اخبار داغ

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت و گو با دانا:

فرهنگ و هنر در دولت گذشته یتیم و مثل یک بچه سر راهی بود

فرهنگ و هنر در دولت گذشته یتیم و مثل یک بچه سر راهی بود
کوروش زارعی، کارگردان و بازیگر تئاتر معتقد است در این هشت سالی که گذشت به کلی حوزه فرهنگ و هنر رها شده بود و متولی خاصی نداشت و همه مثل یک یتیم و بچه سر راهی به آن نگاه می کردند.
[

کوروش زارعی، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره عملکرد دولت گذشته در خصوص فرهنگ و هنر گفت: وقتی که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، گمانمان این بود چون ایشان ملبس به لباس روحانیت هستند، هرچند در قامت سیاست، در ابتدا یک شخصیت فرهنگی به حساب می آیند همان طور که امام راحل نیز با همین لباس یک انقلاب فرهنگی کردند و ما انقلاب را قبل از وجه سیاسی آن، به شکل فرهنگی می بینیم.

, کوروش زارعی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: تصورمان این بود فرهنگ و هنر مملکت با حضور ایشان در مقام ریاست جمهوری، رشد و ارتقا پیدا می کند و امیدوار بودیم تا اتفاقات خوبی برای هنرمندان و فرهنگیان بیافتد. اما نه تنها این اتفاق نیافتاد، بلکه در این هشت سال به کلی حوزه فرهنگ و هنر رها شده بود و مثل یک یتیم و بچه سر راهی به آن نگاه می کردند.

,

زارعی افزود: متولیانی هم که در راس این حوزه بودند، نتوانستند کار مفیدی برای فرهنگ و هنر کشور انجام دهند و حتی در این دو سال آخر که بیشتر آن در شرایط کرونایی طی شد، این ناکارآمدی بیشتر مشهود و به چشم می آید.

,

زارعی با توجه به شرایط کرونایی جامعه و تاثیری که بر تئاتر داشت، گفت: بسیاری از هنرمندان به خصوص تئاتری ها در این دوران سخت کرونایی گرفتار نان شبشان بودند، گرفتار کرایه خانه های سنگین بودند و هیچ کس پاسخگوی تمام نامه ها، پیگیری ها و مطالبات و درخواست های ما نشد؛ اصلا برای مسئولان این حوزه مهم نبود که بر سر ما چه آمده است.

,

مدیر مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری با تاکید بر اینکه دولت یازدهم و دوازدهم به فرهنگ و هنر بسیار ظلم و جفا کرد، افزود: اکثر هنرمندان در رشته های مختلف هنری گلایه های بسیاری در این خصوص دارند. ما بارها چه در مصاحبه هایمان و چه نامه نگاری هایی که انجام دادیم درخواست داشتیم که تئاتر به عنوان شغل و حرفه مشخص در قانون تعیین تکلیف شود تا در چنین شرایط بحرانی که هنرمند تئاتری کاری به جز این ندارد، حداقل بتواند از بیمه بیکاری استفاده کند تا لااقل معیشت خود را بگذراند.

,

این کارگردان تئاتر افزود: من خواهشم از مسئولان دولت سیزدهم این است که لااقل در این شرایط سخت فکری به حال هنرمندان تئاتر بکنند؛ چون تئاتر هنری است که فروش آنچنانی ندارد و متکی به حمایت های دولتی است. یک هنرمند تئاتری ممکن است پس از یک اجرا چندین ماه بیکار و خانه نشین شود. بسیاری از دوستان ما که ارشد و دکترا هم گرفته اند، جایی نیست تا آنها را استخدام کند و تدریس آنها در دانشگاه ها نیز نهایتا مبلغ 4-3 میلیونی در ماه نصیب آنها می شود که با این شرایط بد اقتصادی، فاجعه است.

,

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید آقای رئیسی که نشان داده اند آدم عادل و با انصافی هستنند، این عدالت در حوزه فرهنگ، هنر و تئاتر رخ دهد و در بودجه سالیانه کشور، نگاه عادلانه ای به بودجه فرهنگ وهنر شود نه به مانند سالیان گذشته که کمترین بودجه به فرهنگ تعلق می گرفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه