اخبار داغ

هورامانی که جهانی شد/ ثبت جهانی هورامان؛ بانی توسعه پایدار گردشگری در منطقه

هورامانی که جهانی شد/ ثبت جهانی هورامان؛ بانی توسعه پایدار گردشگری در منطقه
جهانی هورامانی بانی توسعه پایدار گردشگری در منطقه کردستان است چرا که اولین سایتی که گردشگران خارجی برای مقصد سفر خود به آن مراجعه می‌کنند، سایت یونسکو است، در نتیجه انتخاب منطقه هورامان از سوی این سازمان، قطعا به رونق گردشگری و اقتصاد منطقه منجر خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، اورامان یا هورامان تخت شهری در بخش اورامان شهرستان سروآباد در استان کردستان ایران است. این شهر در منطقه هورامان واقع شده‌است. اورامان، از غرب با عراق، از شمال با کردستان و از جنوب با جوانرود محدود می‌شود و جاده‌ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می‌نماید. این شهر در دره‌ای شرقی- غربی و در شیب تندی روبه روی کوه «تخت» واقع شده‌است. خانه‌های شهر به طور کلی از سنگ و اغلب به صورت خشکه چین و به صورت پلکانی ساخته شده‌است که به همین دلیل آن را «هزار ماسوله» نیز می‌نامند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی,

, ,

ویژگی‌های خاص و  طبیعت چشم‌ نواز هورامان  باعث شده تا شرایط لازم را برای جهانی شدن و تبدیل به مقصد گردشگران خارجی دارا باشد،و به همین خاطر چند سالی است که بحث جهانی شدن منظر فرهنگی منطقه هورامان مطرح شده و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شده است و این روزها چشم امید مردمان دو استان کردستان و کرمانشاه  به چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بود که نام هورامان  را در لیست جهانی به ثبت برساند.

,

تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان از سال ۹۵ آغاز شد. این منطقه بکر به لحاظ معماری، فرهنگ، تاریخ، صنایع دستی، آداب و رسوم، پوشش و گویش با تمامی بخشهای کشور متفاوت می باشد. 

,

, ,

و در نهایت  چهل‌ وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که پس از یک سال وقفه به‌دلیل همه‌گیری کرونا، امروز 5 مرداد ماه 1400برگزار شد، پرونده منطقه هورامان را برای قرار گرفتن در فهرست میراث بشری بررسی و تصویب کرد. 

,

منطقه جهانی شده هورامان شامل حدود ۶۰۰ روستا و شهر بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد این پرونده یکی از مهمترین و بزرگترین پرونده‌های ثبت منظر فرهنگی تاریخی در یونسکو بوده که وسعتی بالغ بر ۳۰۰۰ کیلومتر و عرصه‌ای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود.

,

در کنار مسولین که آستین همت در این راه  بالا زدند،مردم فهیم و با فرهنگ روستاها و شهرهای حوزه هورامان  یکی از بخش های مهم این پرونده بودند که  بیش از 5 سال تلاش و کوشش توانستند پرونده این منطقه را تدوین و با همت معاون میراث فرهنگی کشور به یونسکو برای بررسی ارسال  کنند که نهایتا روز گذشته به ثبت جهانی رسید.

,

, ,

طالب‌نیا  مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، ثبت جهانی هورامان را بانی  توسعه پایدار گردشگری در منطقه دانست و افزود: اولین سایتی که گردشگران خارجی برای مقصد سفر خود به آن مراجعه می‌کنند، سایت یونسکو است، در نتیجه انتخاب منطقه هورامان از سوی این سازمان، قطعا به رونق گردشگری و اقتصاد منطقه منجر خواهد شد.

,

طالب‌نیا در توضیح بیشتر پرونده جهانی هورامان عنوان کرد: پرونده هورامان از لحاظ منظر فرهنگی تعریف شده است که شامل تعامل انسان با طبیعت در طول تاریخ، معماری پله کانی، ساختن خانه‌ها بر روی شیب تند، زندگی کوچ نشینی و هوارنشینی(ییلاق)، مراسم‌های خاص از جمله عروسی پیرشالیار، جشن نوروز، مراسم عرفانی یارسان‌ها و تنبورزنی و غیره می‌شود.

,

وی همچنین ثبت جهانی شدن هورامان را در کمک به مدیریت کلان، یکپارچه و واحد منطقه بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی منطقه هورامان از دیگر پیامدهای جهانی شدن آن است.

,

با ثبت جهانی منطقه هورامان دریچه ای جدید برای مردم با فرهنگ و تلاشگر این منطقه باز خواهد شد که امید است با همت مسئولین کشوری و استانی توسعه همراه با حفاظت از این منطقه در اولویت قرار گیرد تا این گنجینه بی پایان برای آیندگان نیز ماندگار بماند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه