اخبار داغ

داروخانه‌ها نیازمند تقویت؛

داروخانه‌های شبانه‌روزی یزد با «کمترین‌ها» چراغشان روشن می‌ماند/دخل داروخانه‌ها دیگر به خرجشان نمی ارزد

داروخانه‌های شبانه‌روزی یزد با «کمترین‌ها» چراغشان روشن می‌ماند/دخل داروخانه‌ها دیگر به خرجشان نمی ارزد
داروخانه های شبانه روزی یزد که این روزها اوج شلوغی خود را تجربه می کند در شیفت شب مراجعه چندانی ندارند و با کم ترین پرسنل و کم ترین هزینه چراغ داروخانه را روشن نگه می دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، زمانی که یک فرد بیمار می شود ولو یک سرماخوردگی ساده دارو و دسترسی به آن، مهم ترین دغدغه او می شود و سعی می کند از هر طریقی دارو درمان بیماری خود را بیابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شکل گیری بازارهای کاذبی چون بازار دارو ناصرخسرو در پایتخت هم از همین دغدغه مردم شکل گرفته اما نه با هدف رفع دغدغه بلکه مسیری برای تیغ زدن و شیادی از مردمی که برای زنده ماندن بیمارانشان به هر کسی جهت دستیابی به دارو رو می زنند.

,

با شیوع ویروس کرونا به ویژه در موج پنجم که سویه جدید دلتا با سرایت بسیار بالا، جمع عظیمی از مردم دنیا را درگیر خود کرده است و ایران هم از این بلا مستثنی نیست مردم برای دستیابی به داروهای تجویز شده بیمارشان مجبور شدند ساعت ها در صف خرید دارو بایستند.

,

, ,

 

,

کمبود داروهای کرونا از یک سو و سیستم معیوب توزیع آن از سوی دیگر در قبال حجم بالای مراجعه کننده در پیک پنجم باعث شد تا بسیاری از داروخانه ها که داروی بیماران کرونایی را ارائه می کردند در شیفت شبانه هم فعال باشند.

,

اما شبانه روزی شدن داروخانه های معین توزیع دارو کرونا نیز این روزها به یکی از مطالبات مردمی بدل شده است که قصد نگارنده از این گزارش بررسی علل و چرایی امتنای داروخانه ها از شبانه روزی شدن است.

,

چرایی مخالفت داروسازان با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه

, چرایی مخالفت داروسازان با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه, چرایی مخالفت داروسازان با آیین نامه جدید تاسیس داروخانه,

چندی پیش نایب رئیس انجمن داروسازان ایران مهم‌ترین مشکل داروخانه‌ها در کشور را کمبود دارو دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم داروخانه‌ها، واقعا مشکل مردم است و اصلی‌ترین مشکل مردم هم در این زمینه، نبودن دارو است، گفت: چراکه اکنون ۵۲ درصد بازار داروی ایران در اختیار ۳۰۰ داروخانه‌ دولتی و ۴۸ درصد دیگر در اختیار ۱۳ هزار داروخانه خصوصی است و این اصلا متوازن نیست.

,

وی درباره موضوع آیین‌نامه تاسیس داروخانه‌ها، گفت: به طور مشخص پیش از این داروسازان برای اینکه بتوانند در شهرهای بزرگ داروخانه تاسیس کنند، سال‌ها می‌رفتند و در شهرهای کوچک و روستاها خدمت ارائه کرده و امتیار جمع می‌کردند. هرچقدر منطقه‌ای محروم‌تر بود، امتیاز بیشتری داشت و داروساز انگیزه بیشتری داشت تا به مناطق محروم و دور افتاده خدمت‌رسانی کند تا امتیاز جمع کند و بعد بتواند به شهرهای برخوردار آمده و داروخانه تاسیس کند. اکنون با این آیین‌نامه این شرط را برداشتند و اکنون با یکسری معیارهای مادی جایگزین کردند. به طوری که اگر داروخانه‌ای بزرگ‌تر باشد، یکسری امکانات تاسیساتی مانند پارکینگ، بالابر و ... داشته باشد، امتیاز بیشتری می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود که داروسازان بسیاری از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند و عملا شهرهای کوچک خالی از داروخانه می‌شود.

,

, ,

 

,

وی افزود:  از طرف دیگر تاسیس داروخانه هم در شهرهای بزرگ به صورت بی‌رویه زیاد می‌شود. با این اقدامات مشکلی هم از مردم حل نمی‌شود. مردم به جای اینکه به ۱۰ داروخانه مراجعه کنند و داروی‌شان را پیدا نکنند، تمایل دارند که در اولین داروخانه داروی‌شان را پیدا کنند.

,

۱۵ درصد از داروخانه‌ها عملا ورشکسته‌اند

, ۱۵ درصد از داروخانه‌ها عملا ورشکسته‌اند, ۱۵ درصد از داروخانه‌ها عملا ورشکسته‌اند,

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمارهایی که سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس تعداد نسخ داروخانه‌ها و میانگین دریافتی‌شان از بیمه‌ها ارائه می‌کنند، واقعا شاید نزدیک به ۶۰ درصد داروخانه‌های ایران از نظر درآمد و هزینه در نقطه سر به سر هستند؛ یعنی واقعا در آستانه ورشکستگی هستند و درآمدشان فقط هزینه‌هایشان را پوشش می‌دهد.

,

فاطمی تصریح کرد:  نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصد از داروخانه‌ها عملا ورشکسته‌اند و وقتی دخل و خرج‌شان را نگاه می‌کنید، عملا منفی هستند. شاید فقط ۱۰ درصد داروخانه‌ها در موقعیت‌های خاص بوده و ممکن است وضعیت خوبی داشته باشند.

,

در یزد یکی از داروخانه هایی که همیشه مرکز توزیع داروی بیماران خاص بوده و با شیوع کرونا برخی داروهای کرونا را هم توزیع می کند داروخانه هلال احمر یزد است که سابقه فعالیت این داروخانه به بیش از دو دهه می رسد.

, در یزد یکی از داروخانه هایی که همیشه مرکز توزیع داروی بیماران خاص بوده و با شیوع کرونا برخی داروهای کرونا را هم توزیع می کند داروخانه هلال احمر یزد است که سابقه فعالیت این داروخانه به بیش از دو دهه می رسد.,

یزدرسا برای بررسی این موضوع ماجرا را هم از سوی معاونت غذا و دارو و هم خود داروخانه هلال احمر یزد پیگیر شده است.

, یزدرسا برای بررسی این موضوع ماجرا را هم از سوی معاونت غذا و دارو و هم خود داروخانه هلال احمر یزد پیگیر شده است.,

داروخانه هلال احمر یزد بخواهد مجوز شبانه روزی را سریعا صادر می کنیم

, داروخانه هلال احمر یزد بخواهد مجوز شبانه روزی را سریعا صادر می کنیم, داروخانه هلال احمر یزد بخواهد مجوز شبانه روزی را سریعا صادر می کنیم,

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه در تمام داروخانه های شبانه روزی استان داروی کرونا توزیع می شود اظهار کرد: در تمامی مناطق شهر یزد حداقل یک داروخانه توزیع داروی کرونا وجود دارد.

,

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: ذهنیت اشتباه مردم، مبنی بر ارزان تر بودن قیمت دارو در داروخانه چمران عامل ازدحام جمعیت در این داروخانه است.

,

, ,

 

,

وی درخصوص چرایی شبانه روزی نشدن داروخانه هلال احمر یزد نیز گفت: داروخانه هلال احمر یزد هنوز درخواستی مبنی بر فعالیت شبانه روزی ارائه نکرده است.

,

مصدق اذعان کرد: مکاتباتی با مسئولین داروخانه هلال احمر شده تا در صورت تمایل، سریعا اقدامات لازم برای شبانه روزی آن انجام شود.

,

تعداد مراجعات؛ و نبود ضرورت برای شبانه روزی شدن داروخانه هلال احمر یزد

, تعداد مراجعات؛ و نبود ضرورت برای شبانه روزی شدن داروخانه هلال احمر یزد, تعداد مراجعات؛ و نبود ضرورت برای شبانه روزی شدن داروخانه هلال احمر یزد,

حمید پارسائیان معاون درمان، بهداشت و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص شبانه روزی نشدن این داروخانه در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: در گذشته درخواست شبانه روزی شدن داروخانه هلال احمر یزد دو مرتبه به جمعیت کشور ارسال شد اما با مخالفت کمیسیون ماده 20 وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی روبرو شد.

,

پارسائیان افزود: از سال گذشته ابلاغیه ای مبنی بر عدم ورود استان ها به ماجرای شبانه روزی شدن داروخانه های هلال احمر از جمعیت هلال احمر کشور صادر شد چراکه بررسی ها نشان می دهد این اقدام نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه موجب تضعیف داروخانه های هلال احمر می شود که در نهایت دود ان به چشم مردم خواهد رفت.

,

وی ادامه داد:مجوز فعالیت ها داروخانه هلال احمر یزد در روزهای عادی و در زمان بندی مشخص است اما در پی تعطیلی و اعمال محدودیت های دوهفته ای که در کشور اجرا شد بنا بر ابلاغیه مرکز و هماهنگی و موافقت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، داروخانه های هلال احمر یزد در ایام تعطیل رسمی محدودیت دو هفته ای مانند روزهای تاسوعا و عاشورا تعطیل نشد و فعالیت خود را ادامه داد.

,

, ,

پارسائیان ابراز کرد: مجموع مراجعاتی که در این ایام تعطیل به داروخانه هلال احمر شد با تعداد مراجعات یک روز شیفت عادی آن برابری نکرد و به گونه ای که در یک روز شیفت عادی قریب 200 نفر به داروخانه مراجعه می کنند اما در این ایام تعطیل این تعداد به 100 نفر هم نرسید!

,

وقتی دخل داروخانه ها به خرجش نمیزرد

, وقتی دخل داروخانه ها به خرجش نمیزرد, وقتی دخل داروخانه ها به خرجش نمیزرد,

معاون درمان، بهداشت و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان یزد عنوان کرد: با محاسبه هزینه های جانبی یک داروخانه وقتی دخل آن به خرج آن نیرزد و نتوان حداقل هزینه های جاری داروخانه را تامین کرد مطمئنا این داروخانه در تامین دارو و ارائه خدمات هم به مشکل برمی خورد و نهایت آن کسی که بیشتر از همه ضرر می کند خود مردم هستند.

,

پارسائیان گفت: داروخانه باید سودآور باشد تا بتواند در این شرایط بازار و وضع اقتصادی داروی مشتریان خود را تامین کند، زمانی شرکت های دارویی پرداخت هزینه داروها را مدت ها پس از فروش مطالبه می کردند اما در شرایط کنونی خیلی خوب همراهی کنند بعد از یک ماه هزینه داروها را مطالبه می کنند.

,

وی افزود: شرکت های داروی بارها داروخانه هلال احمر یزد را به دلایل مالی وارد لیست سیاه خود کردند تا بتوانند مطالبه مالی خود را در ظرف چند هفته دریافت کنند و از سویی دستورالعمل ها هم دست و پاگیر و سخت است.

,

, ,

داروخانه های شبانه روزی یزد با کمترین پرسنل چراغشان را روشن نگه می دارند

, داروخانه های شبانه روزی یزد با کمترین پرسنل چراغشان را روشن نگه می دارند, داروخانه های شبانه روزی یزد با کمترین پرسنل چراغشان را روشن نگه می دارند,

پارسائیان عنوان کرد: به عنوان مثال داروخانه ای شبانه روزی در یزد که این روزها به دلیل شیوع کرونا اوج شلوغی خود را تجربه می کند در ساعت شب و شیفت نیمه شب مراجعه چندانی ندارند و با کم ترین پرسنل و کم ترین هزینه سعی می کنند چراغ داروخانه  را روشن نگهدارند و به هیچ عنوان برایشان مرقوم به صرفه نیست.

,

معاون درمان، بهداشت و توانبخشی جمعیت هلال احمر استان یزد تاکید کرد: علی ایحال برای شبانه روزی شدن داروخانه هلال احمر یزد اول باید جمعیت هلال احمر در تهران مجوز ان را صادر کند که برای رسید به این مجوز هم باید فرمت های خاصی رعایت و برخی هزینه ها مانند افزایش تعداد پرسنل داروخانه انجام بشود و در نهایت بتوان موافقت و همراهی معاونت غذا و دارو را جلب کرد.

,

هر چند واکسیناسیون در کشور شتاب بیشتری گرفته و بنا به وعده وزارت بهداشت تا دهه فجر همه مردم ایران واکسینه می شوند اما آنچه مسلم است این ویروس منحوس قرار نیست به این زودی ها دست از سر مردم دنیا بردارد حال که هر روز هم خبر از سویه های جهش یافته آن می رسد.

, هر چند واکسیناسیون در کشور شتاب بیشتری گرفته و بنا به وعده وزارت بهداشت تا دهه فجر همه مردم ایران واکسینه می شوند اما آنچه مسلم است این ویروس منحوس قرار نیست به این زودی ها دست از سر مردم دنیا بردارد حال که هر روز هم خبر از سویه های جهش یافته آن می رسد.,

کشور ایران این روزها در حالی درگیر مبارزه سرسختانه با سویه دلتا است که سویه لامبدا هم تا نزدیکی مرزهای ایران آماده است و ضروری است با توجه به ضرورت آینده قوای درمانی و داروخانه ای کشور ضمن تجدید ذخایر دارویی آمادگی خود را برای خدمت رسانی بیشتر بیشتر کنند.

, کشور ایران این روزها در حالی درگیر مبارزه سرسختانه با سویه دلتا است که سویه لامبدا هم تا نزدیکی مرزهای ایران آماده است و ضروری است با توجه به ضرورت آینده قوای درمانی و داروخانه ای کشور ضمن تجدید ذخایر دارویی آمادگی خود را برای خدمت رسانی بیشتر بیشتر کنند.,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه