اخبار داغ

کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

واقعه مباهله، یعنی ایثارگری و گذشت از همه چیز برای احیای اسلام

واقعه مباهله، یعنی ایثارگری و گذشت از همه چیز برای احیای اسلام
حجت الاسلام حبیب‌الله زمانی گفت: درسی که می‌توان از واقعه مباهله گرفت این بود که پیامبر عظیم اسلام(ص) خود و عزیزترین اعضای خانواده‌اش را وارد میدان می‌کند، که خود نوعی ایثارگری در راه احیا امر خداوند است، در واقع در راه دین و ارزش‌های دینی هر انسانی باید خود و عزیزترین افرادش را وارد میدان کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حبیب الله زمانی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: فردا بیست و چهارم ذی‌الحجه مصادف است با عید مباهله، خداوند در آیه 61 سوره آل عمران قرآن کریم می‌فرماید:" فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

وی افزود: آیه فوق به آیه مباهله معروف است و زمانی نازل شد که قرار بود جمعی از مسیحیان نجران با حضرت محمد مصطفی (ص) درخصوص حسن نیت طرف مقابل با یکدیگر مباهله کنند.

کارشناس مذهبی ادامه داد: طبق این قرار، مقرر شد طرفین در محلی حاضر شوند و علیه یکدیگر نفرین کنند، نفرین هر کسی اجابت شد مشخص می‌شود که وی برحق است.

زمانی عنوان کرد: درسی که می‌توان از این واقعه گرفت این بود که پیامبر عظیم اسلام (ص) خود و عزیزترین اعضای خانواده‌اش را وارد میدان می‌کند، که خود نوعی ایثارگری در راه احیا امر خداوند است، در واقع در راه دین و ارزش‌های دینی هر انسانی باید خود و عزیزترین افرادش را وارد میدان کند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی از ایثارگری‌ اشاره شده در آیه 61 سوره آل عمران را به کرات در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم و بودند خانواده‌هایی که چندین تن از عزیزانشان را در را در راه دفاع از کشور و انقلاب اسلامی ایران تقدیم کردند.

کارشناس فرهنگی اضافه کرد: حضرت محمد مصطفی (ع) با انجام مباهله آن هم با عزیزترین اعضای خانواده‌اش نشان داد که برحق است، زمانی که کار برای رضای خداوند باشد مسیر هموار می‌شود.

زمانی یادآور شد: بعد از ورود پیامبر مکرم اسلام و همراهان اندک ایشان، مسیحیان وقتی این صحنه را دیدند بر حق بودن آن اعتراف کرده و از ترس اینکه مبادا گرفتار نفرین شوند تسلیم و حاضر شدند زیر پرچم اسلام باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روز پنجشنبه نیز روز تکریم خانواده است، بیان کرد: دلیل این نامگذاری نزول آیات سوره انسان است که بعد از روزه‌داری سه روزه خانواده حضرت علی (ع) و فاطمه الزهرا (س) و بخشش افطاری از سوی ایشان به مسکینان و یتمیان نازل شدند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه