اخبار داغ

آئین‌های سنتی عزاداری عاشورا در خراسان شمالی/ از سنگ زنی تا علم گردانی

آئین‌های سنتی عزاداری عاشورا در خراسان شمالی/ از سنگ زنی تا علم گردانی
مردم خراسان شمالی از دیرباز آیین های عزاداری و سوگواری ماه محرم را با شور و کیفیت خاصی برگزار می کردند و آئین های معنوی زیادی که در ماه محرم در این استان برگزار می شود، شناسایی شده اند که تاکنون حدود ۱۴ آیین به ثبت رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، خراسان شمالی گنجینه ای از فرهنگ های مختلف است، سرزمین اقوامی با زبان های مختلف که هر کدام از آنها آداب و رسوم خاصی برای برگزاری مراسم ها و آیین های عزاداری ماه محرم دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک،,  ,

 

,

سنگ‌زنی

, سنگ‌زنی, سنگ‌زنی,

سنگ‌زنی یکی از آئین های قدیمی مردم این استان در روز عاشوا است که همه ساله اجرا می شود، این آئین توسط مردم منطقه بام در شهرستان اسفراین اجرا می شود.

,

این آیین در روز عاشورا زمانی که دستجات عزاداری از جلوی درب مسجد اعظم بام عبور می کنند، توسط اعضای یکی از هیات ها در کنار مسجد انجام می شود.

,

طی این مراسم به جای اینکه افراد به سینه زنی بپردازند هر فرد دو سنگ کوچک دایره ای شکل را در دست گرفته و روبه روی یکدیگر قرار می گیرند و با سنگ های در دست گرفته شده یک ضرب جلوی پا، یک ضرب جلوی سینه و یک ضرب بالای سر زده می شود.

,

 

,

علم اندازی خراشا

, علم اندازی خراشا, علم اندازی خراشا,

علم اندازی یکی دیگر از مراسم قدیمی در روستای خراشا است که همه ساله توسط مردم در روز تاسوعا اجرا می شود.

,

بعد از پایان یافتن مراسم تاسوعا در این منطقه، هر هیاتی که به مسجد و حسینیه خود باز می گردد، علم را در داخل محوطه مسجد بر روی زمین قرار می دهد، انجام این مراسم روایتگر به شهادت رسیدن حضرت ابوالفضل عباس(ع) و افتادن علم ایشان بر زمین است.

,

از سوی دیگر تمامی مردم این روستا در این مراسم شرکت می کنند حتی اگر فردی از این روستا در این منطقه نیز حاضر نباشد خود را برای حضور در مراسم به آنجا می رساند.

,

 

,

آیین نخل گردانی با قدمتی ۴۰۰ ساله

, آیین نخل گردانی با قدمتی ۴۰۰ ساله, آیین نخل گردانی با قدمتی ۴۰۰ ساله,

«نخل‌گردانی» یکی از مهمترین مراسم در شهر جاجرم است که با شیوه‌های متفاوت این منطقه برگزار می‌شود.

,

آئین نخل گردانی در شهر تاریخی جاجرم از سابقه و پیشینه زیادی برخوردار است که تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه داران و نخل گردانان به ویژه افراد مسن نشان دهنده قدمت چند قرن این مراسم از گذشته تاکنون است.

,

صبح روز عاشورا هیات و دسته‌های زنجیر زنی با نظم خاصی در محلی به نام «حسینیه بزرگ» جمع می‌شوند و از هر هیات یک نوحه خوان به مدت پنج دقیقه نوحه سرایی می‌کند و مردم سینه و زنجیر می‌زنند و عزاداری تا ظهر ادامه می‌یابد.

,

عزاداران جاجرم هرسال در روز عاشورا، نخل را به سمت میدان حسینیه این شهر حمل می‌کنند که حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در برداشتن نخل مشارکت دارند پس از ورود نخل‌ها به میدان، حرکت آن‌ها سرعت گرفته و سوگواران نیز حرکت خود را تندتر کرده و به دنبال نخل‌ها می‌دوند.

,

در دور سوم نخل اول و در دور چهارم نخل دوم بر زمین گذاشته می‌شود، اما چرخیدن علم‌ها هنوز ادامه دارد و چند بار دیگر دور میدان حسینیه حرکت می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند، سپس نخل‌ها در جای خود قرار می‌گیرد و مردم به سوی مزار شهدا واقع در بهشت مهزیار رهسپار می‌شوند.

,

انتهای پیام/گ

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه