اخبار داغ

کارگردان مستند «لحظه قطعی» در گفت وگو با دانا مطرح کرد؛

قصه‌های عکس به روایت عکاسان/ عکس‌های حاج قاسم بیشتر دیده شد

قصه‌های عکس به روایت عکاسان/ عکس‌های حاج قاسم بیشتر دیده شد
عبدالحسین بدرلو تهیه کننده و کارگردان مستند «لحظه قطعی» گفت: در این مستند سعی کردیم به سراغ عکس هایی برویم که در دل تصویر، قصه ای برای مخاطب خود داشته باشند و این ماجرا از سفر سوریه شروع شد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین بدرلو مدیر گروه مستند شبکه افق، مستندی به نام «لحظه قطعی» ساخته بود که پخش آن به تازگی از شبکه افق تمام شده است و به دلیل استقبال مخاطبان از این مستند، در گفت و گو با او از ایده ساخت این مستند تا بازخورد مخاطبان پرسیدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از ایده این کار بگویید که چگونه شکل گرفت؟

, از ایده این کار بگویید که چگونه شکل گرفت؟,

بدرلو: ایده این کار تقریبا پارسال شکل گرفت که در رابطه با عکس های سوریه است چون که خودم عکاس هستم و هم اینکه به سوریه سفر کرده بودم. مسئله این بود که یک سری عکس ها هستند که مخاطب فریمش رو می بیند و رد می شود و دیگر درگیر قصه آن نمی شود. بعضی از عکس ها یک اتفاقی پیش آمده که عکاس در آن لحظه این عکس را توانسته بگیرد و یا خود عکس یک اتفاقی دارد که کل آن ماجرا در عکس ثبت نشده و لازم است که یک کپشن یا قصه ای در کنار آن باشد ولی چون همه کپشن را  نمیخوانند به این فکر افتادیم که همه این عکس ها را روایت دار کنیم  و در آخر منتشر کنیم .

, بدرلو:, ., .,

سری اول این مجموعه حدود ۶۰ قسمت راجع به عکسهای سوریه است و ترجیح بر این بود که عکس جنگ صرفاً کار نشود و عکس های زندگی در کنار جنگ و قصه های مردم را کار کنیم که ۶۰ قسمت ابتدایی برای مرکز مستند حقیقت بود.

, .,

سری دوم را با شبکه افق قرار داد بستیم که از ۶۰ قسمت تشکیل شده است. ۱۰ قسمت مربوط به عکس های حاج قاسم است و  از آنجایی که قرار بر این شد که عکس های اجتماعی کار شود ۲۰ قسمت آن را عکس های راهیان نور کار کردیم و ۲۰ قسمت دیگر مربوط به عکس های کرونا است و قسمتهای دیگر موضوعش انتخاب نشده است ودر حال پیگیری هستیم که موضوع اجتماعی کار شود.

, . , .,

, , ,

چه سالی این پروژه کلید خورد و از چه زمانی به فکر این افتادید که نیاز هست این مستند را در این زمینه بسازید؟

, چه سالی این پروژه کلید خورد و از چه زمانی به فکر این افتادید که نیاز هست این مستند را در این زمینه بسازید؟,

بدرلو: تولید این کار برای سال ۹۹ است ولی ایده ماجرا به قبل تر برمی گردد؛ هنگامی که عکاسی میکردم این مسئله وجود داشت که وقتی عکسی را برای تدریس به کلاس میآوردم و توضیح که میدادم متوجه میشدم که برای مخاطب خیلی جذاب است که چه اتفاقی افتاده است تا من این فریم را ثبت کردم. به پیشنهاد یکی از دوستانم سال ۹۷ در اینستاگرام ۶ تا از عکس های سوریه با قصه هایش را به صورت عکس نوشت منتشر کردم که برای مخاطب خیلی جذاب بود. یک بار هم داخل دفتر خودمان با عکس گلزار شهدا این تست را زدیم و مدام آزمون و خطا انجام دادیم تا به یک قالب درستی دست پیدا کردیم.

, بدرلو:, , , ., .,

به موانع و سختی هایی که در مسیر ساخت مستند با آن مواجه شدید اشاره  کنید.

, به موانع و سختی هایی که در مسیر ساخت مستند با آن مواجه شدید اشاره  کنید.,

بدرلو: یکی از مسائل آن راجع به عکاسان بود. ما یک سری عکاس مستند ، خبری و اجتماعی داریم و مواجه شدن با عکس ها و با سوژه های آنها مقداری برای ما مشکل بود. مثلاً میدیدیم که فریم عکس آن فریم خوبی است ولی داستان را که از او می پرسیدیم داستان عکس را نمی دانست سوژه عکس خود را نمی شناخت و اصلاً نمی دانست کجا عکسش را عکاسی کرده است البته خودم هم عکاس هستنم و برای خودم هم این اتفاقات افتاده و تجربه خودم هم بوده است و به همین دلیل برای ما مشکل بود که به تعداد زیادی عکس خوب دست پیدا کنیم و ما مجبور بودیم همه را حذف کنیم چون اولویت با عکس هایی بود که داستان و روایت داشتند.

, بدرلو, , .,

مشکل دیگری هم که وجود داشت این بود که ما با عکاسانی روبرو بودیم که با زبان تصویر با مخاطبانشان  حرف میزنند و اهل قصه گفتن و داستان تعریف کردن نبودند. روزهایی بود که ما در یک روز  ممکن بود ۱۰ تا قصه را ضبط کنیم ودر یک روز دیگر ممکن بود ۳تا ضبط کنیم و این باعث می شد ما تعدادی از ویدئو هایمان را نتوانیم منتشر کنیم به این دلیل که عکاس و راوی بیان خوبی نداشته است .

, , .,

, ,

نهاد اجرایی یا مجموعه ای خاص از شما حمایت کردند؟

, نهاد اجرایی یا مجموعه ای خاص از شما حمایت کردند؟,

بدرلو: در هریک از این مجموعه ها به این دلیل که دوستان از بچه های عکاس بودند و با بنده آشنایی داشتند  همه لطف داشتند سری اول عکس های مجموعه سوریه،  خانه عکاسان ایران و حوزه هنری کمک کردند و لوکیشن در اختیارمان قرار دادند که ما در آن مجموعه ضبط داشته باشیم و لوکیشن دوم در استودیو شبکه افق انجام گرفت.

, بدرلو: ,

 بازخورد مخاطبین پس از تولید و پخش در صدا و سیما به چه شکل بود.

,  بازخورد مخاطبین پس از تولید و پخش در صدا و سیما به چه شکل بود., .,

 بدرلو: باز خورد مخاطبان خوب بود و بیشترین قسمت هایی که زیاد دیده شد ،قسمت حاج قاسم بود. مخاطبان عکاس هم خیلی ها راضی بودند.

, بدرلو: , ., .,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه