اخبار داغ

اینجا هم‌ مافیا جولان می دهند؛

سردرگمی کنکوری ها در هزارتوی انتخاب رشته/چطور انتخاب کنیم که پشیمان نشویم؟

سردرگمی کنکوری ها در هزارتوی انتخاب رشته/چطور انتخاب کنیم که پشیمان نشویم؟
این روزها با جولان مافیای کنکور و تعدد مشاورنماها، کنکوری ها شرایط آشفته و پر استرسی را سپری می کنند و بر سر دو راهی انتخاب رشته و مشاور واقعی قرار گرفته اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ با اعلام نتایج کنکور و آغاز فرایند انتخاب رشته از دیروز، جو ملتهبی برای کنکوری‌ها و خانواده‌های آنها ایجاد شده است، چرا که باید برای انتخابی سرنوشت ساز تصمیم بگیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,


از سویی این روزها، حواشی و اخبار صحیح و غلط در این باره در فضای رها شده مجازی رونق پیدا کرده است و به خصوص با جولان مافیای کنکور بازار‌ انتخاب‌رشته داغ شده و شاهد آشفته بازار آن هستیم، چراکه خیلی ها چه آن هایی که تخصص دارند و چه کسانی که از علم کافی برخوردار نیستند و هیچ اطلاع درستی درباره رشته ها، آینده شغلی و انتخاب درست ندارند، مشغول انتخاب رشته می‌شوند.

در این میان بسیاری از داوطلبان در هزارتوی انتخاب رشته و در دام مشاوران بی تجربه گرفتار و برای تشخیص صحیح از غلط سردرگم می شوند و نمی توانند، تشخیص دهند، سرنوشت شان را به دست چه شخصی بسپارند.

کم نیست تعداد کسانی که در سال های گذشته با انتخاب رشته اشتباه و سپردن آینده شان به دست افراد غیر متخصص، سال ها زحمات شان یک شبه بر باد رفته است، بدون تردید اطلاع از برخی ویژگی‌های مشاوران واقعی و نکاتی در این راستا می تواند مثمر باشد.

افزایش جمعیت مدعی مشاور بودن

حسینعلی شیرازی، مشاور و روانشناس در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره بیان کرد: تعداد مشاوران ‌رسمی کنکور و تحصیلی بسیار کم‌ است، اما در زمان انتخاب رشته ناگهان جمعیت بسیاری مدعی مشاور بودن هستند، بنابراین باید کنکوری ها سراغ مشاورانی بروند که در مدارس فعالیت دارند، چراکه به روزترین اطلاعات در زمینه رشته‌ها و دانشگاه‌ها در اختیار آن هاست.

به گفته وی، انتخاب ‌رشته ‌مجازی، از طریق نرم افزارها می تواند کمک کند، اما به تنهایی کافی نیست، در همین راستا توصیه می شود سراغ مشاورانی بروید که کار اصلی انتخاب رشته را خودشان انجام می دهند به دیگران به ویژه دانشجویان نمی سپارند.

این روانشناس اضافه کرد: به طور قطع یک فرد آنقدر توانایی ندارد که در انتهای کار و بعد از انتخاب رشته توسط کمک مشاوران، تشخیص دهد که ۱۰۰ تا ۱۵۰ رشته انتخاب شده درست است یا خیر.

شیرازی گفت: تا زمانی که نتیجه را مشاهده نکردید برای انتخاب رشته اقدام و عجله نکنید، چراکه همه مشاوران در این رابطه فرصت کافی دارند که راهنمای خوبی برایتان باشند.

اهمیت برخورداری از تخصص مشاوره کنکور

وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت مشاوران با تجربه در انتخاب رشته کنکور، اذعان کرد: معلمان، دانشجویان و سایر افراد شاید فقط در یک زمینه تخصص داشته باشند، اما شما باید مشاوری انتخاب کنید که ضمن داشتن اطلاعات در تمام رشته‌ها، سابقه کار بیشتر و فقط تخصص مشاوره کنکور را داشته باشد.

این مشاور تاکید کرد: مشاوری را که در مقاطع دیگر فعالیت دارد و افرادی را که کار تدریس و مشاوره را همزمان انجام می دهند، انتخاب نکنید، سازمان سنجش مشاور ندارد و وزارت علوم هم به کسی مدرک مشاوره نمی‌دهد، تنها مشاورانی رسمی هستند که در مدارس فعالیت دارند.

تست ‌های شخصیت ‌شناسی پاسخگوی نیاز داوطلبان نیست

وی با بیان این که روانشناسان و تست ‌های شخصیت ‌شناسی که در سال ‌های اخیر خیلی مرسوم شده است، نمی‌توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای شما برای انتخاب درست رشته‌ها و مشاوره کنکور باشند، اضافه کرد: انتخاب رشته علاوه بر علاقه و اطلاع از استعداد و توانایی‌های فرد باید منطقی هم باشد.

شیرازی اظهار کرد: انتخاب برخی رشته ‌ها به واسطه اینکه در تست شخصیت ‌شناسی به شما توصیه شده، ولی بازار کار ندارد، نمی‌تواند منطقی باشد. مراقب باشید که فریب وعده ها را نخورید و منطقی عمل کنید، چراکه معجزه ‌اتفاق ‌نمی‌افتد و فردی با رتبه پنج رقمی، پزشکی یا دانشگاه های مطرح قبول نمی‌شود.

وی با بیان این که روش‌های مختلف انتخاب رشته با عناوین عجیب و غریب و مدرک مشاوره از ارگان و سازمان خاصی واقعیت ندارد، گفت: آنچه اهمیت دارد، رتبه شما در سهمیه است، بر اساس آمار سال‌های قبل می‌توان حدود قبولی را استخراج کرد و با در نظر گرفتن احتمالات و تغییرات دفترچه امسال انتخاب رشته تان شکل می‌گیرد.

شیرازی تصریح کرد: انتخاب رشته‌ای صحیح هست که بر اساس علایق و انتظارات شما از رشته و دانشگاه و با توجه به رتبه و ترازتان، بهترین رشته‌ها انتخاب و از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای قبولی در بهترین حالت استفاده شود. عجله نکنید، تحقیق کنید و برای آینده خود تصمیمات درست بگیرید.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
, افزایش جمعیت مدعی مشاور بودن, افزایش جمعیت مدعی مشاور بودن,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اهمیت برخورداری از تخصص مشاوره کنکور, اهمیت برخورداری از تخصص مشاوره کنکور,
,
,
,
,
,
, تست ‌های شخصیت ‌شناسی پاسخگوی نیاز داوطلبان نیست, تست ‌های شخصیت ‌شناسی پاسخگوی نیاز داوطلبان نیست,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه