌شود.
,
 
,
همه موضوعات یاد شده دست به دست یگدیگر داده‌اند، تا در روزهای اخیر خوزستان با چالش کم‌
,
آبی مواجه شده و شرایط ویژه‌ای بر این استان حاکم شود.
,
 
,
 ستاد مدیریت بحران چه راهکارهایی را برای رفع این تنش اتخاذ کرده است؟
,  ستاد مدیریت بحران چه راهکارهایی را برای رفع این تنش اتخاذ کرده است؟,  ,
 
,
ایزدپناه: بر اساس یکی از مصوبات این جلسه و به دنبال مشکلات ایجاد شده در بخش‌های پائین دست سد کرخه در زمینه تامین منابع آب شرب، نیاز احشام و حق‌آبه هورالعظیم رهاسازی موجی از سد مخزنی کرخه در دستور کار قرار گرفت.
, ایزدپناه: , ایزدپناه: ,
 
,
البته برای رفع این چالش کم‌آبی در تابستان امسال نیاز است حجم رهاسازی آب از کرخه به ۱۵۰ مترمکعب رسیده و بیشتر شود، در این صورت علاوه بر آبگیری تالاب‌ها، دامداران و کشاورزان در مسیر نیز بهره‌مند می‌شوند.
,
 
,
همچنین با توجه به چالش کم‌آبی و ضرورت حذف برنج‌کاری، می‌بایست دولت خسارات وارده به کشاورزان را تقبل کرده و به آنان بپردازد.
,
 
,
پرداخت خسارات از سوی دولت به دامدارانی که دام‌های آنان به دلیل بی‌آبی تلف شده‌اند، یکی دیگر از موضوعاتی بود که در جلسه ستاد مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت.
,
 
,
بر این اساس همچنین مقرر شد دولت اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای کاهش تنش آبی در خوزستان و آبرسانی به مناطق درگیر با این چالش را اختصاص داده و تامین کند.
,
 
,
 چه تصمیماتی برای تامین آب شرب در شهرها و روستاها گرفته شد؟
,  چه تصمیماتی برای تامین آب شرب در شهرها و روستاها گرفته شد؟,  ,
 
,
ایزدپناه: پیشنهاد شد برای حل معضل در روستاها و مناطقی که به دلیل کاهش منابع آبی زیرزمینی و آب رودخانه‌ها تامین آب شرب آن‌ها با چالش مواجه شده‌اند، در کوتاه مدت اعتبارات نقدی به استان خوزستان برای آبرسانی از طریق تانکرهای آبرسانی اختصاص یابد.
, ایزدپناه:, ایزدپناه,
 
,
یکی از نکات مهمی که نباید از آن غافل شد این است که به منظور مدیریت اوضاع حاکم بر خوزستان می‌باییت در وهله اول تامین آب شرب مردم در اولویت کاری قرار گیرد، انصاف نیست در شرایطی که مردم آب کافی در اختیار ندارند منابع صرف مصارف صنعت و کشاورزی شود.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه