اخبار داغ

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود/ ضرورت ورود محصولات به بورس جهت افزایش سهم کشاورز

سود محصولات کشاورزی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود/ ضرورت ورود محصولات به بورس جهت افزایش سهم کشاورز
ساربان با بیان اینکه اکثر سود محصولات تولیدی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود درصورتی‌که این سود باید به جیب کشاورز برود، گفت: ورود محصولات کشاورزی به بورس و توسعه صنایع تبدیلی باعث می‌شود سود واقعی محصولات به کشاورز برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی ساربان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار صبح توس، اظهار داشت: استان خراسان رضوی در زیر بخش محصولات باغبانی، رتبه دوم کشور را از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است و محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انگور به ترتیب بیشترین درآمد ناخالص شامل می‌شود و جزو مزیت‌های نسبی بخش کشاورزی استان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه این محصولات ازاین‌جهت که بر اساس عرضه و تقاضا در بازار به فروش می‌رسند دچار نوسان قیمت می‌شوند که از عمده مشکلات آن است، خاطرنشان کرد: محصولات پسته، زعفران و انگور چون صادراتی هستند گاهاً دچار تغییر قیمت شدید می‌شوند و در این زمان واسطه‌ها وارد عرصه می‌شوند و اختیار تعیین قیمت را از تولیدکننده واقعی می‌گیرند.

,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه دلالان بازار محصولاتی نظیر انگور و کشمش را در اختیار دارند، تصریح کرد: سطح زیر کشمش انگور در خراسان رضوی ۲۹ هزار و ۱۳۰ هکتار است که از این سطح، ۲۱ هزار و ۴۳۰ هکتار به‌صورت آبی و ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار به‌صورت دیم کشت شده است.

,

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های خلیل‌آباد، قوچان، کاشمر و جغتای به ترتیب جایگاه اول تا چهارم سطح زیر کشت این محصولات را در استان دارا هستند، اذعان کرد: استان خراسان رضوی بعد از قزوین و آذربایجان غربی جایگاه سوم سطح زیر کشت انگور را دارد.

,

ساربان با بیان اینکه به طور معمول ۶۰ تا ۷۰ درصد انگور تولیدی تبدیل به کشمش می‌شود، عنوان کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول باهدف حذف واسطه‌ها و کسب ارزش افزوده بیشتر نسبت به راه‌اندازی به بورس کشمش در منطقه ترشیز در سال ۱۳۹۹ اقدام شد.

,

 

,

دلالان نقش پررنگی در فروش محصولات کشاروزی دارند

, دلالان نقش پررنگی در فروش محصولات کشاروزی دارند,

وی مرجعیت قیمت را یکی از کارکردهای بورس دانست و تشریح کرد: کشمش وارد بورس شد تا در فصل برداشت از سقوط شدید قیمت‌ها جلوگیری شود و از طرف دیگر بحث استانداردسازی محصول هم مطرح شود زیرا بورس با اعلام استانداردهای لازم، تولیدکننده را تشویق به تولید کیفی محصول می‌کند.

,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در راستای حذف یا کاهش واسطه‌ها و دلالان برای اولین‌بار در سال ۹۹ کشمش سبز خلیل‌آباد به‌عنوان قطب تولید انگور استان وارد بورس شد، بیان کرد: کشاورزان بعدازاین امر برای اطلاع از ارزش محصول خود، قیمت‌ها را از تابلوی بورس جویا می‌شدند و تأثیر بسیار مطلوبی در منطقی کردن قیمت داشت.

,

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه سال گذشته حدود ۱۰ تن کشمش سبز در بورس بارگذاری شد ولی همین میزان باعث افزایش قیمت محصول شد و نیازی به ورود دولت نبود، تاکید کرد: واسطه‌ها و دلالان از گذشته‌های دور نقش پررنگی در فروش محصولات بخش کشاورزی داشتند ولی متأسفانه این افراد ساماندهی نشدند.

,

ساربان با اشاره به اینکه اکثر سود محصولات تولیدی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود درصورتی‌که این سود باید به جیب کشاورز برود، ابراز کرد: معمولاً دلالی در اکثر محصولات کشاورزی وجود دارد به‌خصوص در محصولاتی که بیشتر برای صادرات به کار برده می‌شوند.

,

وی با تاکید بر اینکه ورود محصولات کشاورزی به بورس می‌تواند قیمت را شفاف کند حتی برای محصولی نظیر زعفران نیازمند ورود به بورس بین‌المللی دارد، اظهار داشت: متأسفانه در طول این ۴ دهه گذشته که بخش کشاورزی توسعه داشته، واسطه‌ها و دلالان نظام‌مند نشدند و هیچ تعهدی نسبت به دولت از نظر دارایی و مالیات نداشتند و گاهاً پیش‌خرید محصولات را داشتند و در برخی اوقات مردم هم به وجود آنها عادت کردند و آنها را به‌عنوان افراد خدمات‌دهنده معرفی می‌کنند.

,

 

,

بورس می‌تواند به نظام‌مند شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند

, بورس می‌تواند به نظام‌مند شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر ساماندهی واسطه‌های بخش کشاورزی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سهم کشاورز و سهم دلالان یا واسطه‌ها از فروش محصول باید تعریف شده و مشخص باشد و در غیر این صورت این موارد به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

,

وی با بیان اینکه بورس می‌تواند به نظام‌مند شدن و ساماندهی واسطه‌ها کمک کند و قطعاً منافع کشاورز نسبت به گذشته بهتر دیده می‌شود، تصریح کرد: صنعت پیشرفته‌ای در حوزه کشمش و انگور که بتواند کیفیت محصول را برای صادرات تأمین کند نداریم و به‌جای اصرار بر تولید کشمش زرد باید به سمت توسعه واحدهای فراوری حرکت کنیم.

,

ساربان با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌تواند باعث واقعی شدن ارزش محصولات کشاورزی به‌خصوص انگور و کشمش شود و سود واقعی محصول به کشاورز برسد، اذعان کرد: سرمایه‌گذاران باید در حوزه فراوری محصولات انگور ورود کنند چون بهترین محصولات را می‌توان از انگور تولید کرد.

,

وی با تاکید بر اینکه زمانی که بخش زیادی از انگور تولیدی تبدیل به کشمش زرد با گوگرد می‌شود قطعاً کشورها به جز کشورهای خاص از آن استقبال نمی‌کنند، عنوان کرد: کشورهای زیادی به دنبال محصول باکیفیت و سالم هستند و اگر بتوانیم محصول مدنظر را تولید کنیم مطمئناً بازار محصول خود را پیدا خواهیم کرد.

,

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین در ادامه تشریح کرد: صنایع نقش مهمی در ارزش افزوده و نگهداری انگور و کشمش دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه