اخبار داغ

در المپیک توکیو ۳۸ تیرانداز عمدتا سطح یک دنیا پس از مهیار صداقت قرار گرفته بودند

هاشمی: نتایج تیم ملی تفنگ بد نبود/ مردم از قهرمانانشان انتظار مدال دارند

هاشمی: نتایج تیم ملی تفنگ بد نبود/ مردم از قهرمانانشان انتظار مدال دارند
سرمربی تیم ملی تفنگ گفت: واقعا نمی‌توانم متوجه علت درج عناوینی مانند ناکامی، شکست و سقوط آزاد که توسط بعضی از خبرگزاری‌ها به نتایج خوب تیم تفنگ شده بود، بشوم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، الهام‌ هاشمی درباره عملکرد شاگردانش در المپیک توکیو اظهار داشت: هرچند تیم ملی تفنگ کشورمان موفق به کسب مدال در المپیک توکیو نشد اما عملکرد ورزش‌کاران این رشته با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که داشتند کاملا رضایت بخش بود.

او در ادامه گفت: کمتر از یک‌ماه پیش تیم ملی تفنگ بادی زنان ایران در جام جهانی کرواسی به مقام قهرمانی جهان دست یافت.
هاشمی در خصوص قضاوت رسانه تصریح کرد: نگاهی به قهرمانان نام‌داری که در رشته‌های مختلف تفنگ در المپیک توکیو پس از ملی‌پوشان ما قرار گرفتند، هم‌چنین مقایسه اجمالی امتیازات با المپیک قبلی با وجود بودجه‌ای که جهت آماده‌سازی این تیم برای المپیک ریو با حضور سرمربی خارجی هزینه شده بود گواه بر این ادعاست.

هاشمی درباره انتقادات رسانه‌ها تاکید کرد: متاسفانه طی روزهای گذشته بعضی از خبرگزاری‌ها نتایج تیم تفنگ در توکیو را زیر سؤال برده و تحلیل‌های نادرستی بر آنچه که شکست نامیده‌اند عنوان کرده بودند! من در اینجا اشاره‌ای به نتایج ملی‌پوشان کشورمان و بعضی از قهرمانان دیگر کشورها خواهم داشت و قضاوت چگونگی عملکرد این تیم را به صاحب نظران این رشته می‌سپارم.

سرمربی تیم ملی تفنگ در مورد عملکرد مهیار صداقت در تفنگ بادی مردان گفت: مهیار صداقت با امتیاز ۶۲۹.۱ با اختلاف تنها ۰.۱ امتیاز از رسیدن به فینال باز ماند و به مقام نهم المپیک رسید. این درحالی‌ست که طی ساله‌ای گذشته تقریبا در همه مسابقات جهانی امتیاز ۶۲۷ برای رسیدن به فینال کافی بود.

وی در ادامه گفت: رکورد تفنگ بادی مردان ایران در المپیک ریو ۲.۶۲۲ بوده است. در المپیک توکیو ۳۸ تیرانداز عمدتا سطح یک دنیا پس از مهیار صداقت قرار گرفته بودند که از آن جمله می‌توان به: کامینسکی از روسیه دارنده ۱۶ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۵ برنز جهانی، پانوار از هند رنک ۲ تفنگ بادی جهان و دارنده ۷ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز جهانی، کومار از هند دارنده ۳ نقره و ۲ برنز جهانی، هم‌چنین قهرمانان بزرگ دیگری از کشورهای نروژ، کره جنوبی، اتریش، جمهوری چک، بلاروس، کرواسی، چین تایپه، ژاپن، استرالیا، لهستان، لیتوانی، اوکراین، آرژانتین و ایتالیا نام برد.

هاشمی تصریح کرد: رنک یک تفنگ بادی مردان جهان اشتوان پنی از مجارستان دارنده ۱۱ مدال طلا، ۱۱ نقره و ۱۳ برنز جهانی با امتیاز ۴.۶۲۹ تنها ۳.۰ امتیاز از مهیار بالاتر زده و با رتبه هفتم به فینال رسید.
سرمربی تیم ملی تفنگ ایران در خصوص عملکرد تیم میکس اذعان داشت: تیم میکس تفنگ متشکل از نجمه خدمتی و مهیار صداقت با وجود پشت سر گذاشتن ۱۴ تیم، دو تیم از صربستان، دو تیم از استرالیا، کرواسی، دانمارک، بلاروس، ایتالیا، جمهوری چک، آرژانتین، مصر، یکی از تیم‌های کره جنوبی، ژاپن و هند با کسب مقام پانزدهم و با اختلاف ۳ امتیاز، از رسیدن به مرحله بعد بازماند این درحالی‌ست که تیم میکس تپانچه با پشت سر گذاشتن  ۱۲ تیم و با رتبه هشتمی در مرحله مقدماتی، موفق به صعود به مرحله نیمه‌نهایی و نهایتا کسب مقام پنجم شد. ضمن اینکه مجددا کسب این افتخار بزرگ را خدمت آن بزرگواران صمیمانه تبریک عرض می کنم باید اشاره کنم تیم میکس تفنگ باوجود اینکه تیم‌های بیشتری را در دور مقدماتی پشت سر گذاشته بود اما به‌دلیل تعداد زیاد تیم‌ها موفق به صعود نشد و در جایگاه پانزدهم باقی ماند. در المپیک ریو رشته میکس وجود نداشت.

هاشمی به مقایسه عملکرد زنان ایران در تفنگ سه وضعیت المپیک ریو و توکیو پرداخت و گفت: نجمه خدمتی با امتیاز ۱۱۶۵ هجدهم و فاطمه کرم زاده با امتیاز ۱۱۶۳ بیست و دوم شدند. رنک یک دنیا در این رشته خانم مکینتاش از انگلیس که جهت آمادگی حضور در المپیک بهترین تمرینات با بهترین امکانات روز دنیا را زیر نظر پدرش که مربی اختصاصی اوست، پشت سر گذاشته بود با امتیاز ۱۱۶۷ در جایگاه چهاردهم ایستاد.

هم‌چنین قهرمانانی از کشورهای چین، هر دو قهرمان کره جنوبی که یکی از مدعیان تفنگ سه وضعیت در جهان است، ایتالیا، کوبا، جمهوری چک، صربستان، مجارستان، دانمارک، ازبکستان، فرانسه، هند، مالزی، مغولستان، پورتوریکو، مصر، استرالیا و اندونزی پس از نمایندگان کشورمان قرار گرفتند.
وی در ادامه گفت: در المپیک ریو که تعداد تیرهای سه وضعیت زنان نصف تعداد کنونی یعنی ۶۰ تیر بود نجمه خدمتی با امتیاز ۵۸۳ به فینال رسیده بود و مه‌لقا جام بزرگ قهرمان نام‌دار کشورمان ۵۷۴ امتیاز به‌دست آورده بود. شاید با دو برابر کردن امتیازات المپیک ریو باتوجه به دوبرابر شدن تعداد تیرها در این المپیک بتوان مقایسه حدودی داشت.  با توجه به شرایط کلی کشور در زمان المپیک ریو و امکانات و بودجه‌ای که فدراسیون وقت، قبل از المپیک ریو در اختیار سرمربی خارجی تیم تفنگ قرار داده بود متوجه نتایج بسیار خوب تیراندازان ایران در این المپیک خواهیم شد.
هاشمی در مورد عملکرد صداقت در تفنگ سه وضعیت مردان گفت: مهیار صداقت با امتیاز ۱۱۶۸ امتیاز مساوی با نیکولو مارکوی ایتالیایی، دارنده ۳ مدال طلا، ۶ نقره و ۷ برنز جهانی بیستم شد.
مهیار صداقت در این رشته موفق شد ۱۹ قهرمان از کشورهای هند رنک ۲ دنیا، اوکراین، صربستان، کره جنوبی، لیتوانی، آمریکا، دو نماینده از استرالیا، دانمارک رنک ۸ جهان، ایتالیا، هر دو نماینده ژاپن میزبان بازی‌ها، نماینده دیگری از هند، مکزیک، آرژانتین، عمان، ترکیه، مصر و ونزوئلا را پشت سر بگذارد. در المپیک قبلی نیز با وجود شرایط خیلی بهتر تیم، قهرمان خوب کشورمان پوریا نوروزیان همین امتیاز را بدست آورده بود.

سرمربی تیم ملی تفنگ در خصوص عمکلرد تفنگ بادی زنان گفت: فاطمه کرم‌زاده با امتیاز ۹.۶۲۴ در جایگاه ۲۳ المپیک ایستاد و ۲۷ قهرمان المپیکی دیگر از جمله رنک ۴ جهان از چین تایپه، قهرمان صربستانی دارنده ۹ مدال طلا، ۴ نقره و ۵ برنز جهانی، قهرمان کرواسی دارنده ۱۳ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۹ برنز جهانی، قهرمان هندی دارنده ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۱ برنز جهانی هم‌چنین تیراندازانی از دانمارک، ژاپن، استرالیا، قرقیزستان، بلاروس، مغولستان، اندونزی، کوبا، مصر، آرژانتین و جمهوری چک پس از او بودند.
هاشمی درمورد عملکرد صادقیان خاطرنشان کرد: هم‌چنین در این ماده آرمینا صادقیان جوان ترین عضو کاروان ایران که با کسب مقام چهارم جهان موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود با امتیاز ۶.۶۲۲ سی ام شد که ۲۰ تیرانداز برتر جهان پس از وی قرار داشتند. در المپیک ریو که تعداد تیرهای تفنگ بادی زنان ۴۰ بود الهه احمدی قهرمان شایسته کشورمان با امتیاز ۸.۴۱۷ به فینال رسیده بود و نجمه خدمتی با امتیاز ۷.۴۱۵ دهم شده بوده بود.

هاشمی درمورد تیم تفنگ بادی زنان ایران گفت: این تیم متشکل از نجمه خدمتی، فاطمه کرم‌زاده و آرمینا صادقیان کمتر از یک ماه پیش در جام جهانی تیراندازی در اوسیک کرواسی موفق به کسب مدال طلای جهان شده بود و در بخش انفرادی فاطمه کرم زاده که با کسب بالاترین امتیاز بین کل شرکت کنندگان زن و مرد حاضر در جام جهانی با رکورد ۶.۶۳۳ تنها ۴.۰ زیر رکورد جهان به‌عنوان نفر اول وارد فینال شده بود نهایتا به مقام چهارم جهان در آن مسابقات رسید.

او درباره شرکت کنندگانی که با وایلد کارت در المپیک حاضر شدند گفت: بدیهی است همه شرکت‌کنندگان در المپیک به‌جز یکی دو نفر که با وایلد کارت اجازه حضور می‌یابند از قهرمانان جهان هستند و پیش بینی نتایج کاملا غیرممکن است. در رشته‌های تیراندازی بازی‌های المپیک که ۵۰-۴۰ نفر شرکت کنندگان تقریبا هم‌سطح در هر رشته همه باهم رقابت می‌کنند، یک‌دهم امتیاز که واقعا تفاوتی نیست اما جایگاه تیراندازان را چندین رده جابه‌جا می کند و باعث راه‌یابی یا عدم راه‌یابی تیراندازان به فینال می‌شود.

وی در ادامه گفت: تقریبا همه کشورهای دیگر که به این امر واقفند از کسب هر رتبه‌ای در المپیک خوشنود هستند چرا که حضور در المپیک و قرار گرفتن در جمع بهترین‌های دنیا خود بزرگ‌ترین افتخاری‌ست که ممکن است نصیب یک ورزشکار شود. به‌عنوان مثال در رشته‌های تفنگ مردان بعضی از کشورهای مطرح دنیا در تیراندازی مانند آلمان مهد تیراندازی دنیا، انگلیس، سوئیس، اتریش، فرانسه و فنلاند اصلا موفق به کسب سهمیه نشده بودند، نه در تفنگ بادی و نه در سه وضعیت.

هاشمی درباره نبود امکانات گفت: مطلبی را که هیچگاه فراموش نمیکنم این است که بعد از مسابقه سه وضعیت زنان، تیرانداز آمریکایی که سالها در بهترین شرایط و با بهترین تجهیزات و مهمات تمرین کرده بود، پس از کسب رکورد ۱۱۶۷ با خوشحالی در آغوش مربیش قرار گرفت اما من شاهد گریه های دردناک نجمه خدمتی بودم که تنها یک ماه و نیم با فشنگ تمرین کرده بود و با وجود همه مشکلات و کمبودها و در باد نسبتا شدید روز مسابقه به رکورد ۱۱۶۵ رسیده بود تنها دو امتیاز کمتر از تیرانداز انگلیسی رنک یک دنیا و تیراندازان آمریکایی، هندی و لهستانی.در رشته‌های تیراندازی، ورزشکاران هر ماده که گاهی در مسابقات جهانی تعدادشان بیش از صد نفر است، همه باهم رقابت می‌کنند و تنها ۸ نفر اول به فینال می رسند.

هاشمی تاکید کرد: رشته تیراندازی حذفی ندارد و رتبه نفر نهم تا آخر بلافاصله پس از دور مقدماتی مشخص می‌شود. بارها اتفاق افتاده که فرد یا افرادی با امتیاز مساوی با رتبه هشتم از راه‌یابی به فینال و فرصت مبارزه برای کسب مدال باز مانده‌اند. جملاتی مانند حذف زودهنگام در مورد این رشته مفهومی ندارد. باتوجه به نتایج ملی‌پوشان تفنگ در توکیو که به آن‌ها اشاره کردم واقعا نمی‌توانم متوجه علت درج عناوینی مانند ناکامی، شکست، سقوط آزاد و.... که توسط بعضی از خبرگزاری‌ها به نتایج خوب تیم تفنگ شده بود، بشوم. در همه رشته‌های ورزشی دیگر پشت سر گذاشتن تنها یک ورزشکار یا یک کشور دیگر، پیروزی بزرگی برایمان محسوب می شود اما در رشته تیراندازی پشت سر گذاشتن ۴۰-۳۰ تیرانداز دیگر که گاهی بیشتر آنان از قهرمانان بزرگ دنیا هستند سقوط نام می‌گیرد آنهم سقوط آزاد؟!

وی با انتقاد از خبرنگاران در روز خبرنگار گفت: امیدوارم روزی خبرنگاران، مسئولان ورزشی و مردم عزیز کشور ما هم انقدر با رشته‌های مختلف تیراندازی آشنایی پیدا کنند که هم متوجه نیازهای کاملا متفاوت رشته‌های مختلف تیراندازی باشند و به‌خاطر کسب مدال طلا در رشته تپانچه بادی توسط قهرمان ارزنده جهان و المپیک، جناب آقای جواد فروغی که اولین مدال تاریخ المپیک را برای ورزش تیراندازی به ارمغان آوردند، گله مندی رشته تفنگ از کمبود تجهیزات و مهمات را  بهانه عنوان نکنند.

هاشمی در انتها گفت: نگاهی گذرا به تیراندازی تپانچه بادی و تفنگ خصوصا در رشته سه وضعیت، حتی توسط کسانی‌که هیچ آشنایی با رشته‌های تیراندازی ندارند، تفاوت فاحش نیاز این دو رشته به تجهیزات و دقت مهمات مورد نیاز را نشان می دهد و هم این‌که کسب رکوردهای کاملا قابل قبولی که منجر به کسب مدال یا راهیابی به فینال نشده است را زیر سؤال نبرند. هرچند حق مسلم مردم شریف ایران است که از همه قهرمانانشان انتظار مدال داشته باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه